A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Незамінна ланка в інклюзивному дошкільному закладі — асистент вихователя

Опубліковано 16 квітня 2024 року о 09:25


Упровадження інклюзивної освіти в дошкільних закладах — важливий крок на шляху до повноцінного розвитку та соціалізації кожної дитини, незалежно від її особливостей. Одним із ключових учасників освітнього процесу в інклюзивній групі є асистент вихователя.

Згідно із Законом України «Про дошкільну освіту», асистент вихователя є педагогічним працівником закладу дошкільної освіти. На відміну від асистента учня, який лише допускається до освітнього процесу, асистента вихователя призначають на посаду керівником закладу, він виконує функції відповідно до посадових обов'язків.

Які функції виконує асистент вихователя?

Основним завданням асистента вихователя є створення сприятливих умов для навчання, виховання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами. Він тісно співпрацює з вихователем групи, забезпечуючи єдність навчального, виховного та розвивального процесів. Асистент допомагає організувати інклюзивне освітнє середовище, адаптує навчальні матеріали, сприяє соціалізації дітей з ООП у дитячому колективі. Серед основних функцій та обов'язків асистента вихователя:

Організаційна функція:

  • допомагає в організації освітнього процесу в групі з інклюзивним навчанням;
  • надає допомогу дітям з особливими освітніми потребами в організації робочого місця;
  • організовує спільно з вихователем інклюзивне освітнє середовище в групі;
  • проводить спостереження за дитиною під час освітнього процесу та фіксує результати в щоденнику спостережень;
  • допомагає концентрувати увагу, сприяє формуванню саморегуляції та самоконтролю дитини з особливими освітніми потребами;
  • забезпечує разом з іншими працівниками здорові та безпечні умови навчання, виховання та розвитку.

Навчально-розвиткова та виховна функція:

  • працює в партнерстві з вихователем з метою виконання освітньої програми для досягнення дітьми групи результатів навчання, формування компетентностей;
  • забезпечує спільно з вихователем єдність навчання, виховання і розвитку дітей;
  • надає освітні послуги, спрямовані на задоволення особливих освітніх потреб дітей;
  • розробляє індивідуальні завдання і матеріали для дітей з особливими освітніми потребами;
  • адаптує чи модифікує (якщо потрібно) матеріали для занять відповідно до індивідуальної програми розвитку дитини;
  • сприяє соціалізації дітей з особливими освітніми потребами та їхньому залученню до дитячого колективу;
  • стимулює розвиток соціальної активності дітей, сприяє виявленню та розкриттю їхніх здібностей, талантів.

Прогностична функція:

  • бере участь у розробленні індивідуальної програми розвитку на основі вивчення актуального та потенційного розвитку дитини;
  • здійснює прогноз щодо досягнення дитиною визначених в ІПР цілей навчання.

Не менш важливою є діагностична функція асистента. Разом із командою фахівців він вивчає особливості розвитку та діяльності дітей з ООП, визначає їхні сильні та слабкі сторони, потенційні можливості. На основі цього асистент бере участь у розробленні індивідуальних програм розвитку, здійснює прогноз щодо досягнення поставлених у програмі цілей.

А виконуючи консультативно-комунікативну функцію, асистент вихователя постійно взаємодіє з батьками, надаючи їм необхідну допомогу та інформацію щодо освітнього процесу їхньої дитини. За потреби асистент здійснює комунікацію з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.

Як стати асистентом вихователя?

Претендент повинен мати педагогічну освіту або вищу освіту та професійну кваліфікацію, добре знати державну мову, а також мати моральні якості та стан здоров'я, які дозволяють успішно виконувати професійні обов'язки. Асистента вихователя приймають на роботу за трудовим договором, а його посадові обов'язки визначає керівник закладу.

Роль асистента вихователя в інклюзивному освітньому процесі важко переоцінити. Завдяки його професійним зусиллям та злагодженій співпраці з вихователем, діти з особливими освітніми потребами отримують усі необхідні умови для якісної освіти, гармонійного розвитку та успішної інтеграції в дитячий колектив.