A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Психологічна допомога буде надаватися усім учасникам освітнього процесу системно та ефективно

Опубліковано 23 лютого 2023 року о 12:05


Міністерство освіти і науки України розпочало масштабну реформу психологічної служби у системі освіти. Зважаючи на виклики, які постали перед країною через військову агресію рф, у минулому році було створено Екосистему психологічної допомоги в сфері освіти.

21 лютого 2023 року відбулася стратегічна сесія «Удосконалення діяльності фахівців психологічної служби задля забезпечення ментального здоров’я учасників освітнього процесу», яка зібрала керівників обласних департаментів освіти та відділів освіти громад, практичних (шкільних) психологів, соціальних педагогів, керівників профільних інститутів Національної академії педагогічних наук України, іноземних фахівців з Ізраїлю, США та ЄС, а також представників міжнародних та громадських організацій.

«Актуальність цього питання вкрай висока, адже наразі досвід «дотику до війни» мають мінімум 50% громадян України, які потребуватимуть психологічної підтримки різного ступеня інтенсивності, зокрема близько 4 млн підлітків, – про що було оголошено під час розширеного засідання Міжвідомчої координаційної ради. Мета стратегічної сесії – виявити проблеми та потреби, а також сформувати пропозиції конкретних кроків на 2023 рік щодо забезпечення належної психосоціальної підтримки та психологічної допомоги учасникам освітнього процесу під час та після завершення військових дій», – зазначив Генеральний директор директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України Олег Єресько.

 Стратегічна сесія відбувалася у 2 етапи:

1 етап – опитування через Комунікаційну платформу для практичних (шкільних) психологів, до якої вже долучилися понад 10 тис. осіб, щодо проблем у роботі з учасниками освітнього процесу та шляхів їхнього вирішення.

2 етап – обмін думками щодо принципів організації психосоціальної підтримки та психологічної допомоги у сфері освіти України та обговорення актуальних проблем функціонування психологічної служби у сфері освіти та шляхів їхнього вирішення. 

Під час заходу учасники обговорили проблемні питання та виклики, з якими стикаються у роботі практичні психологи та соціальні педагоги у закладах освіти, та запропонували рішення, що зазначені у підсумковому документі:

  • підтримати ініціативу Міністерства освіти і науки України щодо розміщення методичних та інформаційних матеріалів для роботи фахівців психологічної служби з питань психосоціальної підтримки та психологічної допомоги на одному ресурсі  https://www.mentalhelp.in.ua з метою забезпечення швидкого доступу до зазначених матеріалів в режимі 24/7;
  • з метою підвищення ефективності діяльності працівників усіх ланок психологічної служби і для забезпечення доступності психологічної допомоги та індивідуального підходу до кожного здобувача в закладах освіти необхідно внести зміни до нормативів чисельності практичних психологів і соціальних педагогів, увівши у кожен заклад освіти ставку практичного психолога та соціального педагога, незалежно від наповнюваності закладу освіти здобувачами освіти;
  • ініціювати збільшення розміру посадових окладів практичного психолога і соціального педагога;
  • розширити повноваження практичного психолога, який впливатиме на рішення керівника закладу освіти з питань піклування про психічне здоров’я учасників освітнього процесу;
  • рекомендувати керівникам закладів освіти вжити заходів щодо впровадження факультативних курсів з основ психології та розвитку емоційного інтелекту для здобувачів освіти;
  • доручити ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» створити електронну систему звітності з метою оптимізації роботи фахівців психологічної служби;
  • рекомендувати освітянами проходження курсу підвищення кваліфікації щодо надання першої психологічної допомоги учасникам освітнього процесу;
  • забезпечити піклування про психосоціальний та психологічний добробут педагогів;
  • здійснити підготовку фахівців, які надаватимуть супервізію у офлайн-форматі, а також створити загальнодоступну базу щодо надання фахової (супервізійної) допомоги фахівцям психологічної служби у громаді;
  • ініціювати організацію навчання практичних психологів, соціальних педагогів та працівників інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) за програмою з доведеною ефективністю щодо особливостей роботи зі складними випадками серед учасників освітнього процесу після перенаправлення;
  • розробити механізми, алгоритми та протоколи перенаправлення, взявши за основу рекомендації щодо перенаправлення Міжвідомчого постійного комітету;
  • провести інформаційну кампанію серед учасників освітнього процесу з метою долучення до користування методичними та навчальними матеріалами, сервісами та інструментами, які розміщено та які постійно оновлюватимуться на порталі Екосистеми психологічної допомоги у сфері освіти: mentalhelp.in.ua.

«Ми розпочали системну роботу удосконалення діяльності психологічної служби та будемо продовжувати її, залучаючи найкращих українських та іноземних фахівців, використовуючи успішні міжнародні протоколи та кейси, задля належного забезпечення психосоціальної підтримки та створюючи можливість для роботи зі складними випадками серед учасників освітнього процесу. У сьогоднішній стратегічній сесії взяли участь понад 2 600 практичних психологів, 1 200 з яких надали пропозиції, – це свідчить про те, що реформа психологічної служби відбувається з урахуванням потреб у кожній громаді, у кожному закладі освіти», – сказав директор Інституту модернізації змісту освіти Євген Баженков.

Також були презентовані результати діяльності Екосистеми з психологічної допомоги у сфері освіти, якими поділився заступник голови Асоціації інноваційної та цифрової освіти Дмитро Бондаренко: «Підвищення кваліфікації надання першої психологічної допомоги вже пройшли понад 25 тис. освітян. Наразі створено курс управління стресом на основі методики Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), упродовж року освітяни мають можливість отримувати індивідуальну супервізію через технологію «перегорнутого кол-центру». Діти та їхні батьки мають можливість навчитися простим, але ефективним технікам повернення у ресурсний стан, завдяки 108 відеотренінгам від відомих телевізійних ведучих та психологів Дмитра Карпачова та Олени Адамової». 

За його словами, з початку року в межах Екосистеми, розпочала роботу Комунікаційна платформа, до якої вже долучилися понад 10 тис. практичних (шкільних) психологів, де постійно відбувається обмін найкращими кейсами, проводяться майстер-класи від іноземних та українських фахівців. 

Отже, у сфері освіти вже системно забезпечується психосоціальна підтримка, а наступний важливий крок – це робота зі складними випадками серед учасників освітнього процесу після перенаправлення. Запис стратегічної сесії можна подивитись тут.

Нагадаємо, Сергій Шкарлет зустрівся з Командою підтримки реформ при МОН