A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Про реформу професійної освіти



Статистика

Станом на 1 вересня 2021 року в Україні налічується 695 підпорядкованих МОН закладів професійної освіти. У них навчається близько 244 тис. осіб, з яких:

  • 236,6 тис. осіб випускників закладів загальної середньої освіти;
  • 0,6 тис. незайнятого населення;
  • 7,1 тис. працюючого населення.

Педагогів налічується 31,3 тис.:

  • 13,7 тис. старших майстрів та майстрів виробничого навчання;
  • 11,3 тис. викладачів.

Чому розпочалась реформа професійної освіти?

Однією з причин реформи є необхідність задовольнити потреби українського ринку праці якісними фахівцями. Нині роботодавці готові платити кваліфікованим робітникам гідну заробітну плату, створювати комфортні умови для роботи та забезпечувати сучасними матеріалами . Однак імідж і стереотипи щодо випускників профтехів часто нівелюють усі переваги. Ось кілька фактів:

  • 2\3 випускників шкіл обирають вищу освіту, при цьому третина з тих, хто має статус безробітного – молодь до 35 років;
  • зміст і методики навчання не відповідають вимогам роботодавців;
  • співробітництво закладів профосвіти, місцевої влади та роботодавців слабо розвинене;
  • 60% закладів мають зношене обладнання через несистемні та недостатні інвестиції в інфраструктуру та освітній процес;
  • низький престиж і стереотип другорядності професійної освіти;
  • педагоги не мають достатньо мотивації до професійного розвитку.

Як відбувається реформа професійної освіти?

Реформування професійної освіти в Україні передбачає масштабне «перезавантаження» системи, яке супроводжуватиметься не лише модернізацією інфраструктури, а й зміною стандартів освіти та навчанням педагогів.

У 2019 році стартувала Програма ЄС «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України». Проєкт сприяє реформі професійно-технічної освіти в Україні з метою зробити відповідне вимогам ринку праці навчання та допомогти здобувачам реалізувати потенціал. Програма триватиме до 2023 року.

У 2020 році Колегія МОН схвалила Стратегію розвитку професійної (професійно-технічної) освіти на період до 2023 року. Вона передбачає чотири головні напрями розвитку:

  • побудову ефективної системи управління та фінансування; 
  • покращення змісту та якості професійної освіти;
  • розвиток державно-приватного партнерства;
  • популяризацію сфери.

Закладені в Стратегії ідеї деталізують завдання Концепції реформи «Сучасна професійно-технічна освіта» на період до 2027 року.

Суттєво розширює горизонти підтримка реформи на національному рівні. 30 березня 2021 року Президент України Володимир Зеленський підписав Указ «Про пріоритетні заходи щодо розвитку професійної (професійно-технічної) освіти», на виконання створено Раду з питань розвитку професійно-технічної освіти як консультативно-дорадчого органу при Президентові.

Крім того, 9 грудня 2021 року Уряд затвердив концепцію Державної цільової соціальної програми розвитку на 2022-2027 роки, яка передбачає реалізацію реформи децентралізації, осучаснення змісту та якості освіти, розвиток партнерства, а також популяризацію професійної освіти.

Головні завдання, які необхідно виконати для здійснення реформи: прийняти Закон «Про професійну освіту», над яким упродовж 2021 року активно працює робоча група, створена при Комітеті Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій. Планується прискорити передачу закладів професійної освіти в комунальну власність, розробити стратегічні плани розвитку регіональних мереж закладів професійної освіти, що допоможе закріпити управління закладами на місцях та розвинути їхню автономію.