25 серпня відбулася щорічна освітня конференція МОН — Серпнева 2023. На події зібралися освітні управлінці, вихователі, учителі шкіл та викладачі профтехів. Разом обговорили новий навчальний рік, надихнулися та обмінялися ідеями!
Напрям «Відновлення і відбудова» був присвячений обговоренню державної політики щодо відновлення доступу до освіти, ролі міжнародних партнерів у цьому процесі та реальним кейсам від громадських організацій і підліткових ініціатив.
Спікери:
Модерувала зустріч Анна Новосад — співзасновниця БФ «savED», міністерка освіти і науки України 2019–2020 рр.
Стратегія відновлення доступу до освіти відрізняється по всіх областях України залежно від безпекової ситуації. Наприклад, у Миколаївській області неможливо провадити очний освітній процес у більшості шкіл. На зустрічі Віталій Кім, голова Миколаївської ОВА, розповів про ситуацію в області щодо навчання. Нині 688 шкіл не мають сховищ й укриттів, а з понад 1 000 освітніх закладів відповідають безпековим вимогам лише 10%.
Тимчасом у Бучанській громаді відновлення освітніх закладів розпочалося одним із перших. Міський голова Бучі Анатолій Федорук зазначив, що всі освітні заклади, які вцілили і які можна було відновити, готові до 1 вересня, зокрема і за безпековими вимогами. За донорські кошти вдалося обладнати укриття. Сумарно на відновлення витратили 86 млн гривень, 50 млн з яких виділили донори.
Різні регіони потребують різних підходів у відновленні освітнього процесу. Існують рішення і практики, що впроваджують як на місцях, в областях, так і на державному рівні.
«Є мінікласи, мінішколи, мінісадочки, які ми зараз відкриваємо, щоб розосередити дітей. Ми створюємо маленькі школи там, де є укриття», — зазначив Віталій Кім.
Перший заступник міністра освіти і науки України Євгеній Кудрявець на зустрічі зауважив, що загалом цього року онлайн навчатимуться на 450 тисяч дітей менше, ніж минулого року. У дистанційному форматі вийдуть на навчання на 500 шкіл менше, а в очному форматі — на 1800 шкіл більше. Приблизно 50% дітей навчатимуться очно.
Для МОН відновлення доступу до освіти означає роботу за ключовими принципами: безпека у школах, забезпечення онлайн-освіти, відбудова шкіл, подолання освітніх втрат.
Різні організації посилюють державну політику. Трансформують простори, змінюють їхні сенси. Важливо переосмислювати старі радянські школи і перетворювати їх на сучасні, людиноцентричні середовища. Важливо зробити так, щоби після відбудови школи відповідали потребам учнів і вчителів. Під час панельної дискусії Вікторія Тітова, виконавча директорка урбан-бюро «Big City Lab», розказала про основні принципи трансформації шкіл:
Спікери:
Модерував зустріч Євген Кудрявець — перший заступник міністра освіти і науки України.
В освіті міжнародні партнери створюють для наших дітей безліч можливостей. Зокрема, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) працює над тим, щоб забезпечити дітям розвиток навичок, зміцнити систему освіти і створити безпечне середовище не тільки для навчання, але і загалом для громади.
«Ми працюємо у багатьох секторах. В областях, що ближче до лінії фронту, зосереджуємося на впровадженні онлайн-навчання. Розвиваємо індивідуальні форми навчання, а також формальні та неформальні, коли йдеться про позашкільну освіту», — зазначила Віра Мендонса, заступниця голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні.
Серена Занелла, заступниця регіонального директора Save the Children, додала, що ще з 2014 року зі своєю командою працює, використовуючи індивідуальний підхід для кожної дитини. Важливо, щоб дитина та її потреби стояли у центрі процесу відновлення доступу до освіти. Нині організація «Save the Children» підтримує освіту понад 50 тисяч українських дітей. Зокрема, відкриває цифрові освітні центри для створення комфортних і безпечних просторів для навчання. Уже 10 таких центрів працюють та дозволяють дітям та вчителям продовжувати освітній процес.
Крім цього, українських дітей підтримує Світовий банк. Вони визначили потреби у відбудові освітніх закладів і вже виділили на це кошти. Також ЮНЕСКО велику увагу надає розвитку диджиталізації освіти в Україні: передали у користування вже понад 50 тисяч девайсів.
Завдяки такій партнерській підтримці та допомозі вдається швидше та ефективніше не тільки відновлювати, але і впроваджувати зміни, трансформувати освітню систему. Роль міжнародних партнерів у цьому процесі — визначальна. Їхня підтримка означає, що світ готовий помічати проблеми української освіти та вирішувати їх спільними зусиллями.
Спікери:
Модерувала зустріч Олена Северенчук — директорка БФ «savED», радниця міністра освіти і науки України
Діти і підлітки — це ключові бенефіціари освітнього процесу. Саме тому багато ініціатив спрямовані на забезпечення їхнього комфорту. У межах наших партнерств існує багато таких проєктів. Їхні представники відвідали третю панельну дискусію та презентували свої рішення і пропозиції.
«Це було швидке рішення щодо того, як відновити доступ до освіти. Цифрові освітні центри (Digital Learning Centers, або DLC) — це великі, обладнані простори, які ми ремонтували та забезпечували всім необхідним — від дидактики до гаджетів. І що головне — допомагали забезпечити роботою тьюторів, які займалися з дітьми», — про створення і призначення DLC поділилася Анна Новосад, співзасновниця БФ «savED».
Освітня фундація GoGlobal з першого дня повномасштабного вторгнення також підтримує підлітків. Зараз буквально щомісяця відкриває набір на нові проєкти: заняття з англійської, розмовні клуби, онлайн-табори, окремі зустрічі тощо. Крім цього, програма «Демократична школа» працює на підтримку цінностей НУШ. Цей проєкт створений для вчителів і учнів, щоб впроваджувати у школах нові формати і підходи, створювати безпечне та цікаве освітнє середовище.
Повну трансляцію дивіться тут
Організація та проведення заходу здійснювалися за підтримки Дитячого фонду ООН (Юнісеф) в Україні.