A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Відновлення і відбудова

Опубліковано 19 вересня 2023 року о 13:15


25 серпня відбулася щорічна освітня конференція МОН — Серпнева 2023. На події зібралися освітні управлінці, вихователі, учителі шкіл та викладачі профтехів. Разом обговорили новий навчальний рік, надихнулися та обмінялися ідеями!

Напрям «Відновлення і відбудова» був присвячений обговоренню державної політики щодо відновлення доступу до освіти, ролі міжнародних партнерів у цьому процесі та реальним кейсам від громадських організацій і підліткових ініціатив. 

Державна політика відновлення доступу до освіти

Спікери: 

  • Євген Кудрявець — перший заступник міністра освіти і науки України
  • Анна Юрченко — заступниця міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань європейської інтеграції
  • Анатолій Федорук — міський голова Бучі
  • Віталій Кім — голова Миколаївської ОВА
  • Вікторія Тітова — СЕО урбан-бюро «Big City Lab»

Модерувала зустріч Анна Новосад — співзасновниця БФ «savED», міністерка освіти і науки України 2019–2020 рр.

Стратегія відновлення доступу до освіти відрізняється по всіх областях України залежно від безпекової ситуації. Наприклад, у Миколаївській області неможливо провадити очний освітній процес у більшості шкіл. На зустрічі Віталій Кім, голова Миколаївської ОВА, розповів про ситуацію в області щодо навчання. Нині 688 шкіл не мають сховищ й укриттів, а з понад 1 000 освітніх закладів відповідають безпековим вимогам лише 10%.

Тимчасом у Бучанській громаді відновлення освітніх закладів розпочалося одним із перших. Міський голова Бучі Анатолій Федорук зазначив, що всі освітні заклади, які вцілили і які можна було відновити, готові до 1 вересня, зокрема і за безпековими вимогами. За донорські кошти вдалося обладнати укриття. Сумарно на відновлення витратили 86 млн гривень, 50 млн з яких виділили донори.

Різні регіони потребують різних підходів у відновленні освітнього процесу. Існують рішення і практики, що впроваджують як на місцях, в областях, так і на державному рівні.

«Є мінікласи, мінішколи, мінісадочки, які ми зараз відкриваємо, щоб розосередити дітей. Ми створюємо маленькі школи там, де є укриття», — зазначив Віталій Кім.

Перший заступник міністра освіти і науки України Євгеній Кудрявець на зустрічі зауважив, що загалом цього року онлайн навчатимуться на 450 тисяч дітей менше, ніж минулого року. У дистанційному форматі вийдуть на навчання на 500 шкіл менше, а в очному форматі — на 1800 шкіл більше. Приблизно 50% дітей навчатимуться очно.

Для МОН відновлення доступу до освіти означає роботу за ключовими принципами: безпека у школах, забезпечення онлайн-освіти, відбудова шкіл, подолання освітніх втрат.

Різні організації посилюють державну політику. Трансформують простори, змінюють їхні сенси. Важливо переосмислювати старі радянські школи і перетворювати їх на сучасні, людиноцентричні середовища. Важливо зробити так, щоби після відбудови школи відповідали потребам учнів і вчителів. Під час панельної дискусії Вікторія Тітова, виконавча директорка урбан-бюро «Big City Lab», розказала про основні принципи трансформації шкіл:

  • укриття — створити безпечне місце в кожній реконструйованій школі;
  • мультифункціональність — зробити простори гнучкими за призначенням;
  • місце для громади — сформувати уявлення про школу як про загальнодоступне місце (спортзал, місце зборів, коворкінг); 
  • сталий підхід — стійка, масштабована та зручна для розвитку система забудови;
  • спільні простори — створити зони для взаємодії замість довгих нудних коридорів;
  • шкільне подвір’я — перетворити його на безпечний простір для відпочинку та навчання на вулиці;
  • безбар’єрність — інвестувати в гідність, щоб кожна дитина могла навчатися на рівних;
  • сучасний дизайн — оновити інтер’єри шкіл з використанням натуральних матеріалів та спокійних кольорів.

Роль міжнародних партнерів у відновленні та відбудові

Спікери:

  • К'яра Децці Бардескі — голова Бюро ЮНЕСКО в Україні
  • Серена Занелла — заступниця регіонального директора Save the Children
  • Яко Сільє — постійний представник ПРООН
  • Віра Мендонса — заступниця голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні
  • Андреас Хубер — директор програми розвитку Посольства Швейцарії в Україні
  • Штефан Шльойнінг — керівник відділу співпраці Представництва ЄС в Україні
  • Керін Бреденкамп — провідний економіст, керівник програми людського розвитку для Східної Європи (Світовий банк)
  • Анна Новосад — співзасновниця БФ «savED»

Модерував зустріч Євген Кудрявець — перший заступник міністра освіти і науки України.

В освіті міжнародні партнери створюють для наших дітей безліч можливостей. Зокрема, Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) працює над тим, щоб забезпечити дітям розвиток навичок, зміцнити систему освіти і створити безпечне середовище не тільки для навчання, але і загалом для громади.

«Ми працюємо у багатьох секторах. В областях, що ближче до лінії фронту, зосереджуємося на впровадженні онлайн-навчання. Розвиваємо індивідуальні форми навчання, а також формальні та неформальні, коли йдеться про позашкільну освіту», — зазначила Віра Мендонса, заступниця голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні.

Серена Занелла, заступниця регіонального директора Save the Children, додала, що ще з 2014 року зі своєю командою працює, використовуючи індивідуальний підхід для кожної дитини. Важливо, щоб дитина та її потреби стояли у центрі процесу відновлення доступу до освіти. Нині організація «Save the Children» підтримує освіту понад 50 тисяч українських дітей. Зокрема, відкриває цифрові освітні центри для створення комфортних і безпечних просторів для навчання. Уже 10 таких центрів працюють та дозволяють дітям та вчителям продовжувати освітній процес.

Крім цього, українських дітей підтримує Світовий банк. Вони визначили потреби у відбудові освітніх закладів і вже виділили на це кошти. Також ЮНЕСКО велику увагу надає розвитку диджиталізації освіти в Україні: передали у користування вже понад 50 тисяч девайсів.

Завдяки такій партнерській підтримці та допомозі вдається швидше та ефективніше не тільки відновлювати, але і впроваджувати зміни, трансформувати освітню систему. Роль міжнародних партнерів у цьому процесі — визначальна. Їхня підтримка означає, що світ готовий помічати проблеми української освіти та вирішувати їх спільними зусиллями.

Відновлення і відбудова: хто, для кого, навіщо? Кейси неурядових організацій і підліткових ініціатив, які змінюють громади

Спікери: 

  • Роман Грищук — член Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
  • Анна Новосад — співзасновниця БФ «savED»
  • Ірина Озимок — координаторка програми місцевого економічного розвитку Western NIS Enterprise Fund, авторка книги «У міста є я», засновниця Міжнародного саміту мерів
  • Валентина Полторак — менеджерка проєкту DECIDE
  • Тетяна Коврига — директорка освітньої фундації GoGlobal
  • Ольга Донець — координаторка програми «Демократична школа»

Модерувала зустріч Олена Северенчук — директорка БФ «savED», радниця міністра освіти і науки України

Діти і підлітки — це ключові бенефіціари освітнього процесу. Саме тому багато ініціатив спрямовані на забезпечення їхнього комфорту. У межах наших партнерств існує багато таких проєктів. Їхні представники відвідали третю панельну дискусію та презентували свої рішення і пропозиції.

«Це було швидке рішення щодо того, як відновити доступ до освіти. Цифрові освітні центри (Digital Learning Centers, або DLC) — це великі, обладнані простори, які ми ремонтували та забезпечували всім необхідним — від дидактики до гаджетів. І що головне — допомагали забезпечити роботою тьюторів, які займалися з дітьми», — про створення і призначення DLC поділилася Анна Новосад, співзасновниця БФ «savED».

Освітня фундація GoGlobal з першого дня повномасштабного вторгнення також підтримує підлітків. Зараз буквально щомісяця відкриває набір на нові проєкти: заняття з англійської, розмовні клуби, онлайн-табори, окремі зустрічі тощо. Крім цього, програма «Демократична школа» працює на підтримку цінностей НУШ. Цей проєкт створений для вчителів і учнів, щоб впроваджувати у школах нові формати і підходи, створювати безпечне та цікаве освітнє середовище.

Повну трансляцію дивіться тут

Організація та проведення заходу здійснювалися за підтримки Дитячого фонду ООН (Юнісеф) в Україні.