A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Реформа профільної середньої освіти: підбито підсумки аналітичного етапу розроблення Стратегії

Опубліковано 17 квітня 2024 року о 18:05


Триває робота над розробленням Стратегії реформи профільної середньої освіти. 9 квітня відбулося обговорення результатів першого, аналітичного, етапу, під час якого досліджували передумови впровадження реформи. 

Захід відбувся з ініціативи Міністерства освіти і науки України та експертної підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (далі — Проєкт DECIDE). 

Упровадження профільної середньої освіти передбачає створення мережі закладів профільної середньої освіти, оновлення освітньої інфраструктури, розроблення нового сучасного змісту освіти, запровадження нової моделі організації освітнього процесу для посилення кадрового потенціалу.

Робота над аналітичним етапом розроблення Стратегії тривала 8 місяців. В експертних сесіях узяли участь понад 400 освітніх експертів, зокрема керівників органів управління освітою, освітян, голів територіальних громад, представників міжнародних проєктів та програм, громадських організацій. До обговорення були також залучені Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України й депутати Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій та Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування. 

На події було презентовано результати:

  • комплексного дослідження передумов розвитку профільної середньої освіти в Україні, яке охоплює питання кадрового потенціалу, змісту та якості освіти, фінансування й освітньої інфраструктури;
  • прогнозного оцінювання чисельності та статево-вікової структури населення;
  • підходів до формування перспективної мережі академічних ліцеїв і професійних коледжів. 

У другій частині заходу учасники працювали над формуванням візії профільної середньої освіти та стратегічних цілей реформи. 

Євген Кудрявець, перший заступник міністра освіти і науки України, у вступному слові закцентував на тому, що реформа профільної середньої освіти закладає основи довгострокових змін у нашому суспільстві та є важливою умовою для відновлення країни після перемоги:

«Ця реформа не лише про те, який вигляд матиме профільна середня освіта, а й про те, як буде формуватися наше суспільство, якими особистостями стануть учні, як вони будуть підготовлені до майбутнього життя. Це все закладатимуть під час навчання у профільній школі. Адже результати таких глобальних реформ можна побачити через 3-4 чи п’ять, а іноді й 12 років. І наше завдання — забезпечити сталість змін, підготувати систему освіти до її наступних етапів. Адже освіта — це фундамент відновлення країни».

Андреас Хубер, директор програми співробітництва посольства Швейцарії в Україні, наголосив, що навіть під час війни необхідно говорити про майбутнє. Він нагадав про підтримку Швейцарією України з 2009 року, допомогу у відбудові укриттів у школах і нещодавно відкрите укриття в Харкові, у якому можна навчатися.

Андреас Хубер підкреслив тісний зв’язок між реформами децентралізації і освіти: «Ми впевнені, що децентралізація — це ключ до спроможностей України щодо витривалості реформи. Адже життя насправді починається з громад, і саме через децентралізацію Швейцарія сприяє реформі освіти під час війни. Ми підтримуємо всі зусилля, які спрямовані на поліпшення освіти і якісний освітній процес».

Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, наголосила на тому, що створення якісної та доступної профільної середньої освіти може сприяти поверненню дітей з-за кордону. 

«Попри виклики війни та економічні складнощі, ми розуміємо, що можемо не мати іншого, більш сприятливого, часу для впровадження реформи. Учні, які зараз навчаються у 6 класі, у 2027 році підуть до 10 класу Нової української школи незважаючи ні на що. І наше завдання зробити так, щоб вони пішли в сучасну школу, у якій їм буде цікаво вчитися і розвиватися. 

Упродовж року організували експертні сесії з понад 400 провідними експертами, і ніхто з них не сказав, що не треба впроваджувати реформу. Якщо ми вчасно і якісно створимо всі необхідні передумови для розвитку профільної середньої освіти, це дасть можливість закласти основи для відновлення нашої країни. І ми впевнені, що всі разом знайдемо рішення для кожної дитини, яке дозволить їй залишитися в Україні й будувати тут своє майбутнє», — зазначила Валентина Полторак.

Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, у виступі детально зупинився на основних завданнях реформи та дорожній карті її впровадження. 

«Для мене головні проблеми у профільній середній освіті, зокрема у ЗЗСО, — це відсутність вибору у старшокласників. Якщо є вибір, дитина вчиться брати на себе відповідальність. Іншою, не менш важливою, проблемою в сучасній освіті є нерівність між сільськими і міськими учнями, яку ми маємо подолати», — наголосив заступник міністра освіти і науки з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації. 

Дмитро Завгородній розповів, що у 2029-2030 навчальному році в Україні розпочнеться етап, коли зі шкіл учнів випускатиметься більше, ніж вступатиме в академічні ліцеї. Через демографічну кризу відбуватиметься зменшення кількості учнів, тож нині в міністерстві особливу увагу надають плануванню мережі закладів освіти в сільській місцевості.

«Для нас важливо все спланувати так, щоб мережа витримала пікове навантаження, але й врахувати, що далі буде спад кількості учнів, і ми поки що не бачимо його завершення. Тому будемо сфокусовані на тому, щоб підвищити якість навчання учнів зі сільських територій. Наше першочергове завдання — побудувати якісну мережу ліцеїв для учнів», — повідомив Дмитро Завгородній.

Дмитро Ливч, партнер компанії CIVITTA, презентував комплексне дослідження передумов упровадження профільної середньої освіти в Україні. Метою дослідження було проаналізувати поточний кількісний склад учнів, мережі й фінансування ЗЗСО, ЗП(ПТ)О, ЗФПО та вивчити міжнародний досвід для розроблення рішень для програмної частини стратегії. 

Зокрема, Дмитро Ливч розповів, що нині в 4-6 класах навчаються 1,2 млн осіб. Саме ці діти у 2027-2030 рр. будуть учитися в ліцеях академічного чи професійного спрямування. Але з огляду на теперішню демографічну ситуацію, кількість учнів у профільній середній освіті буде скорочуватися, починаючи з 2030 року, і це важливо врахувати під час планування мережі ліцеїв профільної середньої освіти. 

За даними дослідження проєктна потужність закладів загальної середньої освіти становить 5,72 млн осіб, що на 1,75 млн перевищує кількість учнів. Заклади наповнені приблизно на 70%. За словами Дмитра Ливча, проблема полягає в їхній нерівномірній наповнюваності. Наприклад, у закладах Тернопільської та Черкаської областей навчається 53-57% учнів від проєктної потужності шкіл, тоді як Київська та Волинська області мають найвищу наповнюваність — 78-83%.

У закладах професійної та професійно-технічної освіти ситуація аналогічна. Гуртожитки наповнені на приблизно 55%, що може бути потенціалом для подальшого використання цієї мережі у межах реформи. 

Іншим викликом, за словами експерта, є підвищення престижу майбутніх професійних ліцеїв. Станом на сьогодні тільки 35% учнів (у країнах ЄС цей показник становить 50-70%) після закінчення 9 класу обирають продовження навчання в закладах професійно-технічної або фахової передвищої освіти. Проте запит на спеціалістів з огляду на потребу у відновленні країни зростає, тож державі необхідно готувати більшу кількість фахівців робітничих професій. 

Важливою частиною аналітичного етапу розроблення Стратегії впровадження реформи профільної середньої освіти є прогнозоване оцінювання чисельності та статево-вікової структури населення України. Воно важливе для ухвалення зважених політик щодо реорганізації мережі ліцеїв. 

Дмитро Шушпанов, завідувач відділу демографії Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В.Птухи НАН України, поділився прогнозами щодо чисельності українців через 8 років. За його словами, в Україні населення скорочуватиметься і старішатиме, зокрема й через обвальне падіння народжуваності. Якщо у 2021 році народилося 267 тис. українців, то у 2023 році — лише 187 тис. Окрім того, рівень народжуваності сьогодні становить 0,8-0,9 народжених на одну жінку. 

«Скорочення народжуваності, масова міграція молодших людей ще більше посилює старіння населення, яке розпочалося до повномасштабного вторгнення, а сьогодні до цього додалися ще й статеві диспропорції через те, що виїхала велика кількість жінок», — заявив Дмитро Шушпанов. 

Наступний етап розроблення Стратегії впровадження реформи профільної середньої освіти розпочнеться з громадських обговорень у регіонах України. На заходах, які відбудуться протягом наступних двох місяців, заплановано презентувати результати аналітичного етапу розроблення Стратегії, демографічного прогнозу та варіантів політик упровадження реформи.