A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

Опубліковано 23 лютого 2024 року о 12:10


У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН опублікували спільне дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), у якому оцінено втрати та потреби на відновлення України внаслідок війни з росією. Це вже третє таке дослідження.

Пропонуємо коротко оглянути розділ «Education and Science / Освіта і наука».

Інфраструктурні втрати

Загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.

Збитки, втрати та потреби за областями, млн доларів США

Область
Збитки
Втрати
Потреби
Вінницька
8,5
236,7
204,8
Волинська
0
211,4
70,6
Дніпропетровська
417,3
493,6
1101,9
Донецька
1243,5
355
2455,5
Житомирська
167,9
206,5
407,1
Закарпатська
0
242,8
55,4
Запорізька
306,9
262,9
834,2
Івано-Франківська
0
234,7
55,4
Київська
280,2
405,6
592,2
Кіровоградська
22,9
148,2
124,4
Луганська
343,3
107,4
790
Львівська
24,2
413,2
193,3
місто Київ
202,8
763
524,1
Миколаївська
361,6
200,3
881,1
Одеська
136,3
448
407,3
Полтавська
27,2
201,5
163
Рівненська
2,3
241,3
85,3
Сумська
212,8
160,2
577,8
Тернопільська
3,4
165,9
62,7
Харківська
992,6
435,6
2224,6
Херсонська
501,8
194,2
1109,4
Хмельницька
117,5
208,8
274,6
Черкаська
9,6
178,1
87,5
Чернівецька
0
162,9
69
Чернігівська
175,1
153
455,6
Загальнонаціональні
0
37
116,9
Усього
5557,8
6867,8
13923,9

Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості.

Найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.

Попри те, що колективи пошкоджених закладів можуть і часто продовжують навчання дистанційно, дитячі садки не можуть працювати в такому форматі. Отже, це збільшує тиск на батьків й опікунів та не дає їм можливості повноцінно працювати.

Попри те, що інвестиції в освіту 2023 року продовжувалися, загальні потреби на відбудову й відновлення в третій RDNA зросли на 30%, якщо порівняти з RDNA-2. Збитки, завдані освітній інфраструктурі, зросли на 26%.

Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.

Український науковий сектор також поступово інтегрується в європейську дослідницьку екосистему, що надає більше можливостей співпраці для українських науковців і полегшує обмін знаннями. У перспективі це допоможе скерувати перехід до диджиталізації та більш стійкої економіки.

Освітні й інші втрати

Освітні втрати учнівства спричинено внаслідок онлайн-навчання, стресу й травматичного досвіду. Порівняння результатів PISA-2022 і PISA-2018 свідчить про зниження рівня навичок у 15-річних підлітків. Зокрема, знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.

Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.

Також, за результатами PISA 2022, помітно посилилася нерівність між учнями. Бали з читання в дівчат знизилися більше, ніж у хлопців, а учні з нижчим соціально-економічним статусом значно гірше знають математику, ніж їхні однолітки.

Війна також призвела до втрати дослідницького потенціалу, що характеризується зменшенням інвестицій у дослідження та кількості публікації українських учених.

Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об'єктів освіти.

Вплив на людський капітал

Розрив у результатах навчання між учнями із сіл і міст значно збільшився — тепер він становить понад 4,5 роки навчання.

Потреби, пов'язані з реконструкцією інфраструктури й відновленням якісної очної освіти, оцінюють у 13,9 млрд доларів США на 2024–2033 роки. З них відновлення закладів освіти протягом наступних 10 років коштуватиме 9,8 млрд доларів США. Заклади мають відповідати стандартам безпеки, екології та якості, охопити інноваційні підходи до навчання, а також брати до уваги демографічні моделі для забезпечення стабільності освіти.

Загальні потреби у відновленні та реконструкції станом на 31 грудня 2023 року, млн доларів США

Категорія
Тип інвестицій
Загальні потреби (2024–2033)
Потреби на реконструкцію, відновлення 
Дошкільна освіта
1441,4
Шкільна освіта
4597
Позашкільна освіта
456,5
Професійна освіта
1146,8
Фахова передвища освіта
448,2
Вища освіта
641,5
Спеціалізована освіта
48,2
Спеціальна освіта
70,1
Освіта дорослих
10,8
Дослідницька інфраструктура
910
Усього
9770,5

Потреби у відновленні надання послуг

Створення безпечного доступу до освіти для всіх
2377,8
Подолання освітніх  втрат і психологічних травм
579,9
Забезпечення якісної освіти на всіх рівнях
1195,7
Усього на відновлення надання послуг
4153,4
Усього

13923,9

Як ми бачимо, витрати на те, щоб відновити надання освітніх послуг оцінюють у 4,1 млрд доларів США. Велика частка потреб — це будівництво укриттів і тимчасові заходи для забезпечення доступу до освіти (наприклад, шкільний транспорт і цифрові освітні центри). Гнучкі програми надолуження освітніх втрат, тьюторинг і психосоціальна підтримка необхідні для зменшення втрат у навчанні.

Відновлення освітньої сфери за пріоритетними напрямами 2024 року коштуватиме 1,2 млрд доларів США. Ці пріоритети спрямовано на забезпечення доступу до очного навчання.

Орієнтовні пріоритети відновлення і реконструкції на 2024 рік, млн доларів США

Типи інвестицій
Оцінювальна вартість
Реконструкція пошкоджених об’єктів освіти
112
Надання доступу до освіти
722
Забезпечення високоякісної освіти на всіх освітніх рівнях
309,5
Подолання освітніх втрат і травм
49,5
Усього
1192,9