A-
A+
Пошук
Пошук офіційних документів
Шукайте накази Міністерства та інші законодавчі акти в галузі освіти та науки

Флагманський проєкт Міністерства освіти і науки України «Освіта для всіх»

Опубліковано 04 квітня 2024 року о 16:40


У межах реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні Міністерством освіти і науки на період до 2030 року запроваджено низку проєктів, реалізація яких триває й у 2024 році. Ініціативи МОН є кроком у напрямі створення суспільства без обмежень. Це забезпечить доступ до освіти для кожного і кожної та сприятиме толерантності й взаєморозумінню.

Інклюзивно-ресурсні центри

В умовах воєнного стану продовжують працювати 666 інклюзивно-ресурсних центрів (далі – ІРЦ), які проводять комплексне оцінювання, надають корекційно-розвиткові послуги та здійснюють психолого-педагогічний супровід під час навчання дітей з ООП, зокрема з-поміж внутрішньо переміщених осіб.

У 2024 році планується розширення функцій і взаємодії ІРЦ із закладами дошкільної, загальної середньої, професійної та вищої освіти, а також відновлення пошкоджених і зруйнованих інклюзивно-ресурсних центрів.

Під час війни стало значно більше дітей, які потребують допомоги. Адже травми від пережитого, побаченого і почутого часто позначаються на розвитку малечі.

Так, у лютому 2023 року до ІРЦ Великоберезовицької селищної ради звернулась мама хлопчика Дениса для допомоги дитині. Сім’я приїхала з Херсонської області, де втратила будинок. Денис і його рідні зіштовхнулися з важкими наслідками війни, через що дитина стала замкненою, невпевненою, тривожною. А ще виникли проблеми з мовленням, адже хлопчик вчився розмовляти зовсім іншою мовою. З Денисом уже рік працюють двічі на тиждень. Хлопчик із задоволенням відвідує корекційно-розвиткові заняття і показує чудові результати.

Державна установа «Школа супергероїв»

Школа супергероїв — освітній проєкт для дітей, що перебувають у лікарнях, який діє на базі медзакладу «Охмадит», де діти можуть відвідувати уроки та складати іспити. Школу заснувала Євгенія Смірнова — засновниця ГО Small Heart with Art, заступниця міністра освіти і науки України. Перші уроки відбулися на базі ВІЛ-відділення Київської лікарні «Охматдит» уже в 2016 році. Але клас для дітей цього відділення відремонтували та відкрили 20 червня 2017 року. Далі було завдання розширити можливості школи, щоб діти з різних відділень могли відвідувати заняття.

На 2023 рік мережа установи Школа супергероїв розширилася на 4 освітні центри. Нині функціонує 11 освітніх центрів у 13 лікарнях України: в Києві та області, Житомирі та області, Дніпропетровській області, місті Львові, Миколаївській області, місті Харкові, місті Хмельницьку та області.

За підтримки Фундації першої леді у 2024 році заплановано відкрити ще 6 шкіл при лікарнях Вінницької, Рівненської, Дніпропетровської, Львівської, Одеської і Полтавської областей.

Серед тисяч історій дітей, яким допомогла «Школа супергероїв» є історія Ангеліни Задорожної. З 10 липня 2021 року дівчинка перебуває в лікарні через тяжку спінальну травму.

Буквально з перших днів перебування в лікарні Ангеліна стала ученицею Школи супергероїв. Навчання – це складно. Навчання – це виклик. Водночас навчання – це фан і неймовірне задоволення. Це все про навчання Ангеліни. Дівчинка знаходиться у лікарні майже постійно, тому для неї кожен урок – це можливість поспілкуватись, дізнатись щось нове , спробувати досягти хоча б маленької мети.

Усі предмети є цікавими для Ангеліни, але найбільше дівчинці до вподоби уроки алгебри, геометрії та англійської мови. Спілкуючись з дитиною, можна зробити висновок, що жага до життя і бажання стати на ноги у неї безмежні. Але бажання повернутися до повноцінного життя у дівчинки бере гору над хворобою – і їй багато що вдається. Для навчання їй придбали графічний планшет для роботи з пальцями рук, які ще не повністю функціонують. Мрії Ангеліни – це мрії усіх педагогів. Звичайно, насамперед, усі бажають дівчинці встати на ноги і прогулятись на електросамокаті вулицями мирного Харкова.

Друк підручників шрифтом Брайля

Для дітей з порушенням зору важливо мати доступні та зручні інструменти для здобуття освіти. Допомагають в цьому підручники рельєфно-крапковим шрифтом Брайля, який читають через дотик пальцями. В основі шрифту лежить комбінація із шести крапок — їхнє розташування і визначає потрібну літеру. Перші літери алфавіту позначаються верхніми та середніми крапками, а для позначення наступних додаються нижні. Так само можна написати цифри, розділові та інші знаки. Друкують підручники Брайля коштом державного бюджету.

У 2023 році надрукували такі підручники шрифтом Брайля для школярів:

  • для 5 класу підручник «Інформатика» загальним накладом 636 примірників;
  • для 6 класу 9 назв підручників загальним накладом 11 501 примірник;
  • для 10 класу 11 назв підручників загальним накладом 17 910 примірників.

У планах на 2024 рік передбачено друк підручників і посібників шрифтом Брайля для дітей з особливими освітніми потребами 1, 2, 5, 6, 7 та 11 класів закладів загальної середньої освіти орієнтовним накладом 37 073 примірників.

Інститут модернізації змісту освіти працює над різними варіантами поліпшення майбутніх підручників. Побажаннями поділилася президентка Всеукраїнської асоціації працівників спеціальної та інклюзивної освіти Віра Ремажевська. За її словами, потрібно створити такий плоско друкований паперовий додаток, сторінки та зміст якого повністю збігатимуться зі сторінками та змістом підручника шрифтом Брайля.

Батькам, які допомагають дітям навчатися, це допоможе орієнтуватися в програмі та швидко шукати необхідну інформацію в підручнику навіть без знання шрифту Брайля, а педагогу економить час на підготовку до уроку або на пошук потрібної сторінки.

Батьки дітей із порушеннями зору також підтверджують необхідність додатка. Такий підхід допоможе в організації не лише очного, а й дистанційного навчання дітей із порушеннями зору.

Шкільні автобуси

Щоб усі діти на рівних умовах могли відвідувати школи очно, навчатися та спілкуватися з однолітками, державна і обласні влади спільно з громадами працюють для відновлення шкільного автопарку. 

Яка ситуація на сьогодні?

  • 6256 — загальна кількість шкільних автобусів в Україні, зокрема спеціальних;
  • 269 — кількість спеціальних автобусів для перевезення дітей на кріслах колісних;
  • 134 — кількість спеціальних автобусів в опорних ЗЗСО;
  • 1912 — додаткова потреба на 2024 рік;
  • 192 — додаткова потреба у спеціальних автобусах для перевезення дітей на кріслах колісних.

Коштом субвенції з державного та місцевого бюджетів на основі співфінансування в 2024 році заплановано придбати 541 автобус. З цих транспортних засобів — 88 спеціально обладнаних.

28 нових інклюзивних шкільних автобусів отримали громади Житомирщини

28 закладів загальної середньої освіти на Житомирщині отримали шкільні автобуси, які спеціально обладнані для маломобільних груп населення. Відтепер діти з інвалідністю матимуть доступ до очного навчання разом з однолітками. У 2023 році на закупівлю шкільних автобусів спрямували майже 92 мільйони гривень: держава виділила 47 мільйонів гривень та понад 45 мільйонів гривень виділили громади. За ці кошти вдалося придбати 462 автобуси, з них — 51 спеціально обладнаний для перевезення маломобільних груп населення.

Державний ліцей «Міжнародна українська школа»

Міжнародна українська школа допомагає дітям бути на зв'язку з Батьківщиною та м'яко адаптуватися до програми після повернення додому. МУШ співпрацює з освітніми центрами, створеними при громадських організаціях/асоціаціях за кордоном, та має договори про співпрацю з 35 освітніми центрами з 9 країн світу. Зараз МУШ навчає 7130 учнів із понад 70 країн.

У цьому році Державному ліцею «Міжнародна українська школа» оновлено склад піклувальної ради. Перед колегіальним органом наразі стоять завдання збільшення учнівського контингенту, запуск системи управління навчанням, забезпечення якості освіти прозорої та зрозумілої учням системи оцінювання, налагодження зв’язків з діаспорою та також залучення інших українських шкіл, які здійснюють освітній процес за кордоном.

Батьки учнів, що перебувають за кордоном, для продовження навчання дітей можуть звернутися до партнерів Міжнародної української школи МОН у окремих країнах або безпосередньо до МУШ. Контактну інформацію шукайте на сайті.

Всеукраїнська школа онлайн

Всеукраїнська школа онлайн (далі — ВШО) забезпечує кожному українському учневі та вчителю рівний, вільний і безоплатний доступ до якісного навчального контенту.

В 2023 році створено 15 нових курсів: серед них з української літератури та зарубіжної літератури (7-8 клас), основ здоров’я (7, 8, 9), громадської освіти (10 клас), трудового навчання (7, 8, 9 клас), кримськотатарської мови і літератури (5-6 клас), соціальної і здоров’язбережувальної галузі (5-6 клас), мовно-літературної галузі (5-6 клас), німецької мови (5 клас). 

За даними Google Analitics, 2023-2024 років платформою скористалися 820 тис. користувачів, з них 744 тис. – нові користувачі. Сюди входять як зареєстровані, так і не зареєстровані на платформі.

За даними Youtube, навчальні відео за цей же період переглянули 11145290 разів. Сюди входять як перегляди на платформі, так і безпосередньо на ютубі.

На 2024 рік запланована розробка окремих курсів для учнів з порушеннями слуху та звукозаписів із детальним описом того, що використовується у відео, для учнів із порушеннями зору.

Як зареєструватися на платформі ВШО дивіться за покликанням.

Вчителька математики Анна про враження від роботи у ВШО

Дрібас Анна – вчителька математики у ВШО

Серед статистичних даних та запусків нових курсів важливо також дізнатися думку вчителів, які працюють у проєкті.

«Я вже давно працюю вчителем математики. Моя пристрасть до навчання та бажання зробити освіту цікавою та доступною привели мене до Всеукраїнської школи онлайн. Найбільшою перевагою ВШО стала можливість спілкування та обміну думками між учнями з усієї країни. Це дозволило дітям вчитися не лише від одного вчителя, але й один від одного, обмінюючись досвідом та ідеями. Кожен курс на платформі є не просто набором уроків та вправ, а в кожному курсі вкладено частинку серця та креативності. Замість традиційних лекцій створені відеоуроки, які є яскравими та цікавими. І я вдячна Школі за можливість бути частиною цього творчого полум'я онлайн освіти», – поділилася Анна своїми враженнями від процесу роботи.

За покликанням інструкція, яка допоможе зареєструватися у ВШО.

Захисні споруди закладів освіти

Головне в освітньому процесі — це життя та здоров’я всіх його учасників. В умовах воєнних дій проблема безпеки дітей набуває особливої гостроти, а створення безпечних умов навчання стає ключовим пріоритетом для кожного. У підвалі, який не був підготовлений відповідно до вимог законодавства, переховуватися небезпечно, тому в усіх закладах освіти мають бути належно облаштовані укриття.

Станом на 2024 рік всього працюють 7799 об'єктів фонду захисних споруд цивільного захисту, що використовується закладами освіти. Серед них 3625 створили умови для здійснення навчання в укриттях фонду ЗСЦЗ та учасників освітнього процесу у них.

По країні 83,2% закладів дошкільної освіти мають укриття або безпосередньо в закладі, або на відстані не більш, ніж 100 метрів. В 74,2 % закладах дошкільної освіти укриття облаштовано безпосередньо на території закладу.

У 2024 році МОН спільно з ЮНІСЕФ роблять 63 укриття, а також разом з ЮНЕСКО запускаємо будівництво укриттів саме в садочках за підтримки уряду Швейцарії.

В Україні також почали з’являтися садочки з «безбар’єрними» укриттями. Один з таких садочків знаходить в місті Овруч. Модульний ЗДО № 8 «Ластівка» є першим закладом, збудованим за фінансування уряду Естонії в рамках міжнародної програми відбудови Житомирщини. Модульний садочок розрахований на 8 груп 160 вихованців. В садочку є всі умови для дітей з інвалідністю. Заклад має об’єкт цивільного захисту (сховище) на 160 осіб, обладнане санітарним постом, звичайним санвузлом та санвузлом для дітей з особливими потребами. Також для дітей з особливими потребами встановлено спеціальний підйомник.

Програма «Точка дотику»

Проєкт «Точка дотику» — це безкоштовне навчання просторовому та соціально-побутовому орієнтуванню, опанування інформаційних технологій та додатків, що забезпечують доступ до комунікації та інформації, орієнтування у малому та великому просторі, за допомогою тростини та GPS-навігації, знайомство з рельєфно-крапковою системою Брайля. Фахівці проєкту проводять скринінг фізичного та психологічного стану кожного учасника та розробляють індивідуальну програму навчання.

У лютому 2024 року запущено пілотні потоки програми «Точка дотику», а на момент публікації статті — 2-й потік проєкту, учасником якого є ветеран війни Андрій Лемак.

Андрій проживає на заході України в карпатському селищі. Будівельник за фахом, він захищав Україну на передовій ще з 2014 року, а у лютому 2022 року пішов воювати до 24-ї механізованої бригади. Чоловік отримав тяжкі поранення у квітні 2022 року в Попасній, після чого 10 днів перебував у комі. Вибухом йому пошкодило задню сітківку ока, яка не підлягає відновленню. Пошкоджено також його мозок: через це Андрію складно запам’ятовувати інформацію. Одна рука майже не функціонує.

Далі почався довгий і складний реабілітаційний процес за кордоном, після якого він навчався новим навичкам і адаптації в суспільстві. У проєкт «Точка дотику» Андрій потрапив через волонтерів.

Андрій: «Треба бути самостійними: рухатися самостійно, розуміти, що нам потрібно, вчитися жити в тому світі, у який нас поставила доля. Треба виживати. Нам допомагають тутешні тренери... Нові люди, новий досвід, нові навички. Я багато чого не знав. Нас це все не цікавить, поки ми не втрачаємо зір. Як-от орієнтування — раніше я не розумів цього, ніколи не цікавився і не думав про це. Сімейні проблеми — як заробити гроші, куди податися.... А потім стикаєшся з тим, що нічого не бачиш. Для мене перше враження було «це тимчасово, це скоро закінчиться». Але за два роки цього не сталося й не станеться. Волонтери з «Точки дотику» показують і розповідають нам корисні речі, допомагають в адаптації. Треба шукати нові стимули, нові інтереси. Треба жити. Бог зберіг мені життя, у мене ще є діти. Треба жити далі».

Андрій проходить навчання разом зі своєю дружиною Любою, яка весь час залишається поруч. Родина не втрачає надію на те, що колись винайдуть штучне електронне око, і чоловік повернеться до звичного життя. А поки команда «Точки дотику» робить все можливе для того, щоб Андрій міг продовжувати жити за нових обставин.

Реалізація проєкту «Точка дотику» стала можливою за підтримки Офісу Президента та радниці – уповноваженої Президента України з питань безбар'єрності Тетяни Ломакіної, народної депутатки Анни Пуртової, завдяки фінансової підтримці Уряду Великої Британії спільно з Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні та Альянсу громадського здоров’я.

Виконавцями проєкту є Міжнародний благодійний фонд «Альянс громадського здоров’я», Навчально-реабілітаційний центр «Левеня», Громадська спілка «Всеукраїнська ліга організацій осіб з інвалідністю по зору «Сучасний погляд», які вже протягом багатьох років надають послуги ветеранам та цивільним, що втратили зір


«Одним з основних напрямів роботи Міністерства освіти і науки України є забезпечення рівного доступу до освіти для кожного та кожної. Ми розуміємо виклики і масштаб роботи, які нас очікують, особливо під час військової агресії. У нас є чіткий вектор і план дій, який ми продовжуємо втілювати в життя у 2024 році», — зазначила Євгенія Смірнова, заступниця міністра освіти і науки України.

Реалізація цих проєктів у 2024 році стане важливим кроком у забезпеченні політик безбар’єрності для громадян України. Це продовжить забезпечувати громадянам України доступ до освітніх послуг і розвиток у всіх сферах життя.

Проєкт Міністерства освіти і науки України «Освіта для всіх» реалізується в межах Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні, яка втілюється за ініціативою першої леді Олени Зеленської.