Опорні школи
У межах процесу децентралізації влади в Україні відбувається активне утворення об’єднаннях територіальних громад (ОТГ), освітніх округів та опорних навчальних закладів.
Загальноосвітні навчальні заклади, що є опорними, створюються для рівного доступу усіх дітей до якісної освіти, раціонального і ефективного використання ресурсів, та є одним із механізмів реформування системи загальної середньої освіти й упорядкування шкільної мережі.
- Оперативна інформація про опорні заклади (станом на 01.06.2022 р.)
Місцеві громади, які є засновниками таких закладів, визначають опорні заклади серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів на конкурсній основі відповідно до затверджених ними умов.
Під час проведення конкурсу обов’язково враховуються:
- освітні потреби учнів (вихованців) у забезпеченні певних напрямів спеціалізації;
- здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання;
- рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами;
- наявність належної матеріально-технічної бази (обладнаних спортивних об’єктів, кабінетів фізики, хімії, біології, географії та інших, лабораторій, навчальних майстерень, комп’ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету);
- укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою;
- зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.
Через складну демографічну ситуацію та глобалізацію наразі в сільській місцевості діє багато шкіл із малою наповнюваністю, які не можуть забезпечити належної якості навчання. Тому такі малокомплектні школи мають можливість стати філією опорної школи і зазвичай виконують функції початкової школи. Для дітей та педагогічних працівників з інших населених пунктів забезпечується підвезення до опорної школи.
Кількість учнів (вихованців) опорного закладу (без врахування учнів філій) становить не менше 200 осіб.
Детальна інформація про децентралізацію у сфері освіти
Головні нормативно-правові документи
- Постанова Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 № 532 «Про затвердження Положення про освітній округ і опорний заклад освіти»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 777 «Про затвердження Положення про освітній округ»;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 31.08. 2016 № 574 «Про внесення змін до Положення про освітній округ»;
- Постанову Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 289 «Про внесення змін до пункту 2 Положення про освітній округ»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 20.01.2016 № 79 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»
- Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 №988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 №944 «Про затвердження Положення про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 №1205 «Про затвердження Типових штатних нормативів загальноосвітніх навчальних закладів»
- Лист Міністерства освіти і науки України від 09.06.2016 №1/9-293 «Про доступність дітей з особливими потребами до опорних навчальних закладів»
- Наказ Міністерства освіти і науки України від 06.12.2017 № 1568 «Про затвердження Типового положення про філію закладу освіти», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 02 січня 2018 року за № 1/31453.