• A-
    A+

Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування

Опубліковано 14 травня 2025 року о 14:50
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування
Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України
Попередній слайд
Наступний слайд
Якою має бути старша школа Україні: з 1 вересня розпочинається перший етап пілотування

Як реалізувати принципи, закладені в Державному стандарті профільної середньої освіти й проєкті Типової освітньої програми, на практиці? Над створенням дієвих моделей 30 ліцеїв-амбасадорів реформи старшої школи працювали під час національного форуму «Старша профільна школа: від освітньої програми до практики».

Окрім того, у межах заходу відбулася виставка обладнання для природничих лабораторій.

Форум став частиною підготовки ліцеїв-амбасадорів до пілотування елементів реформи з 1 вересня 2025 року. Зокрема, заплановано апробувати підходи до організації освітнього процесу й формування освітніх траєкторій учнів і учениць через вибір профілів, предметів / курсів.

«Попри виклики, у яких перебуває наша освіта, важливо не зупиняти реформи. Українська економіка й так дорого заплатить за затяжне дистанційне навчання — і заплатить ще більше, якщо не буде розвитку освіти. Ми інвестуємо в повернення учнів до очного навчання, але водночас не менш важливо — переосмислити зміст освіти й вкладатися в освітні простори. Зокрема, виділено 500 млн грн для пілотних ліцеїв і ще майже 500 млн — для інших закладів. Та найголовніше — це те, як реформу реалізовуватимуть у школах. Пілотні ліцеї є тими закладами, які будуть прикладами для інших. Кінцева мета реформи — реалізована особистість, яка, осмисливши свій досвід навчання, скаже, що це все завдяки школі й учителю», — зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий.

Більше про «Профільну»: реформу старшої школи читайте за посиланням.

До підготовки реформи Міністерство освіти і науки України залучило практиків і освітніх експертів як з України, так і з-за кордону. Серед партнерів, які допомагають розробляти змістову частину реформи, — Організація економічного співробітництва і розвитку, відома світовими освітніми дослідженнями, серед яких PISA.

«Україна шукає свій шлях реформи старшої школи, але спирається на міжнародний досвід. І першими провідниками в реформі стануть пілотні ліцеї. Найголовніше те, що вони отримали за майже рік інтенсивного навчання, — це спільноту педагогів, обʼєднаних ідеєю реформи та готових підтримати одне одного. Коли ми говоримо про реформи, то це не може зробити одне міністерство чи одна школа. Це вимагає ініціативи, ідей і співпраці. Пілотні ліцеї творять майбутнє освіти. Це непросте завдання, але я впевнений: ми побачимо, як хороші ідеї втілюють у життя, а практика стає новою культурою», — зазначив директор департаменту освіти і навичок ОЕСР Андреас Шляйхер.

Реформа старшої школи також обʼєднала інших міжнародних партнерів, які системно підтримують розвиток освіти. Форум організовано в партнерстві з Організацією економічного співробітництва та розвитку за підтримки БФ «Відродження», БФ savED, Світового банку і Цільового фонду підтримки, відновлення, відбудови та реформування України (URTF).

«Світовий банк був і залишається надійним партнером у підтримці освіти та інновацій і загалом у розбудові людського капіталу в Україні. Важливо, щоб кожна дитина мала доступ до якісної освіти й могла розвиватися саме в Україні. Це завдання потребує обʼєднання зусиль держави, педагогів, громадських організацій і міжнародних партнерів. Пріоритетом Світового банку є підтримка безперервного впровадження реформи “Нова українська школа”. Основні компоненти в межах програми LEARN — будівництво укриттів, інституційний розвиток, закупівля шкільних автобусів, професійний розвиток учителів і забезпечення шкіл STEM-обладнанням, засобами IKT та іншими ресурсами для 8–12 класів, забезпечення підручниками, а також пілотування й розгортання реформи НУШ у 7–9 класах», — розповіла консультантка з освіти Світового банку Яна Конотопенко.

Освітні зміни спрямовані на довгостроковий результат, тому надзвичайно важливою є синергія зацікавлених сторін. Саме освіта є фундаментом для розвитку держави.

«Від початку широкомасштабного вторгнення Міжнародний фонд “Відродження” зосередив зусилля на тому, щоб Україна вистояла й перемогла. Освіта є надзвичайно важливим складником нашої стратегії в тому, як вистояти і як перемогти. На жаль, ми маємо демографічну кризу, тож зараз дуже складно збільшити кількість населення. Але освіта поліпшує якість людського капіталу — і, зрештою, саме вона може допомогти Україні зробити інноваційний стрибок», — зазначив директор програми «Соціальний капітал» Міжнародного фонду «Відродження» Григорій Баран.

Під час національного форуму директори й учителі пілотних ліцеїв працювали над такими практичними питаннями:

  • Як на основі Типової освітньої програми для профільної середньої освіти розробити навчальний план закладу освіти?
  • Як організувати розклад в академічному ліцеї, коли учні / учениці навчаються за різними освітніми траєкторіями, як сформувати змінні групи? 
  • Як ефективно організувати профорієнтацію учнівства в 9/10 класі та допомогти зробити свідомий вибір освітньої траєкторії?

Ці результати стануть основою для пілотування реформи. Більшість ліцеїв-амбасадорів уже має напрацювання для профільної освіти, а також пройшла сертифіковану програму для освітніх управлінців, створену освітнім проєктом «ЗМІСТ» благодійного фонду savED у співпраці з Міністерством освіти і науки України.

«Два роки тому наша команда створювала курикулум для Житомирського ліцею, зруйнованого російською ракетою. Тоді ми не лише переосмислювали зміст предметів, а й вибудовували навчальний план і стратегічний розвиток закладу. Цей досвід, разом із нашою щирою вірою в реформу, надихає нас надалі створювати практичні рішення, зокрема готові модельні програми для вчителів у межах проєкту «ЗМІСТ». Бо ми знаємо, як важливо мати підтримку», — каже Анастасія Онатій, керівниця відділу освітніх програм і аналітики БФ SavED.

Нагадаємо, що нещодавно завершилося громадське обговорення проєкту Типової освітньої програми для старшої профільної школи. 14 травня буде опубліковано результати громадського обговорення. З 1 вересня 2025 року 30 ліцеїв-амбасодорів реформи будуть пілотувати підходи до організації освітнього процесу.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux