Учителі й учительки більше «інвестують» у розвиток соціально-емоційних навичок у 10-річних, ніж у 15-річних учнів і учениць










12 травня 2025 року, м. Київ
Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН 2022–2024) встановило, що вчителі й учительки розвивають навички виконання завдань і залученості, ймовірно, асоціюючи саме їх з успіхом у навчанні. Натомість навичкам емоційної регуляції та взаємодії з іншими учасниками освітнього процесу приділяють менше уваги. Загалом результати ДоСЕН підтверджують важливу роль освітнього середовища у формуванні соціально-емоційних навичок учнів і учениць.
Результати другого тому ДоСЕН були презентовані під час події «Соціально-емоційні навички для життя в мінливому світі».
Віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій — міністр цифрової трансформації Михайло Федоров звернувся до спільноти та пояснив, чому значну кількість часу він приділяє трансформації освіти.
«У школі діти вчаться не просто читати чи рахувати, а розуміти себе, ставити амбітні цілі й брати на себе відповідальність. Сьогодні потрібно не просто дати дітям знання, а навчити їх бути людьми — свідомими, відповідальними, емпатійними. Адже соціально-емоційні навички — це життєво важливі компетентності ХХІ століття. Це вміння працювати в команді, ухвалювати рішення, справлятися зі стресом, розуміти себе та інших».
Найкраще соціально-емоційні навички розвинені в тих, хто відчуває сильнішу належність до закладу освіти, має позитивніший емоційний досвід у школі й підтримує хороші взаємини (зокрема, з учительством), отримує зворотний звʼязок від педагогів. Емоційне тло для навчання можна схарактеризувати як відносно комфортне: лише 8% українського учнівства віком 15 років відчувають тривожність у закладі освіти (у середньому по країнах / місцевостях, де проходило ДоСЕН — 20%).
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий провів публічну розмову з учнями й ученицями, які поділилися своїм досвідом навчання за програмою соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН).
«Сьогодні ми бачимо, як соціально-емоційне навчання допомагає нашим дітям зберігати психологічну стійкість в умовах війни. Ці навички не менш важливі, ніж академічні знання. Відгук учнів переконливо доводить, що здатність розуміти свої емоції та керувати ними, співпереживати іншим і підтримувати здорові стосунки — це життєво потрібні навички для кожної дитини в сучасному світі. МОН продовжить системну підтримку впровадження таких програм в українських школах», — наголосив Оксен Лісовий.
«Дослідження демонструють, що діти з розвиненими соціально-емоційними навичками досягають кращих результатів у навчанні та мають нижчий рівень тривожності, вигорання й депресії. ЮНІСЕФ і надалі підтримуватиме уряд України у впровадженні соціально-емоційного навчання в освітні програми та сприятиме створенню інклюзивного освітнього середовища, у якому кожна дитина зможе розкривати свій потенціал», — зазначив Голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні Мунір Мамедзаде.
48% українських учнів і учениць навчаються в школах, де керівництво, вчительки й вчителі погоджуються з тим, що соціально-емоційних навичок можна навчити (і це на 6 % більше, ніж у середньому в країнах / місцевостях, де проходило ДоСЕН). На думку керівництва шкіл і педагогів, найбільша відповідальність за розвиток соціально-емоційних навичок учнів і учениць лежить на батьках, далі в умовному «рейтингу відповідальності» — безпосередньо учні й учениці, а лише потім школа (в особі педагога). Показово, що 96% опитаних в межах ДоСЕН батьків визнають свою відповідальність за розвиток соціально-емоційних навичок дітей.
Лише 11% 15-річних дітей навчаються в закладах, де є окремий предмет із розвитку соціально-емоційних навичок. ДоСЕН також засвідчило, що на формування соціально-емоційних навичок позитивно впливає на участь учнів у позакласній діяльності, а однією з найпоширеніших її форм в українських школах є волонтерство (до нього долучено 50% учнів проти 30% в середньому в країнах / місцевостях, де проходило ДоСЕН). Онлайн-навчання, на думку вчителів, дає менше можливостей розвивати соціально-емоційні навички порівняно з традиційним очним.
Ознайомитися з усіма результатами першого й другого томів ДоСЕН можна на сайті dosen.edcamp.ua/rezultaty/.
Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) — це міжнародне дослідження, розроблене Центром досліджень та інновацій у сфері освіти Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), покликане поліпшити розуміння соціально-емоційних навичок учнівства. Мета дослідження — з’ясувати, який рівень розвитку цих навичок серед учнівства з різними характеристиками, наскільки важливі ці навички для успішності в навчанні і як оточення в школі та вдома впливає на розвиток цих навичок. У 2023 році Україна вперше взяла участь у ДоСЕН, яким було охоплено дві когорти учнівства віком 10 і 15 років.
Опитування було проведено ОЕСР у співпраці з громадською організацією «ЕдКемп Україна», що є національним партнером проєкту ДоСЕН, та за підтримки Державної служби якості освіти України, національного партнера з реалізації ДоСЕН.
Дослідження презентували за підтримки ЮНІСЕФ в Україні та за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку через Німецький банк розвитку (KfW).