В європейських шкільних підручниках мають бути правдиві факти з історії України: відбулося засідання керівництва Обсерваторії викладання історії в Європі за участю Михайла Винницького




22 лютого заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький узяв участь у засіданні керівництва Обсерваторії викладання історії в Європі. До дискусії долучилися представники 16 держав-членів та 2 держав-спостерігачів, серед яких є Україна. У заході, який відбувся у форматі онлайн, узяли участь голова керівної ради Обсерваторії викладання історії в Європі, ексголова комітету з питань бюджету Європейського парламенту Ален Ламассур, виконавча директорка ОВІЄ Аурора Аілінкай, представники делегацій держав-учасниць організації.
Михайло Винницький відзначив, що засідання відбувається напередодні другої річниці повномасштабного вторгнення росії в Україну, й наголосив: «Цінності, які ми захищаємо, — це ті самі цінності, у які ви вірите, і це спільні цінності, на яких будуються демократичні європейські інститути. Сьогодні Україна — це передова, на якій борються за ці цінності».
Два роки агресор намагається переконати всіх, що Україна є нібито штучною державою, яка не має права на самоідентифікацію, самовизначення і самоствердження. «Це — фальшива історіографія. Ми про це знаємо, проте західноєвропейські школярі можуть не знати», — наголосив заступник міністра.
Україна має високі очікування від повноцінної участі в Обсерваторії викладання історії в Європі, розглядаючи її як платформу для просування ключових позицій щодо належного висвітлення української історії в європейському контексті та популяризації правдивих знань про минуле нашої країни. Михайло Винницький відзначив, що Україна як потенційний повний член ОВІЄ дуже зацікавлена в роботі з ширшого й об’єктивнішого висвітлення її історії у відповідній навчальній літературі. Він навів дані дослідження, яке провела в 2021–2022 роках державна установа «Український інститут». Тоді дослідники проаналізували британські, німецькі, польські та французькі підручники з історії для середньої школи, щоб зрозуміти ключові повідомлення щодо презентації та інтерпретації історії України ХХ століття. Висновки виявилися невтішними, адже Україна, на відміну від росії, представлена в закордонних шкільних підручниках дуже мало.
Ален Ламассур назвав повчальним цей огляд підручників. Він зауважив, що шкільні програми в країнах Європи різні, однак вони мають нести загальний європейський наратив, заснований на справжніх історичних фактах. І такий напрям роботи має бути пріоритетним у діяльності Обсерваторії викладання історії у Європі.
«Наші діти, та й наше покоління також, не можуть зрозуміти, що відбувається сьогодні в Україні, без знання історії ХІХ–ХХ століття і навіть більш давньої історії», — зазначив Ален Ламассур. Він констатував, що в більшості країн історія України (якщо вона взагалі згадується) подається як безпосередньо пов’язана з російською історією, або ж Україна представлена як регіон росії, що, очевидно, є історичною помилкою. І цю брехню використовує російський президент для виправдання своєї загарбницької війни.
Ален Ламассур повідомив, що українська сторона передала Обсерваторії викладання історії в Європі підготовлений фахівцями інформаційний бюлетень з історії України. «Ваш досвід надзвичайно цінний для інших країн, вони зможуть скористатися ним та гарантувати, що такі помилки не повторюватимуться в країнах Європи. Для нас дуже важливою є повноцінна участь України в ОВІЄ», — резюмував він.
Україна приєдналася до Обсерваторії викладання історії в Європі 1 червня 2023 року у статусі спостерігача. «Ми переконані, що Обсерваторія відкриє гарну можливість для зміцнення співпраці у сфері історичної освіти, сприяючи обміну інформацією та передовим досвідом між державами-членами у відповідності до цінностей Ради Європи», — зазначив у своєму листі до Правління ОВІЄ Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий. Очікується, що невдовзі Україна стане повним членом цієї організації.