Оцінювання втрат та потреб української освіти на основі RDNA3

У лютому 2024 року Світовий банк, уряд України, Європейський Союз і ООН опублікували спільне дослідження Rapid Damage and Needs Assessment (Швидке оцінювання шкоди й потреб, RDNA), у якому оцінено втрати та потреби на відновлення України внаслідок війни з росією. Це вже третє таке дослідження.
Пропонуємо коротко оглянути розділ «Education and Science / Освіта і наука».
Інфраструктурні втрати
Загальні втрати в секторі освіти в період з лютого 2022 року до 31 грудня 2023 року становлять 6,9 млрд доларів США. За цей період 13% освітньої інфраструктури було пошкоджено або знищено (пошкоджено 3583 закладів освіти, знищено — 394). Ці збитки оцінюють приблизно в 5,6 млрд доларів США.
Збитки, втрати та потреби за областями, млн доларів США
Область
|
Збитки
|
Втрати
|
Потреби
|
Вінницька
|
8,5
|
236,7
|
204,8
|
Волинська
|
0
|
211,4
|
70,6
|
Дніпропетровська
|
417,3
|
493,6
|
1101,9
|
Донецька
|
1243,5
|
355
|
2455,5
|
Житомирська
|
167,9
|
206,5
|
407,1
|
Закарпатська
|
0
|
242,8
|
55,4
|
Запорізька
|
306,9
|
262,9
|
834,2
|
Івано-Франківська
|
0
|
234,7
|
55,4
|
Київська
|
280,2
|
405,6
|
592,2
|
Кіровоградська
|
22,9
|
148,2
|
124,4
|
Луганська
|
343,3
|
107,4
|
790
|
Львівська
|
24,2
|
413,2
|
193,3
|
місто Київ
|
202,8
|
763
|
524,1
|
Миколаївська
|
361,6
|
200,3
|
881,1
|
Одеська
|
136,3
|
448
|
407,3
|
Полтавська
|
27,2
|
201,5
|
163
|
Рівненська
|
2,3
|
241,3
|
85,3
|
Сумська
|
212,8
|
160,2
|
577,8
|
Тернопільська
|
3,4
|
165,9
|
62,7
|
Харківська
|
992,6
|
435,6
|
2224,6
|
Херсонська
|
501,8
|
194,2
|
1109,4
|
Хмельницька
|
117,5
|
208,8
|
274,6
|
Черкаська
|
9,6
|
178,1
|
87,5
|
Чернівецька
|
0
|
162,9
|
69
|
Чернігівська
|
175,1
|
153
|
455,6
|
Загальнонаціональні
|
0
|
37
|
116,9
|
Усього
|
5557,8
|
6867,8
|
13923,9
|
Найбільша частина пошкоджень припадає на школи — 1888 шкіл. Серед ЗВО пошкоджено або зруйновано 21% закладів, серед дослідницьких установ — 31% від загальної кількості.
Найбільше закладів зруйновано чи пошкоджено у східних і південних областях: від 35% до 69% становлять заклади Донецької, Харківської, Херсонської та Луганської областей.
Попри те, що колективи пошкоджених закладів можуть і часто продовжують навчання дистанційно, дитячі садки не можуть працювати в такому форматі. Отже, це збільшує тиск на батьків й опікунів та не дає їм можливості повноцінно працювати.
Попри те, що інвестиції в освіту 2023 року продовжувалися, загальні потреби на відбудову й відновлення в третій RDNA зросли на 30%, якщо порівняти з RDNA-2. Збитки, завдані освітній інфраструктурі, зросли на 26%.
Органи місцевого самоврядування активно реконструюють школи, дошкільні й інші заклади освіти. З січня до грудня 2023 року частка закладів освіти, що мають укриття, зросла з 68% до 80%, а частка шкіл, у яких відбувається навчання очно, зросла з 25% до 57%.
Український науковий сектор також поступово інтегрується в європейську дослідницьку екосистему, що надає більше можливостей співпраці для українських науковців і полегшує обмін знаннями. У перспективі це допоможе скерувати перехід до диджиталізації та більш стійкої економіки.
Освітні й інші втрати
Освітні втрати учнівства спричинено внаслідок онлайн-навчання, стресу й травматичного досвіду. Порівняння результатів PISA-2022 і PISA-2018 свідчить про зниження рівня навичок у 15-річних підлітків. Зокрема, знизилися результати з математики, читання і природничих наук — ці освітні втрати еквівалентні двом рокам навчання. З початку лютого 2022 року освітні втрати можна оцінити в 5,5 млрд доларів США.
Проте ця цифра зростатиме протягом трудового життя сучасних учнів, негативно впливаючи на їхні доходи, і призведе до додаткових мільярдів втрат поза тими, що вимірює RDNA.
Також, за результатами PISA 2022, помітно посилилася нерівність між учнями. Бали з читання в дівчат знизилися більше, ніж у хлопців, а учні з нижчим соціально-економічним статусом значно гірше знають математику, ніж їхні однолітки.
Війна також призвела до втрати дослідницького потенціалу, що характеризується зменшенням інвестицій у дослідження та кількості публікації українських учених.
Збитки охопили й такі сфери, як обіг приватного сектору, оплата за навчання, видатки закладів освіти, які використовують як притулки для ВПО або пункти незламності, та витрати на демонтаж і вивезення сміття пошкоджених об'єктів освіти.
Вплив на людський капітал
Розрив у результатах навчання між учнями із сіл і міст значно збільшився — тепер він становить понад 4,5 роки навчання.
Потреби, пов'язані з реконструкцією інфраструктури й відновленням якісної очної освіти, оцінюють у 13,9 млрд доларів США на 2024–2033 роки. З них відновлення закладів освіти протягом наступних 10 років коштуватиме 9,8 млрд доларів США. Заклади мають відповідати стандартам безпеки, екології та якості, охопити інноваційні підходи до навчання, а також брати до уваги демографічні моделі для забезпечення стабільності освіти.
Загальні потреби у відновленні та реконструкції станом на 31 грудня 2023 року, млн доларів США
Категорія
|
Тип інвестицій
|
Загальні потреби (2024–2033)
|
Потреби на реконструкцію, відновлення
|
Дошкільна освіта
|
1441,4
|
Шкільна освіта
|
4597
|
|
Позашкільна освіта
|
456,5
|
|
Професійна освіта
|
1146,8
|
|
Фахова передвища освіта
|
448,2
|
|
Вища освіта
|
641,5
|
|
Спеціалізована освіта
|
48,2
|
|
Спеціальна освіта
|
70,1
|
|
Освіта дорослих
|
10,8
|
|
Дослідницька інфраструктура
|
910
|
|
Усього
|
9770,5
|
|
Потреби у відновленні надання послуг |
Створення безпечного доступу до освіти для всіх
|
2377,8
|
Подолання освітніх втрат і психологічних травм
|
579,9
|
|
Забезпечення якісної освіти на всіх рівнях
|
1195,7
|
|
Усього на відновлення надання послуг
|
4153,4
|
|
Усього
|
|
13923,9
|
Як ми бачимо, витрати на те, щоб відновити надання освітніх послуг оцінюють у 4,1 млрд доларів США. Велика частка потреб — це будівництво укриттів і тимчасові заходи для забезпечення доступу до освіти (наприклад, шкільний транспорт і цифрові освітні центри). Гнучкі програми надолуження освітніх втрат, тьюторинг і психосоціальна підтримка необхідні для зменшення втрат у навчанні.
Відновлення освітньої сфери за пріоритетними напрямами 2024 року коштуватиме 1,2 млрд доларів США. Ці пріоритети спрямовано на забезпечення доступу до очного навчання.
Орієнтовні пріоритети відновлення і реконструкції на 2024 рік, млн доларів США
Типи інвестицій |
Оцінювальна вартість |
Реконструкція пошкоджених об’єктів освіти
|
112
|
Надання доступу до освіти
|
722
|
Забезпечення високоякісної освіти на всіх освітніх рівнях
|
309,5
|
Подолання освітніх втрат і травм
|
49,5
|
Усього
|
1192,9
|