• Людям з вадами зору
  • A-
    A+
  • English

ВОЙТЕНКО ІННА МИКОЛАЇВНА

вчителька української мови та літератури Сонячної загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області

Педагогічний стаж: 13 років.

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.

Педагогічне звання: старший учитель.

Освіта: Маріупольський державний університет, 2007 рік.

Самоосвіта: обласний фестиваль, фінальний етап «Шукай краси, добра шукай», номінація «Літературно-музичний мікс», дистанційно; «Курс про дистанційну та змішану форми навчання», Едера, дистанційно; ОТЛ Донецького ІППО «Створення іміджу сучасного освітнього закладу», дистанційно (2020);

«Курс для педагогів, які проводять супервізію в умовах НУШ», Донецький ІППО, очно; обласний методичний захід «Світове кафе: центр усесвіту-дитина», очно; ІІІ обласний фестиваль, фінальний етап конкурсу «Окрилений філолог», очно (2019);

обласний фестиваль, фінальний етап «Шукай краси, добра шукай», номінація «Презентація навчально-методичного надбання педагогів», очно; районний методичний парад «Школа майбутнього: принципи дитиноцентризму на уроках словесності», очно; курс «Критичне мислення для освітян», Prometeus, дистанційно; літня школа АІРО «Нова модель підготовки кадрів до інноваційної діяльності», очно; курси «Нова початкова школа: від теорії до практики», Донецький ІППО, очно (2018).

Педагогічна ідея

"Розвиток креативності на уроках словесності як засіб формування успішної особистості"

Сучасна Україна потребує цілеспрямованих, конкурентоспроможних, інтелектуально розвинених громадян, оскільки саме така людина, я гадаю, може змінити світ на краще. Тому формування успішної особистості є пріоритетним завданням Нової української школи.

Одним із ефективних шляхів досягнення зазначеної мети є розвиток креативності здобувачів освіти, оскільки стрімкий поступ суспільства може бути зумовлений тільки високим рівнем творчого потенціалу громадян, відкритих новому досвіду. Креативна людина спроможна не тільки впливати на власне життя, але й на долю оточення, що дуже важливо в умовах сучасної духовної, екологічної, суспільно-політичної ситуації в Україні.

Отже, сьогодні педагогічна ідея щодо створення системи креативного особистісно зорієнтованого навчання є надзвичайно актуальною.

Розвиток креативного мислення на уроках української мови й літератури – процес тривалий і складний. Уся педагогічна система має бути підпорядкована тому, що головним суб'єктом є розумова, творча діяльність людини, формування її свідомості, пізнання системи людських цінностей, способу мислення свого народу, його звичаїв, традицій, культурних надбань.

Отже, сутність моєї педагогічної ідеї полягає в тому, щоб реалізуючи систему креативного особистісно зорієнтованого навчання на національному підґрунті на уроках словесності, сприяти формуванню успішної особистості.

Якщо я зацікавлю дитину, то вона зможе проявити себе. Актуалізуючи власний досвід та оцінюючи проблеми, знайде шлях до вирішення, потім отримає результат, а значить, стане конкурентоспроможною. Саме такі люди, як зазначено вище, потрібні нашій державі, на них покладаємо найважливішу місію – творити наше успішне майбутнє.

Створення успішної особистості пропоную за таким алгоритмом:

1. Мотивація до навчання.

2. Актуалізація знань із використанням інтерактивних технологій.

3. Дослідження та розв’язання проблеми на основі власного досвіду, прикладів із літератури, культури, історії. Творча діяльність.

4. Презентація творчого продукту.

5. Рефлексія.

Зазначу деякі моменти щодо реалізації кожного етапу.

На етапі мотивації важливо інтегрувати в навчальну тему сучасну, цікаву школярам тематику: відкриття сьогодення, події, що обговорюються на перервах у колі друзів, досягнення кінозірок, футболістів, винахідників, яких прагнуть діти наслідувати.

Щоб актуалізувати знання, розвиваючи креативність, використовую інтерактивні онлайн-платформи «Quizizz», «Symbaloo», «Flippity», які покликані допомогти вчителю не лише зацікавити дитину, а й розвивати ключові компетентності (зокрема соціальну, громадянську, підприємницьку), створювати ситуацію успіху. Наприклад, вправа «Рандомайзер: створення випадкових речень» дає змогу учневі навчитися мислити нестандартно, складати незвичайні історії, приміряти на себе ту чи іншу модель поведінки в різних ситуаціях. Ігри сервісу «Quizizz» допомагають не лише підготувати до ЗНО учнів, а й виховати лідерські якості, створити ситуацію успіху, навчити правильно використовувати відведений час. За допомогою «Symbaloo» можна створити кейси до тем, інформаційну сторінку героя чи твору, інтерактивний плакат у реальному часі із залученням до підготовки продукту учнів. Такі завдання допомагають розвивати гнучке та креативне мислення, медіаграмотність, тайм-менеджмент.

Нерідко вдаюся до сюжетних уроків. Це один із засобів активізації пізнавальної діяльності. Серед авторських уроків, наприклад, такі: урок-порятунок Землі, урок-квест «Стежками піратів», урок-хакатон, кавова церемонія. Їх найбільша цінність полягає, на мій погляд, у тому, що такі заняття втілюють дитячі мрії в життя, сприяють активності та вчать працювати разом, у команді, долаючи всі перешкоди.

На етапі дослідження та розв’язання проблеми пропоную учням використовувати власний досвід або приклади з літератури, культури, історії при створенні певного продукту. Так, здавалося б, звичайні речі стають джерелом народження проблемної ситуації, творчої вправи.

На уроках української мови використовую такі завдання: укладання народознавчого календаря з використанням складнопідрядних речень у програмі «Х-mind», запис телепередачі про фразеологізми, створення сторінок частин мови в соціальних мережах тощо.

На уроках української літератури часто ставлю нестандартні питання: «Ким би міг бути письменник у наш час?», «Про що думав би герой, якби потрапив на безлюдний острів?», «Що зробив би герой, якби мав мільйон гривень?» тощо. Організація таких діалогів дає можливість педагогу створити ситуацію успіху для учнів різних рівнів навчальних досягнень.

Зацікавлюють школярів інтерактивні вправи з використанням неочікуваних у певній навчальній ситуації предметів: ґудзиків, скріпок, прищіпок тощо. Користуюся також тестами Струпа та Торренса для визначення гнучкого та креативного мислення, інтерпретуючи їх залежно від теми уроку.

Навчальний матеріал подаю, інтегруючи історію, українознавство, твори мистецтва (музичного, літературного, архітектурного, декоративно-ужиткового тощо), поєднуючи їх із сучасністю та доводячи актуальність та вагомість для нас, нащадків. Вправи «Незвичне життя речей», «Гамбургер», «Генератор нісенітниць», ігри «Піца», «Хрестики-нулики», виконання звичного завдання в незвичний спосіб, вигадування для учнів завдання із штучним обмеженням, метафоричні картки сприяють розвитку креативності учнів.

Надзвичайно важливим етапом є презентація творчого продукту, оскільки саме він дає чимало можливостей для створення ситуації успіху.

Презентуючи створений протягом уроку колаж, мнемокарту, журнал, кав’ярню, діти стають першовідкривачами. Вирішення таких завдань налаштовує дитину оптимістично, дає їй відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, збуджує в серці почуття власної гідності, залучає до безпосередньої діяльності в отриманні продукту, що надає можливості дитині повірити у власні сили та генерувати ідеї. А отримання творчого результату, створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних  технологій навчання для розвитку креативного мислення.

Заключним етапом реалізації технології є рефлексія. Значення рефлексії важко переоцінити. На цьому етапі на основі творчого досвіду та емоційно-ціннісних переживань учень аналізує власні здобутки та відчуває потребу в саморозвитку. Педагогові дуже важливо в цей момент допомогти, відзначивши успіхи дитини, надавши рекомендації щодо вдосконалення ідей, порадивши шляхи поступу.

Робота з формування креативної компетентності учнів на уроках української мови та літератури дає певні результати: підвищується інтерес до предмету, покращується якість знань здобувачів освіти, підвищується загальна мовленнєва культура. Діти прагнуть творити, виконувати нестандартні завдання, реалізують проєкти, беруть участь у позакласних мовних чи літературних заходах.

Результатом такої роботи є призові місця учнів у районному фестивалі «Шевченківська весна», обласному фестивалі «Шукай краси, добра шукай!», обласному фестивалі юних мовознавців «Мова мого роду – мова мого народу», обласному етапі Всеукраїнського фестивалю «Сурми звитяги» в номінації «Авторська поезія», в обласному етапі Всеукраїнського національно-патріотичного конкурсу «За нашу свободу!» в номінації «Поезія», в обласному етапі Всеукраїнського фестивалю «Єдина родина», у Всеукраїнському конкурсі учнівської та студентської творчості «Змагаймось за нове життя», присвяченому Лесі Українці, Всеукраїнському літературно-мистецькому конкурсі «Березневі містерії» в номінації «Поезія», участь у проєктах «Схід та Захід разом», «Змінимо свій населений пункт на краще», «Відродження традицій колядників».

Сократ писав: «У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому світити». Моя місія – створити всі умови, щоб сонячне проміння кожної дитини сяяло з такою силою, щоб сліпило очі. Саме там, у світлі, можна побачити своє відображення й зрозуміти, що всі зусилля – не марні.

Посилання на відеорезюме:

https://youtu.be/WPtKLnP3_a4


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux