• Людям з вадами зору
  • A-
    A+
  • English

СЕРЕДА ВІКТОРІЯ АНАТОЛІЇВНА

вчителька української мови та літератури Клеванського ліцею № 2 Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області

Педагогічний стаж: 13 років.

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.

Освіта: Рівненський державний гуманітарний університет, 2001 рік.

Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації вчителів на базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти;

конкурс педагогічної майстерності, фестиваль «Учителі майбутнього».

Педагогічна ідея 

"Використання інтелект-карт в контексті перевернутого навчання на уроках української словесності"

«Добрим є те навчання, під час якого діти навчаються самі,

а вчитель організовує й спрямовує їхню пізнавальну діяльність»

(В. Сухомлинський).

Сьогодні час вимагає нових підходів до навчання. Змінюються вимоги до вміння користуватися знаннями, інформацією, яку отримує учень; змінюються вимоги до ролі вчителя: він із носія знань має перетворитися на організатора освітнього процесу, який допомагає дитині розвивати вміння вчитися та формує всі компетенції, що зазначені в Концепції Нової української школи.

Однією з інноваційних педагогічних технологій, яка може успішно впоратися із цим завданням, є технологія «перевернутого навчання». Це також найвідоміша модель змішаного навчання.

Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.

Перенесення теорії додому допомагає виділити більшу кількість часу для практики, ведення дискусії, розвитку критичного мислення. Адже учень приходить на урок підготовленим. Вдома він опрацьовує теоретичні завдання, вивчає основні поняття, пов’язані з темою, використовує навчальний матеріал, підготовлений вчителем, а в класі відпрацьовує свої навички мислити, аналізувати, компанувати тощо. Проте, як і кожна технологія, «перевернуте навчання» має свої недоліки. І справа не лише у часі, який вчитель витрачає на підготовку, чи в недостатній мотивації школярів.

По-перше, не кожен старанно готується, і ще менше учнів здатні реально оцінити рівень своєї підготовки. Тобто, опрацьовуючи матеріал вдома, дитина має змогу подивитись відео з поясненням декілька разів, але чи розуміє вона, що має прогалини в знаннях? Якщо ж домашня робота виконана поверхнево, учень не осмислив інформацію достатньо, то й робота у класі буде неефективною.

По-друге, навіть усвідомлена інформація вимагає глибокого аналізу й структуризації. Якщо ж постійно витрачати на це урочний час, втрачається сама суть «перевернутого навчання».

На мою думку, вирішити обидві проблеми можна, використавши метод створення інтелект-карт. У чому ж він полягає?

Mindmaps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта тощо) – спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку.

Я активно використовую метод створення інтелект-карт на уроках. Це працює, але необхідно дотримуватись деяких правил.

Якщо дати п’ятикласникам завдання створити карту розуму за почутим чи прочитаним, не варто відразу сподіватися на гарний результат, адже діти не мають відповідного досвіду, навичок аналізу та синтезу. Тому спочатку я використовую інтелект-карти лише як інструмент навчання, поступово привчаючи дітей швидко «читати» їх. Наприклад, учень отримує завдання відтворити правила вживання апострофа, користуючись інтелект-картою, що створена вчителем. Можна запитати дітей, чи не хотіли б вони щось додати, домалювати чи дописати. Якщо таке бажання виникає, варто переходити до етапу створення власних карт розуму.

На початку роботи необхідно ознайомити учнів із правилами створення карт розуму, а також пояснити переваги їх використання. Для того, щоб мотивувати учнів та створити ситуацію успіху, спочатку рекомендую намалювати спільну інтелект-карту. Наприклад, розглядаючи тему «Ступені порівняння прикметника», вчитель малює лише головні гілки та підписує їх, решту інформації знаходять і дописують учні.

Після того, як принцип створення інтелект-карт засвоєно, переходимо до роботи в групах чи в парах. Наприклад, при вивченні теми «Складнопідрядне речення» пропоную учням об’єднатися в групи і попрацювати над інтелект- картою, у якій необхідно зазначити види складнопідрядних речень та їх особливості. Цікаво буде після роботи помінятися картами і порівняти, як інші учасники «бачать» цей матеріал. Також робота в парах чи групах доречна, коли матеріалу багато і необхідно встановити взаємозв’язки між його елементами.

Лише після того, як попередні етапи пройдено, даємо дітям завдання скласти інтелект-карту вдома, після опрацювання матеріалу. Цей вид роботи особливо актуальний для старшокласників, адже працюючи над створенням карти розуму, вони аналізують та структуризують інформацію, тому весь час уроку можна присвятити виконанню практичних завдань.

Сучасні школярі не мислять своє життя без гаджетів, і розробники карт розуму це врахували. Існує безліч програм, які дозволяють створювати яскраві та оригінальні інтелект-карти прямо на екрані комп’ютера чи навіть телефона. Я рекомендую своїм учням програму, що має назву Simplemindlite. Вона має зручний та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, легко встановлюється  та дозволяє створювати карти розуму на будь-який смак. Так, вивчаючи тему «Дієслово», я пропоную учням створити відповідну інтелект-карту і прописати в ній лише «основні» гілки, як-то вид, час, спосіб та ін. Щоуроку, отримуючи нову інформацію, школярі можуть доповнювати свою карту. Так вони візуалізують свої знання, отримують розуміння того, що вже відомо, а над чим іще треба працювати.

Отже, «перевернуте навчання» – це технологія, що має право на життя в сучасній школі. А застосовуючи метод інтелект-карт у контексті цієї технології, ми виховаємо особистість, що здатна не лише самостійно опрацьовувати інформацію, а й мислити креативно, бачити взаємозв’язки між поняттями, ефективно вирішувати поставлені завдання. Ми виховаємо людину, яка зможе реалізувати себе в майбутньому.

Посилання на відеорезюме: 

https://www.youtube.com/watch?v=t7_QthqNGvg

 


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux