НОСАЛЬСЬКА ОЛЬГА ВАСИЛІВНА
вчителька математики комунального закладу «Великолепетиський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів» Великолепетиської селищної ради Херсонської області
Педагогічний стаж: 16 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Херсонський державний університет, 2007 рік.
Самоосвіта: публікації онлайн-тестів для 6, 7 та 11 класів (2020) та конспекту уроку 6 класу з інклюзивною формою навчання на тему «Порівняння раціональних чисел» (освітній портал «На Урок», 2021);
інтернет-конференції «Ефективна взаємодія в освіті: інструменти та прийоми», «Наскрізні навички», «Інклюзивна освіта», «Психологія», «Інтегроване навчання», «Практичні прийоми», «Професійний розвиток вчителів математики: ідеї та методики викладання» та онлайн-вебінари «Використання нестандартних завдань у навчанні природничих дисциплін», «Використання сервісу Zoom для проведення дистанційних занять» на платформі «На Урок» (2020);
онлайн-курси:
«Академічна доброчесність», «Домедична допомога» (EdEra, 2020);
«Протидія та попередження булінгу (цькування) в закладах освіти» (Prometeus, 2020);
«Цифрові навички для вчителів» (2020);
«Робота вчителів початкових класів із дітьми з особливими освітніми потребами» (EdEra, 2019);
науково-практичний семінар учителів інклюзивних класів, асистентів (2019);
конкурс соціальних проєктів, представлення проєкту «Молодь вміє мріяти і діяти» (2018);
науково-практична конференція «Математичними стежками Лепетиського краю» (2018);
навчально-методичний семінар «Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах закладу загальної середньої освіти» (2018);
збірка авторських прикладних задач із математики «Два плюс два в історії» (2018);
конференція природничо-математичного циклу «Формування життєвих компетенцій як соціальний фактор розвитку особистості», майстер-клас «Соціалізація учнівської молоді на уроках математики» (2017);
розробка методичного посібника «Інноваційні підходи до виховання громадянських компетентностей учнів у позашкільній роботі: вимір DOCCU» (2017);
курси підвищення кваліфікації вчителів математики на базі Комунального вищого навчального закладу «Херсонська академія неперервної освіти» (2017).
Педагогічна ідея
Французький філософ, письменник, математик і фізик Блез Паскаль стверджував: «Предмет математики настільки серйозний, що потрібно не пропускати нагоди зробити його трохи цікавішим». У наш час для того, щоб підтримувати інтерес учнів, потрібно постійно дивувати, урізноманітнювати їх діяльність. А життя в інформаційному суспільстві надає можливість впровадження інноваційних технологій в освітньому процесі. Розумне використання комп’ютера на уроках математики підвищує їх ефективність, викликає інтерес школярів до предмета.
Враховуючи актуальність визначеного питання, метою моєї педагогічної ідеї є використання мультимедійних технологій як засобу активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках математики.
Мультимедіа-технології дозволяють інтенсифікувати освітній процес, стимулювати розвиток мислення та уяви здобувачів освіти, збільшувати обсяг навчального матеріалу для творчого засвоєння і використання його учнями, формувати дослідницькі, пошукові уміння, приймати оптимальні рішення, викликати зацікавленість та позитивне ставлення до навчання.
Дослідження вчених і педагогів – практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гутчина, Р. Петеліна, С. Полозова) переконливо свідчать про те, що використання мультимедійних технологій під час освітнього процесу має ряд важливих переваг:
здійснюється диференціація освітнього процесу;
розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотній зв’язок;
створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни, а отже і підвищення пізнавальної діяльності.
У практиці роботи використовую мультимедійні технології для очного та дистанційного навчання, на різних етапах:
1. Для оголошення теми.
2. Як супровід пояснення вчителя.
3. Організація дослідницької роботи та навчальної гри.
4. Для контролю знань.
Найпоширенішими мультимедійними навчальними засобами, які застосовую на уроках є такі: мультимедіа-презентація; мультимедіа-тренажери; навчальні мультимедійні вправи та ігри, розміщені, як в Інтернеті (on-line), так і на різних носіях (off-line); навчальні мережеві сервіси; електронні навчально-наочні посібники та онлайн-платформи; електронні енциклопедії; електронні інтерактивні тести.
Мультимедійна презентація з використанням програм Microsoft PowerPoint (створення презентацій) та Microsoft Word (створення та використання, блок – схем, таблиць, діаграм; використання редактора формул Microsoft Equation). Зі всіх інформаційних каналів візуальний – наймогутніший, його використання в галузі освіти засобами мультимедіа найдоцільніше. Тому даний засіб розглядаю як пояснювально-ілюстративний метод навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння учнями інформації шляхом сполучення навчального матеріалу і забезпечення його успішного сприйняття, яке посилюється при підключенні зорової пам’яті. На таких уроках реалізуються принципи доступності, наочності.
Мультимедійні презентації застосовую для демонстрації зображень, схем, креслень, відеороликів, ілюстрації практичного застосування математики у житті, взаємоперевірки самостійних робіт, роботи з усними вправами, презентації завдань за готовими кресленнями, аналізу тестових завдань та інше, що дозволяє збільшити обсяг навчального матеріалу та економію часу, виробити стійкі навички розв’язування завдань.
Мультимедіа-тренажери – це навчально-тренувальні програмні продукти, які використовую для відпрацювання учнями певних умінь й вироблення навичок із конкретного виду діяльності. У своїй роботі користуюся як онлайн-тренажерами (навчальна мережа Novatika, онлайн-калькулятори та формули), так і створеними власноруч («Тригонометричне коло», «Дії зі звичайними дробами», «Квадратні рівняння», «Теорема Вієта» та ін..)
Навчальні мультимедійні вправи та ігри використовую для реалізації діяльнісного аспекту технології. Найпоширенішим онлайн-сервісом у моїй роботі є Learning Apps (створення мультимедійних вправ) де можна знайти готову інтерактивну вправу чи гру або створити самому.
Ігрові моменти та мультимедійні вправи є невід’ємною частиною під час проведення нестандартних форм уроків.
У практику роботи запроваджую такі форми уроків:
- нестандартні з елементами гри «Хрестики-нулики», «Доміно», «Пазл», «Аукціон»;
- урок-подорож, урок-творчий звіт, урок-гра «Своя гра».
Дуже зручним, легким інструментом для організації спільної роботи під час дистанційного навчання у визначеному віртуальному просторі є мережевий сервіс Padlet.com. Це віртуальна дошка, на якій розміщую окремі плитки-дописи з текстовою інформацією, гіперпосиланнями, зображеннями, прикріплюю файли, відеозаписи. Можна ввімкнути режим коментування або оцінювання (за рейтингом) для зворотного зв’язку. Цей сервіс використовую під час організації дистанційного навчання як у синхронному (з використанням сервісу Zoom), так і у асинхронному режимі (через посилання у Google Classroom), надаючи учням інструкції до проходження уроку.
Інтерактивний плакат ThingLink – це ще один онлайн-сервіс для дистанційного навчання, який дозволяє наносити на зображення інтерактивні мітки (текст, посилання на інші ресурси, зображення, відео). Цей ресурс я використовую для створення дидактичних матеріалів. Інколи заміняю ним хмарну презентацію: весь план уроку і дидактичне забезпечення розміщую на одному яскравому малюнку за допомогою спеціальних міток. Навчання у такому форматі захоплює дітей, спонукає до створення чогось нового, яскравого, робить дистанційне навчання більш цікавим та ефективним.
Електронні навчально-наочні посібники та он-лайн платформи (таблиці, схеми, графіки, каталоги) – містять сукупність наочних та навчальних матеріалів, представлених засобами мультимедіа. Використовую у роботі електронний навчально-наочний посібник «Математика 5-6 класи». З учнями 7-9 класів працюємо на математичній платформі Gios. Тут розміщено відео лекції, опорні схеми, способи розв’язування задач та перевірка знань з елементами гейміфікації. Впровадження таких засобів є ефективним при організації репродуктивної роботи учнів, коли необхідно наочно підтвердити або конкретизувати мовні повідомлення, або організувати змішане та індивідуальне навчання. Платформа Google Classroom – це сервіс, що дозволяє мені організовувати дистанційне навчання, використовувати відео-, текстову та графічну інформацію, розміщувати необхідні матеріали для проведення онлайн-уроків.
Електронні енциклопедії використовую при організації дослідницької роботи школярів та проєктної діяльності, пошуку інформації до поставленої проблеми. Учні результати своєї праці представляють у вигляді мультимедійних презентацій, буклетів, макетів. Реалізовано міні-проекти «Трикутники у житті людини», «Статистика навколо нас», виконано дослідницькі та практичні роботи «Число Пі», «Розгортки многогранників».
Електронний інтерактивний тест My Test – комп’ютерне тестування, яке застосовую на початку вивчення теми для самоконтролю; для проведення контролю знань учнів; для самостійного створення учнями тестів до уроків в позаурочний час. Практикую у своїй роботі онлайн-тестування освітньої платформи «На Урок».
На уроках математики в залежності від поставлених цілей використовую такі програми та інтернет-ресурси:
GeoGebraта Desmos-калькулятор – вільно-поширювані динамічні геометричні середовища, які дають можливість створювати «живі креслення» для використання в геометрії, алгебрі, планіметрії та стереометрії, зокрема: побудова за допомогою циркуля і лінійки графіків функції, геометричних фігур, їх дослідження; побудова у системі координат точок за їхніми координатами; розв’язування систем рівнянь та нерівностей за допомогою графіків функції.
Microsoft Exel: створення, форматування та друк таблиць даних; проведення розрахунків різної складності; побудова діаграм і графіків;
Онлайн-сервіси Сhilddevelop (генератор онлайн-кросвордів) та WordCloud (створення хмарини слів): використання методу графічної систематизації матеріалу, під час яких учні вчаться володіти математичними термінами, оволодівають новою програмою, перетворюють освітній процес у гру.
Labwe Interactive Whiteboard – програма для інтерактивної дошки «Labwe».
Всі вище зазначені мультимедійні засоби, програми, сервіси та навчальні прийоми я проєктую на інтерактивну дошку, що дає змогу формувати інформаційно-комунікативні компетентності здобувачів освіти. Даний інструментарій дозволяє розширити навчальні можливості мультимедійних технологій, використовувати вбудоване програмне забезпечення інтерактивної дошки для збагачення дидактичного матеріалу уроку.
У своїй роботі з використанням мультимедіа застосовую такі інтерактивні методи та прийоми:
«Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», «Дерево рішень», «Сніжна грудка»;
вправи «Так чи Ні?», «Ланцюжок», «Знайди зайве», «Порядок дій», «Годинник».
Залучення великої кількості дидактичного матеріалу через мультимедіа підвищує обсяг виконуваної роботи на уроці, що дає можливість впровадження диференційованого та індивідуального підходів навчання, застосовуючи різнорівневі завдання.
Інноваційні освітні технології, які застосовую, дають свій результат у навчальній та творчій діяльності здобувачів освіти. Я пишаюся, що мої учні є переможцями різноманітних конкурсів.
За останні три роки маємо такі здобутки:
- районний етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики (І місце – 1 учень, ІІ місце – 2 учні, ІІІ місце – 3 учні);
- обласний етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики ІІІ місце;
- Міжнародний математичний конкурс «Кенгуру» (високий результат – 3 учні, добрий результат – 10 учнів);
- захист дослідницьких робіт МАН з математики (участь на районному рівні);
- районний веб-квест з математики (ІІ загальнокомандне місце);
- обласний заочний конкурс з математики «Відоме невідоме» (І місце – 1 учень, ІІІ місце – 1 учень);
Ще одним вагомим досягненням є те, що одна з учениць виявила бажання опанувати професію вчителя математики.
Беру активну участь у районних та міжрайонних науково-практичних конференціях, семінарах, фахових конкурсах, методичних об’єднаннях, онлайн-вебінарах. Ділюся досвідом із педагогами району та області.
Впевнена, що методично дозоване використання описаних вище мультимедійних технологій сприяє значній активізації навчально-пізнавальної діяльності школярів, розвитку їх самостійності, творчого потенціалу, інтелектуальних здібностей, робить процес навчання більш змістовним, динамічним та ефективним. Мультимедіа поступово стає звичним засобом пізнання навколишнього світу, таким, як для попередніх поколінь була книга.
Посилання на відеорезюме: