СКУБЕНКО ТЕТЯНА МИКОЛАЇВНА
вчитель зарубіжної літератури та російської мови Смілянської загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів № 1 Смілянської міської ради Черкаської області
Педагогічний стаж: 26 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: учитель-методист.
Освіта: Черкаський державний педагогічний інститут імені 300-річчя возз’єднання України з Росією (1995 р.).
Самоосвіта: підвищення кваліфікації на базі КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» (2017);
курси, майстер-класи: «Google-форми в роботі учителя» (2017), «Активні громадяни» (2017), «Як легко запам'ятовувати будь-яку інформацію і як у цьому допоможе ейдетика» (2017), «WEB-STEM-школа – 2018», «Створювати інфографіку та ментальні карти для навчання», «Використовувати відео та аудіо в навчанні», «Розробляти інтерактивні навчальні матеріали» на платформі «УМІТИ» (2019);
Молодіжна літературна школа «Калавурня» (2018);
вебінари, семінари, конференції: «Інфографіка на уроках зарубіжної літератури» (2017), «Патріотичне виховання на уроках» (2017), «Сучасний педагогічний інструментарій» (2017), «Інтегрований курс «Література» (2017),
«Хто і як перевірятиме заклади загальної середньої освіти» (2018), «Створення команди психолого-педагогічного супроводу у школі» (2018), «Інтерактивні технології в освіті» (2018), «Звичайні форми роботи – новий підхід» (2018), «Нововведені до шкільної програми твори зарубіжної літератури: спроба не злякатися» (2019), «Наочність на уроках зарубіжної літератури як засіб підвищення предметної компетентності учнів» (2019), «Освітнє середовище нової української школи» (2019), «Інтелектуальні змагання у парадигмі НУШ» (2018), «Письменники-ювіляри 2019 року».
Педагогічне кредо: «Учитель, який передає дитині лише знання, – це ремісник; той, хто виховує характер, – справжній митець своєї справи» (С. Русова).
Педагогічна ідея
Використання інноваційних методів та прийомів роботи на уроках зарубіжної літератури для розвитку емоційного інтелекту учнів - Полліанна, Скрудж, Ромео і Джульєтта, Маленький Принц, Айвенго… Які у вас виникають почуття, коли чуєте про цих літературних персонажів? Які особисті спогади пов’язані з певним образом? Можливо, ми і запам’ятовуємо книги саме завдяки емоціям, які виникають у наших душах, коли читаємо про вчинки та долі літературних героїв?
Сучасний урок зарубіжної літератури – це урок життя. Необхідно вчити учнів розуміти почуття та стан душі персонажів творів, розпізнавати, що відчувають інші люди, шукати виходи з певних життєвих ситуацій, а також під час обговорення того чи іншого літературного твору знаходити спільну мову з однокласниками, розуміти емоції один одного, навчитися співпереживати.
Щоб викликати інтерес до пізнавального спілкування, максимально сприяти формуванню емоційної компетентності школярів, проводжу інтегровані уроки, турніри, вікторини, ігри, конференції, дебати, дослідження, екскурсії, казки, проєкти, тренінги, квести, творчі звіти тощо. Великі можливості для розвитку емоційного інтелекту учнів на уроках дають такі інноваційні прийоми та методи роботи: «Асоціації», «Займи позицію», «Коло ідей», створення ментальних карт, інфографіки, кроссенсів, буктрейлерів, інтерактивних вправ, «хмар слів», лепбуків. Використовую творчі завдання та тематичні ігри, щоб викликати у дітей зацікавлення, інтерес, бажання читати, творити, співпрацювати, адже важливо навчати граючись і гратися навчаючись.
Застосування інноваційних технологій, пошук раціональних шляхів для розвитку творчих здібностей учнів, удосконалення їхніх умінь практично використовувати багатство знань – пріоритетні напрямки моєї педагогічної діяльності. Вважаю за необхідне вчити учнів не «сухо» і «прісно» читати та аналізувати твір, а відчувати його душею і серцем, дискутувати, плакати і сміятися. Щоб розвивати EQ, необхідно допомогти дитині розпізнавати емоції, переживати їх, приймати рішення, яким чином висловити певні почуття. У цьому можуть допомогти такі вправи:
- «Відгадай емоцію». Маю картки-зображення смайликів, які символізують різні почуття (радість, сум, здивування, страх, посмішка …). Під час виконання дитина повинна обрати картку, яка відповідає настрою героя, і пояснити свій вибір.
- «Упізнай за голосом». Промовляю певну фразу з різною інтонацією. Пропоную дітям відгадати та пояснити, хто з героїв твору може так говорити. Потім міняємося з учнями ролями.
- «Назви твір за асоціацією». Показую картинку із зображенням, наприклад, моря. Можна увімкнути аудіозапис, як шумлять хвилі. Далі пропоную учням розповісти про відчуття, назвати твори літератури, у яких згадується море.
- «Поясни вчинок (емоцію)». Чому тебе засмутив такий вчинок героя? Які думки виникають, коли дивишся на…? Як впливає настрій на події, що відбуваються у житті героя?
- «Кольорограма». Пропоную зробити галерею емоцій, де кожна картина – це символ певного персонажа, виражена тими фарбами і композицією, яку обирає дитина.
- «Сторітелінг». Пропоную учням обрати одного героя з твору, який прочитали, та приготувати невеличкий виступ-розповідь «Який я персонаж?». Так в уяві школяра закріплюється стійка асоціація: літературний твір – герой (позитивний – негативний) – цікавий виступ когось із однокласників.
- «Щоденник подвійних нотаток». Записуються мудрі думки та емоційні якості й уміння.
- «Акваріум». Рольова гра, в якій беруть участь кілька осіб, а інші виступають у ролі спостерігачів, тобто одні «проживають» ситуацію, а інші аналізують її збоку і «співпереживають».
- «Що я відчуваю сьогодні?». Дитині пропоную закінчити висловлювання:
«Під час зустрічі з цим героєм я відчуваю радість (сум, злість…), оскільки…». Так розвивається емоційна компетентність учнів.
- «Театралізація». Постановки, вистави та інсценування уривків творів допомагають засвоювати соціальні навички, вчать взаємодії.
У роботі керуюсь висловом В. О. Сухомлинського: «Що означає хороший учитель? Це насамперед людина, яка любить дітей, знаходить радість у спілкуванні з ними, вірить у те, що кожна дитина може стати доброю людиною, вміє дружити з дітьми, бере близько до серця дитячі радощі і прикрощі, знає душу дитини, ніколи не забуває, що й сам він був дитиною». А також досвідом кращих науковців та педагогів України: Л. Мірошніченко, О. Ісаєвої, О. Ніколенко, Ю. Ковбасенка, Ж. Клименко, А.-М. Богосвятської, Л. Юлдашевої, І. Хроменко, О. Гузь, Л. Сич, І. Горобченко та інших.
Посилання на відеорезюме:
https://drive.google.com/file/d/1pWFSlysFbuuVJVUH9RqTq0kJHSj7o27N/view?usp=sharing
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
https://sites.google.com/site/vpfilolimp/novini?tmpl=%2Fsystem%2Fapp%2Ftemplates%2Fprint%2F&showPrintDialog=1
https://www.kristti.com.ua/filologichnyj-olimp-krokuye-ukrayinoyu-2/
http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/40802
https://smila-rada.gov.ua/content/підсумки-конкурсу-«якби-майбутнє-міста-залежало-від-мене»
https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/vstup-2019/2019/07/11/2pro-provedennya-iv-etapu-vuo-2018-2019.pdf
http://master.klasna.com/uk/site/innovatsiini-pidkhodi-do-.html
http://www.osvita.smila.com/novyny/3024-vitajemo-uchniv-peremozhciv-iii-oblasnogo-etapu-vseukrajinskyh-olimpiad-i-z-navchalnyh-predmetiv-ta-jih-vchyteliv
http://oipopp.ed-sp.net/?q=node%2F41699
http://www.zmi.ck.ua/sotsium/u-cherkasah-dlya-vchitelv-zarubjno-lteraturi-proveli-hepnng-z-yaponsko-kulturi.html
http://kyiv-oblosvita.gov.ua/11226-proekt-filologichnij-olimp
http://irbis.kspu.kr.ua/cgi-bin/irbis64r_11/cgiirbis_64.exe?LNG=&Z21ID=&I21DBN=BD3_PRINT&P21DBN=BD3&S21STN=1&S21REF=&S21FMT=fullw_print&C21COM=S&S21CNR=&S21P01=0&S21P02=1&S21P03=A=&S21STR=Скубенко,%20Тетяна
http://www.roippo.org.ua/news/6008/
https://www.facebook.com/filolimp/photos/pcb.1985784291490950/901933783419742/?type=3&__tn__=HHR&eid=ARA6WD0pOgCvoPo_sZr19qsso0PByelhgVTPx6E7MUBEUzhdXfG1_bLid4DLJ6OrjuT6-z8tdoJtpR7R
https://naurok.com.ua/profile/14451
http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/41590