• Людям з вадами зору
  • A-
    A+
  • English

ОСТАНІНА АЛІНА ОЛЕКСАНДРІВНА

вчитель хімії та біології Одеської загальноосвітньої школи № 103                     І-ІІІ ступенів Одеської міської ради Одеської області 

Педагогічний стаж: 8 років

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії

Освіта: Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова

Педагогічне кредо: «Найвище мистецтво вчителя – розбудити радість у творчості і знаннях» (А. Ейнштейн)

Педагогічна ідея

Використання тренінгових технологій на різних етапах уроку хімії як інтерактивної форми освітнього процесу

Провідною ідеєю досвіду є глибоке засвоєння навчального матеріалу й осмислення його на уроці хімії, формування міжособистісних відносин в учнів, навчання радістю, успіхом, удачею під час пошуку й розв’язання проблемних питань.

Педагог, якого найчастіше називають тренером, не домінує, а лише спрямовує діяльність групи. Тренінг як форма педагогічного впливу передусім передбачає використання активних методів групової роботи (наприклад, рольових ігор). Саме тому тренінги дуже подобаються дітям і створюють у них відчуття свята, хоча під час їх проведення можна навчитися і збагнути набагато більше, ніж під час класичного уроку.

Для того, щоб активізувати розумову діяльність учнів, пробудити їх пізнавальний інтерес застосовую один із прийомів сучасних технологій навчання – використання тренінгових технологій. Цей підхід використовую на різних етапах уроку хімії. Вивчення нового матеріалу намагаюсь зробити активним процесом, залучити учнів до більш інтенсивної розумової роботи. Проблемні питання при постановці хімічного експерименту змушують учнів будувати гіпотези, вирішувати теоретичні питання, робити правильні висновки, прогнозувати властивості речовин тощо.

Організацію навчального процесу я здійснюю таким чином:

Перший спосіб. Освітній процес організовую і проводжу так, щоб учні відчували необхідність подолання посильних труднощів, щоб у них виникала постійна потреба в оволодінні новими знаннями, новими способами дій, вміннями та навичками. При такій організації освітнього процесу виникає тісне співробітництво вчителя з учнями.

Другий спосіб. Організацію освітнього процесу ґрунтую на тому факті, що для повноцінного навчання необхідне співробітництво учнів між собою, без прямого втручання вчителя. Зважаючи на це, в освітньому процесі використовую не лише індивідуальні та фронтальні форми навчальних занять, але й колективні. Необхідність поєднання індивідуальних і колективних форм організації навчальної роботи визначається тим, що сприйняття навчальної інформації може відбуватися і при фронтальних заняттях, а засвоєння знань, оволодіння учнями навчальними вміннями та навичками відбувається лише під час власної діяльності учня, а саме при використанні тренінгових технологій на різних етапах уроку.

Так при першому знайомстві у 7 класі використовую самопрезентацію «Ініціали» (мета: познайомитися з учнями, які прийшли вперше на урок).

Наприклад: кожному учаснику пропонують назвати своє прізвище та ім’я, а потім – свої позитивні якості, що починаються з літер власних ініціалів. Розпочинає вчитель: А – активна Л – логічна І – ініціативна Н – надійна А – артистична. Мета – підвищення самооцінки.

А на етапі «Організація навчальної діяльності» тема уроку «Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д. І. Менделєєва» (7 клас) проводжу вправу «Пальці» (мета: розвивати увагу, вміння швидко реагувати на події). Пропоную викинути стільки пальців, у якій групі або періоді знаходиться хімічний елемент.

На етапі «Актуалізація опорних знань» тема уроку «Солі, їх склад. Назви» (8 клас) використовую вправу на активне сприйняття «Продовж ланцюжок» (мета: вчити учнів прийомам активного слухання; формувати в учнів навички спілкування). Я висловлюю свою думку щодо складу солей, прошу продовжити мою думку і спробувати дати їм назву, а також спосіб складання солей за валентністю та навпаки. Також не менш цікаво на даному етапі проходить вправа «Блеф-клуб». Тема уроку «Хімічні властивості кислот». Клас об’єднується в групи. Кожна група готує питання для інших у формі «Чи вірите ви, що кислоти реагують з кислотними оксидами? змінюють колір лакмусу на червоний…»).

Вправу «Іван-Покиван» використовую на етапі «Руханка». Початкове положення: всі сидять; загадую класу число – і викидаю над головою відповідну кількість пальців. Потім вимовляю: «Раз – два – три! Замри!». У класі має стояти стільки учнів, скільки пальців їм було пред’явлено. Кожному учневі потрібно швидко зорієнтуватися: якщо кількість менша заданої – схопитися самому, якщо ж більша – то миттєво сісти. Родзинка цієї вправи – у своєрідній мобілізації всіх учасників.

Етап «Закріплення, узагальнення та систематизація знань» тема уроку «Кристалічні ґратки. Атомні, молекулярні та йонні кристали» (8 клас). Вправа «Відгадай задумане». Описую я або учні властивості певної речовини, а саме їх кристалічної ґратки, учні за описом мають відгадати про що йде мова.

Вправа «Невербальні методи» тема уроку «Узагальнення і систематизація знань з теми «Основні класи неорганічних сполук» (мета: вчити складати короткі блок-схеми з вивченого матеріалу, розвивати вміння складати опорні схеми, просторову уяву) об’єдную учнів в групи. Кожна група одержує картку із завданням скласти блок-схему по оксидах, кислотах, основах та солях і через 7-10 хв. показати без слів.

Етап «Підбиття підсумків уроку» вправа «Завершення речення». Демонструю учням записані на дошці 4-5 незавершених речень, які учні продовжують. Наприклад: Я дізналась, що…, Мене здивувало, що…, Мені сподобалося, що…, Було б краще, якби…

Етап «Домашнє завдання» вправа «Здивуй». Учням пропоную підготувати такий матеріал з відповідної теми, який би дивував.

Так само, як і будь-яке навчальне заняття, урок з елементами тренінгу має певну мету, якою можуть бути: інформування та набуття учасниками тренінгу нових навичок та умінь; опанування нових технологій у сфері навчання; зменшення чогось небажаного (проявів поведінки, стилю неефективного спілкування, особливостей реагування тощо); зміна погляду на проблему; зміна погляду на процес навчання, аби зрозуміти, що він може давати наснагу та задоволення; пошук ефективних шляхів розв'язання поставлених проблем тощо.

Такі форми роботи використовую часто, тим самим розвиваю інтерес учнів до вивчення хімії, стимулюю їх до самостійної роботи.

Я також працюю з обдарованими дітьми. Під моїм керівництвом учні працюють над науковими дослідженнями. Деякі з виконаних наукових робіт брали участь в обласному конкурсі-захисті наукових робіт МАН, є переможці Всеукраїнського конкурсу «Дотик природи».

Отже, інноваційне навчання у вигляді уроку з елементами тренінгу має чітко структуровану основу. А інноваційні методи, що застосовують під час проведення тренінгу, передбачають використання системи прийомів, спрямованої головним чином не на повідомлення готових знань, а на організацію умов для самостійного одержання знань.

Я прийшла до висновку, що на даному етапі розвитку суспільства таке навчання є необхідним, оскільки воно формує гармонійно розвинуту творчу особистість здатну логічно мислити, знаходити рішення в різних проблемних ситуаціях, систематизувати та накопичувати знання, здатну до високого самоаналізу, саморозвитку та самокорекції. Постійна постановка перед учнем різних ситуацій веде до того, що він не уникає проблем, а прагне їх вирішити. Таким чином формується творча особистість, завжди здатна до пошуку. 

Посилання на відео резюме: 

https://drive.google.com/file/d/10VsDXIfrhrV_64rWe_DtYAwqkpnEwWXZ/view?usp=drivesdk

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux