МАТВІЙЧУК ІРИНА АНАТОЛІЇВНА
вчитель історії ліцею «ЕКО» № 198 м. Києва
Педагогічний стаж: 25 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Волинський державний університет імені Лесі Українки (1994 р.).
Педагогічне кредо: «Вчити, навчаючись».
Педагогічна ідея
Метод проєктів із використанням візуальних джерел на засадах особистісно зорієнтованого навчання
Метод проєктів – один з найдієвіших методів формування критичного мислення, що необхідне людині для адекватної оцінки нових життєвих ситуацій, формування стратегій подолання проблем та реалізації себе у нових обставинах. Саме це і є завданням особистісно зорієнтованого навчання.
Проєкт – концентрований вираз зібраної, проаналізованої, відібраної, адаптованої та презентованої інформації. Працюючи над проєктом, учень повинен знайти найоптимальніший спосіб досягнення мети, визначити алгоритм діяльності, практично втілити у життя.
Проєкт – це навчання у співпраці. При його створенні доцільно застосовувати таку інноваційну технологію як робота в групах.
Над проєктом учні працюють в позаурочний час, але елементи проєктної діяльності доцільно використовувати і під час уроків.
Створення проєктів із використанням візуальних джерел (світлин, пропагандистських плакатів, листівок, карикатури, реклами тощо) допомагає досягнути багаторакурсного підходу у вивченні історії. Учні порівнюють, аналізують, тлумачать факти, отримані з різних першорядних і другорядних джерел, що дає змогу відійти від пережитків застарілої концепції історичної освіти з готовою інтерпретацією історії та незаперечними висновками.
Візуальні джерела можуть бути цілком рівноправними з текстовими, але при роботі з ними слід дотримуватися певних правил та враховувати ризики, як от: суб’єктивність, часто свідоме ігнорування автором принципу історизму, складність інтерпретації художніх засобів (алегорії, метафори, гіперболізації). Проте такі труднощі стимулюють у творців проєкту формування критичного мислення, вміння виділити найголовніше, оцінювати неупереджено, відкривають великі можливості для реалізації творчого потенціалу, наприклад, при створенні проєктів «Образ ворога у європейській карикатурі часів Першої світової війни: історичні аспекти формування», «Образ ворога в українській радянській та галицькій карикатурі в міжвоєння та періоду національно-визвольних змагань», «Жарт як зброя: стрілецький та повстанський гумор» тощо.
Використання візуальних джерел доцільно поєднувати із застосуванням різноманітних методів навчання, зокрема, методу-занурення. Прикладами таких проєктних робіт є: проєкт-колаж «Феномен Першої світової війни»; проєкт «Агітаційні листівки» (наприклад, часів радянізації Західної України); проєкт «Повідомлення у випуску новин» із дотриманням сучасної журналістської стилістики, використанням ілюстративного матеріалу, запропонованого вчителем (наприклад, про загибель Жанни д’Арк). «Політологи» роблять спробу аналізувати висловлювання Муссоліні та фрагменти агітаційних плакатів і газетних публікацій того часу та формулюють провідні ідеї італійського фашизму.
Проєкт має бути актуальним – тоді він буде цікавим. Так реалії світових воєн перегукується з досвідом сучасної війни в Україні.
Метою проєкту може бути висвітлення війни як великої гуманітарної трагедії, що дозволить через історичний досвід відчути трагедію наших співгромадян: тих, хто на передовій, хто під ворожими обстрілами, чи під окупацією, переселенців. І якщо про події минулого ми формуємо судження переважно за джерелами, здобутими не нами, то війна на Сході України, анексія Криму – наше сьогодення. У співпраці із Центром морально-психологічного забезпечення ЗС України учні ліцею працюють над проєктами «Місія – бути поруч: військові капелани в районі АТО-ООС», «Мистецтво на передовій».
Історія складається не тільки з великих подій і великих людей – місце в ній займає кожен. Проєктна робота із використанням родинного архіву «Життя моєї сім'ї на тлі історичної епохи», допомагає подолати дистанціювання між поколіннями, формує в учнів розуміння історії не лише як історії великих груп людей, держав, окремих діячів, але і як історії повсякденності, місце в якій може знайти будь-хто.
Проєкт, немов калейдоскоп, об’єднує візуальні джерела у цілісну картину з різними вимірами, поглядами, емоційним забарвленням.
Посилання на відеорезюме:
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
vsimosvita.com