Штучний інтелект у закладах вищої освіти: рекомендації для викладачів, студентів і працівників ЗВО

Міністерство освіти і науки та Міністерство цифрової трансформації України спільно з експертами розробили рекомендації щодо відповідального використання штучного інтелекту в закладах вищої освіти. Документ містить поради для викладачів, студентів, адміністрацій ЗВО та дослідників, що допоможуть ефективно інтегрувати ШІ в освітній і науковий процес.
«Сучасна освіта неможлива без штучного інтелекту. Заклади вищої освіти повинні адаптовуватися до сучасних освітніх трендів і впроваджувати найкращі світові практики у сфері ШІ, щоб зберігати конкурентоспроможність, робити нові наукові прориви та готувати сильних спеціалістів», — зазначив Олександр Борняков, заступник міністра цифрової трансформації з питань розвитку IT.
Рекомендації підкажуть, як складати якісні запити, розробляти завдання й обирати корисні ШІ-інструменти. Наприклад:
- для викладачів — генерування й перевірка тестів, створення презентацій, аналіз навчальних досягнень студентів тощо;
- для студентів — пошук інформації для наукових робіт, підготовка до іспитів, генерація ідей для презентацій та есе, отримання зворотного звʼязку на наукові роботи, вивчення мов;
- для керівників закладів вищої освіти — оптимізація адміністративних процесів, як-от: заповнення документації, відповіді на запитання студентів тощо.
У документі також розвінчують поширені міфи про ШІ — зокрема про те, що він загрожує академічній доброчесності, витісняє викладачів чи є надто дорогим у впровадженні.
«За умови відповідального використання штучний інтелект покликаний не замінювати викладача, а розвантажувати та полегшувати його роботу. Передавши рутинні завдання ШІ, педагог може зосередитися на тому, що не підлягає автоматизації: живій взаємодії зі студентами, командній роботі та розвитку м'яких навичок», — зазначає Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти і науки з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
Окрему увагу в рекомендаціях надано безпековому складнику інтеграції ШІ-інструментів — принципам контролю з боку людини, конфіденційності, управлінню даними, прозорості та недискримінації.
Заклади вищої освіти можуть ознайомитися з прикладами впровадження політик щодо використання ШІ, які базуються на найкращих практиках іноземних освітніх закладів. У документі розглядають різні сценарії інтеграції ШІ в навчальний процес — від певних обмежень до заохочування використання ШІ залежно від типу завдання та на розсуд викладача.
Ознайомитися з рекомендаціями можна за посиланням.
Надати зворотний зв'язок щодо ефективності та практичної користі запропонованих рекомендацій можна, заповнивши відповідну форму.
Документ розроблено Мінцифрою, МОН та робочою групою експертів за сприяння проєкту «Цифровізація для зростання, доброчесності та прозорості» (UK DIGIT), що виконується Фондом «Євразія» та фінансується UK Dev. Рекомендації враховують поради освітян, експертів з IT та закладів вищої освіти.