Розвиток університетської інфраструктури, кадрового потенціалу, фінансова автономія закладів – громадське обговорення Стратегії розвитку вищої освіти України

Триває громадське обговорення проєкту Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки, який розміщений на сайті МОН.
Зокрема, у проєкті наведені дані про те, що мережа закладів вищої освіти поступово звужується. Так, станом на початок 2019/2020 н.р. кількість університетів, інститутів, академій зросла порівняно з 2014/2015 н.р. на 1,4% (до 281). Однак кількість технікумів, коледжів та училищ стала меншою на 12,7% (338 закладів).
В Україні мережа університетів – одна з найбільш щільних: на 1 млн населення припадає 6,7 університетів та 8 коледжів, технікумів і училищ. Ще більша щільність у Польщі – 9,2 університетів (та прирівняні до них ЗВО), у Німеччині та Великій Британії мережа менша за охопленням (5,8; 4,3 та 3,7 університетів відповідно).
Кількість університетів, академій та інститутів державної форми власності в Україні у 2018 р. становила 209 закладів, або 74,4%. Подібний розподіл між державною та приватною формами у Німеччині (66,3% державних університетів), у Польщі та Великій Британії ситуація протилежна – питома вага державних університетів складає 38,1% та 21,8% відповідно, але однозначного висновку про ефективність тієї чи іншої форми власності ЗВО зробити не можна.
Водночас в Україні функціонує чимало університетів світового рівня. Наша країна займає стабільні позиції у рейтингу QS Higher Education System Strength Rankings16, який визначає країни із найсильнішими в світі системами вищої освіти (за підсумками 2018 р. Україна посідає високе 44-те місце). Слід зазначити, що за цим рейтингом Україна випередила Польщу (46-те місце). Шість українських університетів увійшли до списку індикатора «флагманський університет».
У проєкті Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки, зокрема, вказано, що розвиток інфраструктури вищої освіти в Україні демонструє дві ключові тенденції:
- стрімке зниження кількості технікумів, коледжів та училищ, які готували спеціалістів технічних спеціальностей;
- зростання чисельності університетів, академій та інститутів, навчання в яких орієнтовано на більш ґрунтовну підготовку.
Така тенденція стала наслідком перш за все змін у структурі економіки країни, переходу до масової вищої освіти. Розвиненість і регіональна розгалуженість мережі ЗВО України надає можливість охоплення значної частини населення країни вищою освітою з подальшим просуванням освіти впродовж життя та набуття нових кваліфікацій.
«Мережа закладів вищої освіти поступово звужується, натомість заклади стають міцнішими. Наше завдання – зробити так, щоб система вищої освіти повністю задовольняла потребу національного господарства у висококваліфікованих кадрах, а у студентів була реальна можливість здобувати якісну освіту в Україні. У проєкті Стратегії розвитку вищої освіти України на 2021-2031 роки багато уваги приділено перспективам розвитку університетської інфраструктури, кадрового потенціалу, фінансовій автономії закладів – ці та інші чинники мають забезпечити високу якість освіти. Я закликаю колег долучитися до громадського обговорення проєкту Стратегії», – зазначив т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлет.
Нагадаємо, МОН розпочало роботу над стратегією розвитку профосвіти.