Робоча група завершила розроблення пропозицій щодо вдосконалення діяльності Національного фонду досліджень України

Робоча група з питань розбудови спроможності Національного фонду досліджень України (НФДУ), диверсифікації напрямів та дебюрократизації процесів його діяльності завершила аналіз поточної ситуації та напрацювала рекомендації для подальшого розвитку.
Серед основних проблем, які потребують розвʼязання: бюрократичні перепони подання і оцінювання заявок, виконання проєктів, значна частка проєктів, які відхилили за формальними вимогами, обмеженість напрямів грантової підтримки, складнощі з фінансуванням та адмініструванням проєктів.
Окрім цього, було порушено питання про нагальну потребу запровадження електронного документообігу, усунення додаткових обмежень на закупівлю спеціалізованого обладнання тощо.
Для розвʼязання цих викликів напрацьовано такі ключові кроки:
- розширення напрямів грантової підтримки, зокрема фінансування дослідницької інфраструктури, трансфер знань, мобільність науковців, підтримка молодих учених тощо;
- запровадження механізму коригування формальних помилок у заявках;
- дерегуляція напрямів використання і адміністрування непрямих витрат проєктів;
- розмежування прав і обов’язків керівників проєктів і адміністрації грантоотримувача;
- запровадження можливості корекції кошторису проєктів без проходження складної бюрократичної процедури;
- можливість заміни технічного персоналу проєктів без обов’язкового розгляду науковою радою НФДУ;
- застосування практики укладання безперервних договорів на весь період виконання проєкту;
- запровадження з 2025 року спрощеної форми звітування для усіх проєктів НФДУ;
- впровадження електронного документообігу для звітності за грантами.
Реалізація цих рішень зробить діяльність фонду ефективнішою, підвищить його спроможність, а підтримку науки — доступнішою. Запропоновані зміни НФДУ впроваджуватиме у співпраці з Міністерством освіти і науки України, яке допоможе розробити відповідні зміни в нормативну базу, там де це необхідно.