Реформа старшої школи: відбулися громадські обговорення викликів і перспектив для великих міст








28 травня в Києві відбулося 22-ге громадське обговорення реформи старшої школи в Україні. Участь у діалозі взяли представники великих міст — заступники міських голів, керівники управлінь освіти, а також народні депутати, представники Міністерства освіти і науки України, експерти Швейцарсько-українського проєкту DECIDE та представники обласних військових адміністрацій.
Під час зустрічі обговорювали трансформацію старшої школи відповідно до концепції реформи «Нова українська школа», а також механізми реалізації вибору, який ця реформа має забезпечити для кожного старшокласника незалежно від місця проживання.
Особливу увагу було зосереджено на особливостях упровадження змін у великих містах — територіях із високою щільністю населення, значною кількістю учнів і розвиненою, але водночас складною освітньою інфраструктурою.
Участь у заході взяли Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України, народні депутати України: Сергій Колебошин, Олександр Аліксійчук, Наталія Піпа, менеджерка проєкту DECIDE Валентина Полторак.
Досвідом упровадження реформи та своєю думкою щодо її актуальності ділилися представники органів місцевого самоврядування:
- Василь Білогура, начальник управління освіти Чернігова;
- Олена Фіданян, директорка департаменту освіти і науки Києва;
- Леся Марталішвілі, заступниця міського голови Полтави;
- Ірина Лавренчук, заступниця директора департаменту освіти Житомира;
- Вікторія Христенко, голова постійної комісії освіти і науки Львівської міської ради.
Окремо обговорили законопроєкти №13120 і №13120-1, які мають забезпечити законодавче підґрунтя для реалізації реформи. Обидва документи перебувають у процесі доопрацювання і відкриті до фахового обговорення. Саме тому під час заходу представники міст мали змогу висловити зауваження й пропозиції.
Під час зустрічі також розглянули практичні аспекти трансформації освітньої мережі.
Зокрема, Василь Білогура поділився досвідом формування і роботи мережі закладів профільної освіти в Чернігові.
Вікторія Христенко розповіла про етапи трансформації мережі у Львові. Ірина Лавренчук презентувала підхід Житомира до планування реорганізації освітньої мережі, який передбачає поступовий перехід до нової моделі.
Відкритість до діалогу й готовність обговорювати складні питання — важлива умова успішного впровадження реформи. Адже лише через співпрацю між урядом, парламентом і органами місцевого самоврядування можна розробити реалістичну й ефективну модель змін.
Учасники наголошували на важливості створити умови, у яких учень отримає справжній вибір — академічний ліцей чи професійний або фаховий коледж, власний профіль навчання та можливість поглибленого вивчення дисциплін.
Обговорення відбулося в межах заходів, які МОН проводить за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти». Його мета — сприяти реалізації профільної старшої школи як частини реформи середньої освіти в Україні.