Природнича галузь як фундамент конкурентоспроможності країни: МОН зібрало експертів й експерток для оновлення природничої освіти

8 квітня 2025 року в «Музеї науки» Малої академії наук відбулося експертне коло з оновлення змісту природничої освітньої галузі. Захід зібрав освітян і освітянок, науковців і науковиць, а також представників і представниць громадського сектору, які обговорили шляхи відновлення престижу природничих наук та їхньої ролі у зміцненні економіки та обороноздатності України.
Зустріч організували Міністерство освіти і науки України спільно з Малою академією наук у межах політики «Освіта для життя», що підсилює реформу НУШ. Природнича галузь увійшла до переліку пілотних, зміст яких оновиться вже у 2025 році та буде впроваджено в пілотних школах разом з оновленим змістом мистецької і технологічної галузей.
Учасники й учасниці зауважили, що сьогодні невелика кількість учнів і учениць навчається на математичному профілі, а на природничих — ще менше. Проблема особливо гостра в сільській місцевості, де подекуди немає жодного закладу освіти, який би пропонував природничі профілі. Було наголошено, що для розвитку оборонно-промислового комплексу та інноваційної економіки країні потрібно значно більше фахівців із природничою та інженерною освітою. Тому важливо як підтримувати дітей, які вже виявили обдарованість у цих сферах, так і працювати з тими, хто ще перебуває у процесі вибору власного професійного шляху.
Окрема дискусія розгорнулася навколо питання загальної природничої грамотності. Учасники й учасниці дискусії зазначили, що в демократичному суспільстві ухвалення важливих рішень залежить від усіх громадян, тому базове розуміння природничих наук потрібне кожній людині, незалежно від її професії. Йдеться насамперед про формування наукового мислення — здатності критично оцінювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки та робити обґрунтовані висновки, що стає особливо важливим в епоху дезінформації та поширення псевдонаукових поглядів.
Експерти й експертки також звернули увагу на важливість осучаснення способів подання матеріалу. Нинішні учні звикли до якісного візуального контенту, тому навчальні матеріали з природничих дисциплін потребують відповідного дизайну та представлення, щоб мати змогу конкурувати за увагу дітей.
Під час роботи в групах експерти напрацювали конкретні рекомендації щодо оновлення природничої галузі:
- переглянути зміст освіти з визначенням базових знань і компетентностей, потрібних кожному учневі й учениці;
- синхронізувати програми природничих предметів між собою;
- модернізувати обладнання кабінетів та лабораторій.
Для практичної реалізації ідей експертного кола значним кроком стане анонсована субвенція майже пів мільярда гривень на оновлення матеріально-технічної бази для кабінетів фізики, хімії, біології та географії.
У межах політики «Освіта для життя» напрацювання експертів й експерток стануть основою для концепції природничої освітньої галузі, яку оприлюднять навесні 2025 року. Оновлений зміст почнуть упроваджувати з осені 2025 року в 5 класах у пілотних закладах освіти. У межах політики передбачено модернізацію лабораторій.