Проєкт концепції та курикулуму для профільної середньої освіти на прикладі майбутнього академічного ліцею в Житомирі

Нещодавно Міжнародний благодійний фонд «savED» спільно з Міжнародною благодійною організацією «Finn Church Aid» і Житомирською міською радою презентували концепцією, стратегію та курикулум для ліцею профільної освіти (10-12 класи) у Житомирі.
Концепція і курикулум розроблені й запропоновані як модель, водночас їх зможе використовувати будь-який заклад освіти.
Ідея зародилася після руйнування ліцею внаслідок російського обстрілу — місцева влада вирішила, що потрібно не просто відбудувати стіни, а наповнити ліцей новим змістом.
Оновлений ліцей матиме природничо-математичне спрямування, а навчання акцентуватимуть на проєктній роботі й модульному принципі освіти.
Концепція ґрунтується на проєкті Державного стандарту профільної середньої освіти, громадське обговорення якого нещодавно завершилося, проте з деякими відмінностями. Зокрема, у базовому навчальному плані наявне більше максимальне навчальне навантаження, ніж у проєкті стандарту, проте розробники пропонують розвʼязати цю суперечність, зробивши заклад повного дня і, відповідно, гнучко організовуючи освітній процес.
Ключова особливість концепції та курикулуму — це індивідуальна освітня траєкторія для кожного учня чи учениці. Насамперед учні обиратимуть один із 4 напрямів навчання:
- вільні науки;
- медицина та біотехнології, екологія;
- інформаційні технології;
- інженерія, конструювання, матеріалознавство.
Після цього індивідуальна освітня траєкторія учня або учениці формуватиметься з компонентів:
- обовʼязкових для всіх напрямів;
- обовʼязкових у межах обраного напряму;
- за вибором у межах напряму;
- за вибором поза напрямом.
Базовий навчальний план
Обовʼязкові освітні компоненти для всіх напрямів:
- 10-12 класи: українська мова, інтегрований курс літератур (українська й зарубіжна), історія: Україна і світ (інтегрований курс), англійська мова, фізична культура;
- 10-11 класи: добробут людини, захист України, перша домедична допомога;
- 10 клас: інформаційні технології, географія, мистецтво;
- 1 семестр 10 класу: алгебра і початки аналізу, геометрія, біологія та екологія, фізика, астрономія, хімія;
- 11-12 класи: громадянська освіта.
Освітні компоненти для вільного вибору учнями всіх напрямів (приклади):
- Написання наукового тексту
- Основи SMM
- Дикторський практикум
- Рок і література
- Business English
- Математика та мистецтво
- Правознавство для життя: практика
- Історія пропаганди
- Соціологічні дослідження: від ідеї до реалізації
- Хімія у повсякденному житті
- Географія небезпек
- Клімат та історія
- Кіномистецтво
- Сучасні архітектурні ідеї
- Історія фотографії
- Український джаз
- Безпека в інтернеті
- Доказова медицина
- Психологія міжособистісних взаємин
- Медіаграмотність колись і сьогодні
Орієнтовно 60 експертів, науковців, галузевих експертів проєкту вже розробили програми для приблизно 200 курсів у межах курикулуму.
Пропонується, що замість класів у ліцеї будуть потоки, що дасть змогу гнучко формувати групи для різних курсів. Також у закладі будуть профорієнтаційна програма, система розвитку мʼяких навичок, менторський супровід і можливість стажування в місцевих компаніях. Окрім того, для успішного закінчення ліцею потрібно буде пройти 80 обовʼязкових годин волонтерства.
Докладно з особливостями курикулуму (детальним навчальним планом, фрагментами навчальних програм, переліком усіх освітніх компонентів) можна ознайомитись у посібнику та в записі презентації.