Павло Полянський про очікувані зміни у загальній середній освіті
6 липня 2015 року у Львові відбулися громадські дебати на тему «Реформування освіти vs децентралізація».
Захід був організований ГО «Європейський діалог» в рамках «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів в Україні», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні (SIDA).
У дебатах взяли участь: голова Комітету Верховної Ради з питань освіти і науки Лілія Гриневич, заступник Міністра освіти і науки України Павло Полянський, професор Варшавського університету, консультант українсько-шведського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» Ян Герчинський, викладач-консультант Осередку розвитку освіти (Варшава) Ева Бобінська, перший заступник голови Львівської облдержадміністрації Ростислав Замлинський, директор Львівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Роман Шиян, керівник відділу освіти Сокальської РДА Роман Монастирський.
Понад 60 учасників дебатів на прикладі Львівської області шукали узгоджені підходи до формування мережі навчальних закладів в умовах очікуваної структурної реформи в системі середньої освіти та процесів децентралізації. Зокрема йшлося про те, як пов’язати структурну реформу середньої освіти та процес децентралізації; як задовольняти потреби громади у якісній освіті, укладаючи перспективні плани формування об’єднаних громад; які чинники необхідно врахувати під час розвитку мережі закладів освіти в умовах децентралізації; які показники варто врахувати при моделюванні освітньої складової об’єднаної громади.
Заступник Міністра освіти і науки України Павло Полянський під час дебатів виступив із доповіддю на тему «Очікувані зміни у загальній середній освіті: можлива динаміка впровадження».
Як вважає Павло Полянський, зміни у шкільній освіті потрібно розглядати в системі з дошкільною, професійною та позашкільною освітою. Нерівність у доступі й низька якість освіти у будь-якому з цих трьох сегментів впливатимуть на результати не лише до університетської, але й вищої освіти.
Павло Полянський каже, що не варто очікувати від впровадження реформи децентралізації негайного й масштабного ефекту для освіти. «До прикладу, оптимізація мережі шкіл у перший рік може у деяких областях дати економію в межах декількох відсоткеів, бо до здійснення такої оптимізації потрібно вкласти гроші у ремонт доріг до опорних шкіл, придбати шкільний автобус (хоча закупівля послуги з перевезення у якійсь громаді може бути кращим варіантом, ніж придбання автобуса, його утримання та обслуговування), компенсаційні виплати вчителям, які вивільнятимуться. Проте з кожним наступним роком ефект від реформи ставатиме все більш відчутним», - додав заступник Міністра освіти і науки України.
Мета структурних змін, за словами Павла Полянського, - не абстрактна «економія коштів», а доступність та висока якість освітніх послуг для платників податків, як для замовників таких послуг. Належить, з одного боку, більш ефективно використовувати наявні ресурси, спрямовуючи їх більшою мірою не на "утримання мережі", а на освіту дітей, з іншого – інвестувати в освіту бюджетні кошти, ресурси громади, стимулювати притік приватних інвестицій.
Павло Полянський наголосив, що серед першочергових змін має бути матеріальне стимулювання підвищення фахового рівня учителя, володіння ним ІТ та іноземними мовами з одночасним підвищенням вимог до якості праці.
На часі інфраструктурні зміни у шкільній освіті, як то перенесення оперативних управлінських функцій щодо мережі шкіл, комплектація штату працівників на рівень громад та їхніх представницьких органів. Це має робитися у загальному контексті реформи з децентралізації.
Серед інших змін заступник Міністра відзначив: створення механізму доступу до інформації щодо фінансової та адміністративної діяльності місцевих органів управління освітою (зокрема щодо розподілу коштів між бюджетами шкіл); зрівняння можливостей для освітньої діяльності ДНЗ та ЗНЗ різних форм власності; інформатизацію та комп'ютеризацію шкіл; дистанційну освіту; он-лайн курси.
Неможливо здійснити перехід до нової моделі шкіл??ної освіти «вмить і завтра». Як вважає Павло Полянський, після прийняття нового «рамкового» Закону «Про освіту» набір до нової п’ятирічної початкової школи можна розпочати вже 2017 року, створивши у 2015-2016 роках нові стандарти, програми, підручники та підготувавши вчителів.