Освіта нової України: як реалізується наймасштабніша трансформація системи освіти





27 травня відбулася конференція «Освіта нової України», яку організувало Міністерство освіти і науки під егідою Офісу Президента України. Під час події презентували результати освітніх трансформацій і кроки на шляху до наймасштабнішого в історії оновлення освітньої інфраструктури.
Побудова підземних шкіл-укриттів, оновлення змісту освіти, облаштування сучасних лабораторій, модернізація майстерень у профтехах і коледжах, їдалень і кухонь у школах, доступна та якісна вища освіта — усе це частина стратегії розвитку та створення нової освітньої екосистеми в країні.
Голова Верховної Ради України Руслан Стефанчук наголосив, що завдання держави — створити можливості, які допоможуть українцям досягти успіху в нових реаліях.
«Наше завдання — дати кожній дитині, кожному вчителю, кожній громаді відчуття впевненості в завтрашньому дні. Українська освіта — це не просто сфера політики. Це простір, де народжується майбутнє країни. І ми в парламенті усвідомлюємо свою відповідальність за це майбутнє. Тому працюємо над тим, щоб кожен рівень освіти в Україні — від дитячого садочка до навчання впродовж життя — мав міцне законодавче підґрунтя, захищене ресурсами, визнане суспільством і спрямоване на розвиток людини», — зазначив Руслан Стефанчук.
Премʼєр-міністр України Денис Шмигаль наголосив, що наша країна інвестує в освіту, безпеку й можливості для дітей та молоді. «Упродовж 2024–2025 років держава інвестує понад 22,56 млрд гривень у трансформацію освіти. Попри повномасштабну війну ми створюємо нову освітню екосистему: безпечну, сучасну та практично орієнтовану. Будуємо підземні школи-укриття, оновлюємо майстерні у профтехах і коледжах, модернізуємо їдальні та кухні, створюємо нові лабораторії та освітні простори. Ці зміни охоплюють усі рівні освіти: від дошкілля до університетів», — наголосив Денис Шмигаль.
Віцепремʼєр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій — міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров розповів, що в умовах повномасштабної війни триває трансформація системи освіти. «Робимо її сучасною, гнучкою й орієнтованою на потреби кожної дитини, яка формуватиме нову Україну — інноваційну, технологічну, вільну. Для цього впроваджуємо зміни в кожній ланці: від дитячих садочків до університетів. Переглядаємо підходи до навчання, оновлюємо зміст освіти, формуємо середовище, у якому дитина вчиться думати, взаємодіяти, обирати свій шлях, щоб стати тим, ким вона хоче стати», — зауважив Михайло Федоров.
Системні та масштабні трансформації освіти в Україні, особливо в умовах війни, вимагають уваги до безпеки. Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий наголосив на важливості розвитку безпекової інфраструктури та навів приклади успішних реформ.
«Українська система освіти кардинально змінюється. Ми інвестуємо в якість, конкурентоспроможність і безпечну інфраструктуру — не через війну, а всупереч їй. Завдяки програмі «Школа офлайн» понад 164 тис. дітей уже повернулися до очного навчання, а 7,5 тис. учителів — з-за кордону. Ми працюємо над новою моделлю оплати праці педагогів і вже передбачили майже 12 млрд гривень у бюджеті на доплати для всіх учителів. Діти мають навчатися вдома — в Україні. І навіть в умовах війни держава забезпечує їм таку можливість. Уже відкрито 15 повноцінних підземних шкіл, ще понад 200 — на етапі будівництва або підготовки. Це відповідь держави на виклики часу: освіта триває, попри все», — зазначив Оксен Лісовий.
Три ключові трансформації, що докорінно змінюють освітню екосистему в Україні:
Безпека: облаштовано 15 підземних шкіл-укриттів у прифронтових областях, а до кінця 2025 року планується завершити понад 180 проєктів у різних регіонах країни. Паралельно триває відновлення освітньої інфраструктури — після атак росії вже відремонтовано 1652 заклади освіти по всій Україні.
Інфраструктура: держава системно інвестує в оновлення та модернізацію освітньої інфраструктури.
- У 120 профтехах і коледжах уже створені сучасні навчальні простори, де учні опановують актуальні на ринку праці навички. На це уряд виділив понад 1 млрд грн у межах державного проєкту #100майстерень.
- За два роки обсяг субвенції на обладнання для Нової української школи перевищив 3,3 млрд гривень.
- Також виділено майже 500 млн гривень на облаштування кабінетів фізики, хімії, математики, біології, географії та STEM-лабораторій у майбутніх ліцеях.
Зміст і якість освіти:
- Від 2027 року учні зможуть обирати профіль навчання, предмети та курси відповідно до власних інтересів та професійних планів. Пілотування окремих елементів «Профільної», реформи старшої школи, розпочнеться вже у вересні 2025 року в 30 ліцеях.
- Також восени розпочнеться пілотування оновленого змісту освіти в природничій, технологічній і мистецькій освітніх галузях у межах політики «Освіта для життя». Окрім цього, спільно з роботодавцями розробляють освітні програми, зокрема короткострокові, що дадуть змогу молоді швидше вийти на ринок праці та набути актуальних професійних навичок.
- Це ще один крок до гнучких освітніх траєкторій і реального зв'язку освіти з потребами економіки.
- Вища освіта також трансформується: запроваджено індивідуальні освітні траєкторії, які дають студентам змогу обирати предмети, змінювати спеціальність без повторного вступу та самостійно формувати навчальний план. Понад 13 тис. студентів уже отримали гранти на навчання. Водночас тривають проєкти, що підвищують автономність та ефективність управління у ЗВО.
- Програма подвійних дипломів з університетами Великої Британії, реалізована під патронатом Фонду Президента України в межах ініціативи Twinning, дає змогу студентам отримати український і британський дипломи одночасно, не виїжджаючи з країни. Уже майже 300 студентів навчаються за цією програмою, а у 2025 році планується зарахування ще 200 здобувачів.
Конференцію «Освіта нової України» організовано Міністерством освіти і науки України під егідою Офісу Президента України. Партнери конференції — Sense Bank, BGV Group Management, Метінвест.