Об’єднані для розвитку: на базі УГСП підписано Договір про наміри щодо створення Асоціації містоутворюючих університетів

За інформацією Університету Григорія Сковороди в Переяславі
15 квітня 2025 року на базі Університету Григорія Сковороди в Переяславі відбулася дійсно знакова та непересічна подія у сфері вищої освіти – зустріч ректорів та представників провідних містоутворюючих закладів вищої освіти України, під час якої було підписано Договір про наміри щодо створення Асоціації містоутворюючих університетів.
До спільноти університетів, що стоять біля витоків створення Асоціації, увійшли:
- Університет Григорія Сковороди в Переяславі
- Національний університет «Острозька академія»
- Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
- Ізмаїльський державний гуманітарний університет
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
- Дніпровський державний технічний університет
У межах зібрання було підписано Договір, який передбачає створення спільноти університетів, що функціонують у невеликих містах. Ця ініціатива покликана об’єднати зусилля містоутворюючих закладів вищої освіти задля розвитку спільних наукових, освітніх, інноваційних та соціальних проєктів. Основною метою є формування потужної платформи для співпраці між університетами, місцевими громадами та бізнесом у напрямках сталого розвитку територій, сприяння академічній мобільності, цифровій трансформації освіти, а також розширення міжнародного партнерства.
Захід проходив у змішаному форматі – наживо у Переяславі зустрілися ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур й проректорка з міжнародної та проєктної діяльності УГСП Оксана Ковтун, ректор Ізмаїльського державного гуманітарного університету Ярослав Кічук, проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародного співробітництва Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя Євген Плотніков й проректор з науково-педагогічної роботи Національного університету «Острозька академія» Дмитро Шевчук. На зв’язок з допомогою платформи «Zoom» вийшли ректор Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя Олександр Самойленко, ректорка Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Валентина Бодак, ректор Дніпровського державного технічного університету (м. Кам’янське) Віталій Гуляєв й проректор з науково-педагогічної роботи Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка Григорій Луценко.
Під час обговорення представники університетів підбили проміжні підсумки вже реалізованої роботи та акцентували на викликах, з якими сьогодні стикаються заклади вищої освіти. Особливу увагу було приділено їхній ролі у розвитку міст і регіонів – у формуванні урбаністичного ландшафту, стимулюванні економіки, створенні робочих місць, залученні молоді, організації культурних подій і пожвавленні суспільного життя загалом. Окремо наголошувалося, що в багатьох країнах Європи та США університети традиційно розташовані саме у невеликих містах, відіграючи ключову роль у їхньому розвитку.
Як зазначив ректор Університету Григорія Сковороди в Переяславі Віталій Коцур, ця ініціатива – не просто формальність, а реальний крок до консолідації інтелектуальних і ресурсних потенціалів університетів, які відіграють важливу роль у розвитку своїх регіонів: «Ми добре усвідомлюємо ключову роль освіти у соціально-економічному розвитку регіонів. Створений нами майданчик сприятиме не лише поглибленню наукової та освітньої співпраці, а й матиме реальний вплив на соціальні й економічні процеси в громадах, де функціонують наші університети. Це – крок до скоординованої й ефективної взаємодії в інтересах України», – зазначив Віталій Коцур.
Присутні ректори та проректори радо вітали ініціативу щодо створення Асоціації містоутворюючих університетів та подякували ректору Віталію Коцуру й команді УГСП, які активно взялися за цю справу та стали двигуном процесу створення Асоціації. Зійшлися на тому, що містоутворюючим закладам варто триматися разом, і лише спільними зусиллями вони мають більше шансів здобути вагомі результати у науковій площині, міжнародній та проєктній діяльності. Безумовно мережа закладів-учасників ініціативи ще буде розширюватися.
Проректорка з міжнародної та проєктної діяльності Університету Григорія Сковороди в Переяславі Оксана Ковтун ознайомила учасників зустрічі з першими кроками, які планують реалізувати представники університету для розвитку міжнародного та проєктного напрямів у межах майбутньої спілки. Зокрема, йшлося про проведення літньої школи для здобувачів історичних спеціальностей усіх рівнів освіти, яка відбудеться вже наприкінці серпня 2025 року у Литві. Захід організовуватиметься Університетом Григорія Сковороди в партнерстві з Інститутом історії Литви та Вільнюським університетом. Наступним кроком стане започаткування співпраці з Інститутом історії Литви у форматі віртуального викладання: вже з початком нового навчального року відомі литовські науковці читатимуть лекції студентам університету з історії Великого князівства Литовського. Як зазначила Оксана Анатоліївна, цей досвід планується поширити на інші університети, які приєднаються до майбутньої спілки.
Ключові напрями діяльності майбутньої Асоціації:
- реалізація спільних наукових та інноваційних проєктів;
- створення освітніх і дослідницьких кластерів, бізнес-інкубаторів, технопарків;
- проведення спільних наукових конференцій, освітніх форумів, культурних заходів;
- розвиток програм академічної мобільності та дуальної освіти;
- участь у міжнародних проєктах та асоціаціях;
- створення цифрових освітніх платформ і ресурсних центрів;
- підтримка освітніх ініціатив у малих містах і громадах.
Наостанок учасники зустрічі домовились про те, що протягом трьох місяців з моменту підписання документа буде створено робочу групу для розробки Статуту та інших установчих документів Асоціації. Наступним кроком стане проведення установчих зборів та юридична реєстрація об’єднання.
Безумовно, підписання такого Договору стало яскравим прикладом того, як українські університети ініціюють нові формати міжінституційної взаємодії, що відповідають викликам сучасності й стратегічним цілям освіти в умовах трансформаційного періоду.