• A-
    A+

Мистецтво як інструмент формування ідентичності: МОН провело зустріч щодо оновлення мистецької освіти

Опубліковано 01 квітня 2025 року о 14:10
Мистецтво як інструмент формування ідентичності: МОН провело зустріч щодо оновлення мистецької освіти
Автор фото – Дмитро Неволін

Як зробити так, щоб мистецтво в школах вивчали не за залишковим принципом, а натомість перетворити його на потужний інструмент формування української ідентичності? Це питання стало центральним під час експертної зустрічі з мистецької галузі, що відбулася 29 березня 2025 року в Київській академії медіамистецтв. У конструктивній дискусії освітяни / освітянки, митці / мисткині та управлінці / управлінки разом шукали шляхи оновлення мистецької освіти в українських школах.

Захід організований Міністерством освіти і науки України в партнерстві з ГО «Музей сучасного мистецтва» в межах політики «Освіта для життя», що підсилює реформу НУШ. Дискусія розпочалася із запитання «Якщо не зараз, то коли?», яке підкреслило нагальність змін у підходах до викладання мистецтва.

Мистецька освітня галузь є однією з тих, зміст якої оновиться вже у 2025 році й буде апробований у школах (разом із природничою та технологічною галузями). Це рішення зумовлено потребою подолати стереотипи щодо другорядності мистецьких предметів у школі. Для цього передбачено створення концепції, яка розвиватиме наявні досягнення: продовжить освітній поступ з 1 до 12 класу, поліпшить міжгалузеву взаємодію, удосконалить освітні простори та навчально-методичні матеріали, розвине підходи до підготовки вчительства.

Учасники й учасниці зустрічі продемонстрували міждисциплінарний потенціал мистецтва. На конкретних прикладах було показано, як через аналіз творів мистецтва можна ефективно вивчати різні предмети: історію через роботи Гої, біологію та розвиток науки через декоративні елементи в картинах Клімта, географію та метеорологію через пейзажі Тернера, математику та пропорції на прикладі робіт Дюрера, фізику та оптику через вивчення світлових ефектів у живописі.

Особливо активною була дискусія про роль мистецької освіти у формуванні національної ідентичності. Експерти запропонували підходи, що охоплюють дослідження локальної історії через мистецькі артефакти рідного краю. Наводили приклад селища Сатанів на Хмельниччині, де історична спадщина може стати початком для обговорення національної історії, міжетнічних відносин та культурного різноманіття України.

В умовах війни мистецька освіта також набуває ролі терапевтичного засобу. Учителі з прифронтових регіонів поділилися досвідом використання мистецтва для психологічної підтримки дітей. На освітньому колі обговорювали важливість проєктної діяльності, що дає змогу учням виразити емоції через творчість, створити позитивне освітнє середовище та посилити соціальні зв'язки через колективну роботу.

Відверто обговорювали й проблеми мистецької освіти, зокрема потребу оновлення матеріально-технічної бази, переосмислення вигляду і значення конкурсів в цій сфері. Особливу увагу надали особливостям викладання мистецтва в дистанційному форматі, адже на сьогодні понад 400 тисяч українських дітей навчаються дистанційно, ще понад 300 тисяч перебувають за кордоном.

У результаті роботи в групах експерти й експертки напрацювали низку практичних рекомендацій: створення мобільних творчих майстерень для шкіл, налагодження співпраці між закладами освіти та культурними інституціями, розроблення сучасних цифрових освітніх ресурсів з мистецтва. Учасники наголосили на потребі інтегрувати в освітні програми питання авторського права й цифрового мистецтва, а також впроваджувати модель «учитель / учителька як фасилітатор / фасилітаторка» замість «учитель / учителька як єдине джерело знань».

Символічним моментом стало обговорення синергії між освітою та культурою. 28 березня 2025 року уряд затвердив стратегію розвитку культури, де першим пріоритетом визначено «зміцнення людського капіталу через культурні практики» та інтеграцію культури в систему національної безпеки. Це наголошує на стратегічній важливості співпраці освітнього та культурного секторів для майбутнього України.

Напрацювання освітнього кола стануть основою для концепції мистецької галузі, яку буде оприлюднено навесні. Оновлений зміст мистецької освіти планується впровадити в пілотному режимі в 5 класах восени.

Хочете долучитися до наступних зустрічей — реєструйтеся за посиланням.

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux