ВАРЯНИЦЯ ОЛЕНА ВІКТОРІВНА
вчителька української мови та літератури Комунального закладу «Новогорівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області»
Педагогічний стаж: 14 років
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії
Освіта: Бердянський державний педагогічний університет, 2008 рік, Запорізький класичний університет, 2015 рік
Самоосвіта: очні курси КЗ «ЗОІППО» ЗОР «Учителі української мови та літератури» (2018);
очні тренінги при КЗ «ЗОІППО» ЗОР: «Англійська мова в НУШ» (2019), «Взаємодія вчителя і учнів на уроці німецької мови» (2019), «Моделювання уроку української мови на засадах діяльнісного підходу в умовах розвитку цифрового освітнього середовища» (2019), «Використання інтерактивних засобів навчання» (2018); дистанційний тренінг «Упровадження квесттехнологій в освітній процес» (2017).
Педагогічна ідея
"Підвищення мотивації здобувачів освіти до вивчення української мови та літератури шляхом упровадження технології BYOD"
Діти покоління «Z» не знають часів без інтернету
та сучасних технологій,
бо народилися зі смартфоном у правій руці
і лептопом у лівій.
З інтернету
Сьогочасне інформаційне суспільство відкриває можливості для формування нових знань, умінь та навичок педагога ХХІ століття. Як слушно зауважує Вікторія Сидоренко: «Інноваційний розвиток педагогічної освіти передбачає зміни у професійних установках, ціннісно-світоглядних орієнтирах учителя української мови й літератури та спрямовує його професійно-педагогічну діяльність на впровадження багатовекторної моделі гуманітарної профілізації, створення сприятливих умов для формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості». Наразі актуальним залишається формування у педагогів професійних якостей, які допоможуть бути успішним в умовах нових запитів до освітніх технологій.
Реалізація особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного підходів у навчанні мови здобувачів освіти спонукає вчителя української мови до застосування таких інструментів, які сприятимуть створенню інтелектуального продукту, допоможуть візуалізувати освітній процес, розвиватимуть розумову й пізнавальну активність школярів, забезпечуватимуть соціалізацію особистості тощо.
На сьогодні викликом стала пандемія, яка внесла певні зміни в суспільстві загалом і у шкільну спільноту зокрема. Як наслідок – зміна форми навчання, що спонукало й педагогів змінювати вектор діяльності.
Актуальність проблеми обумовлена ще й тим, що одним із найважливіших завдань удосконалення якості освіти та упровадження Нової української школи є формування особистісної готовності школярів до активного життя, до творчої самореалізації в цифровому суспільстві.
На сьогодні вчителі української мови вдало акумулюють елементи різних технологій, методик, що передбачає проведення уроку на діяльнісній основі; створюються умови для поєднання традиційних та інноваційних підходів до навчання української мови та літератури. Крім того, плануючи урок із використанням певного дигітального контенту, педагоги продумують організацію освітнього процесу як партнерської комунікації, як позитивної психологічної атмосфери, завдяки яким будуть реалізовуватися завдання, визначені Державним стандартом. Саме онлайн-застосунки надають безмежні можливості для створення дигітального дидактичного контенту і сприяють: формуванню умінь самостійної роботи з різними джерелами інформації та вмінням засвоювати й аналізувати новий матеріал; активізації пізнавальної діяльності учнів; посиленню мотивації навчання; формуванню культури навчальної діяльності, інформаційної культури суспільства; активізації взаємодії інтелектуальних і емоційних функцій при спільному вирішенні дослідницьких (творчих) навчальних завдань; контролюючій функції зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок тощо. У цьому контексті визначається роль учителя української мови в умовах модернізації освіти загалом та мовної зокрема.
Уважаю, що саме технологія «Bring your own device» є актуальною, оскільки сприятиме забезпеченню диференційованої навчальної діяльності здобувачів освіти, задовольнятиме їхні потреби, удосконалюватиме вже набуті навички, розвиватиме здібності, формуватиме предметні компетентності.
Технологія BYOD ("bring your own device", або «принеси свій власний пристрій") надає можливість учням використовувати свої девайси під час онлайн та офлайн уроків, але з навчальною метою.
Виокремлюю можливості технології BYOD:
- вільний доступ до інформації;
- колективна та індивідуальна робота над проєктами;
- комунікація (моделювання та обговорення ситуацій, проблемних і дискусійних питань);
- проведення короткотривалих досліджень, участь у проєктах;
- проведення альтернативного опитування;
- обмін досвідом та навчання дистанційно;
- гейміфікація процесу навчання;
- формування основних та предметних компетентностей.
У процесі навчання застосовую програми, мобільні додатки, інструменти, які б підвищували мотивацію здобувачів освіти до вивчення української мови та літератури. Водночас вони стануть помічниками під час дистанційного чи змішаного навчання.
Великі можливості для візуалізації надають онлайн-сервіси. Найбільш затребуваними для організації спільної діяльності, виконання творчих пошукових завдань виявилися такі інтернет-інструменти: Google-інструменти, Linoit, генератор QR-кодів, ресурси для створення фотоколажів, генератор ребусів, пазлів, мотиватор, LearningApps, Padlet, Kahoot, Wordwall, Liveworksheets, Flippity, Jamboard, Sway, Nearpod.
Активно використовую на уроках української мови відеосервіси. Так, наприклад, для реалізації наскрізних ліній застосовую різноманітні відеопродукти: буктрейлери, відеопояснення, відеопрезентації, лінгвістичні відеоказки тощо, створені за допомогою сервісів Edpuzzle, Biteable, Loom, Bandicam, Youtube.
Відомо, що гейміфікація освіти підвищує пізнавальний інтерес здобувачів освіти, саме тому питання впровадження її в освітній процес є актуальним. З цією метою застосовую онлайн-сервіси, які передбачають не тільки наявність конкуренції між школярами, а й слугують мотивом до здійснення ефективної освітньої діяльності: Kahoot, LearningsApps, генератор QR-кодів, ребусів, пазлів, кросвордів, ігрові вікторини Wordwall. Відображення ефективного способу думати, запам’ятовувати, згадувати, вирішувати творчі завдання, а також можливість представити й наочно відтворити свої внутрішні процеси обробляння інформації, вносити до них зміни, вдосконалювати забезпечують інтелект-карти, асоціативні карти, хмари слів, які створюються за допомогою ресурсів Mind Map, World Cloud, Mentimeter.
Упровадження технології BYOD сприяє компетентному оцінюванню навчальних досягнень здобувачів освіти. Для цього використовую цифрові інструменти, які дають можливість побачити статистику проблемних питань.
Онлайн-застосунки надають безмежних можливостей для візуалізації освітнього процесу, формування вмінь самостійної роботи з різними джерелами інформації; активізації пізнавальної діяльності учнів та посиленню їхньої мотивації в навчанні; формування інформаційної культури; забезпечують активізацію взаємодії інтелектуальних і емоційних функцій при спільному вирішенні дослідницьких (творчих) навчальних завдань; контролюючу функцію зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок тощо.
Посилання на відеорезюме: