ВИГІВСЬКА АЛЛА СТАНІСЛАВІВНА
вчитель трудового навчання Поліського ліцею Ушомирської сільської ради Житомирської області
Педагогічний стаж: 26 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2000 рік.
Самоосвіта: очні курси підвищення кваліфікації вчителів обслуговуючої праці (технологій);
курси підвищення кваліфікації «Створення сучасного освітнього середовища» за дистанційною формою навчання в синхронному режимі вчителів трудового навчання;
дистанційні курси «Організація освітнього середовища засобами GOOGLE CLASROOM».
Педагогічна ідея
«Формування естетично розвиненої особистості, підготовленої до життя і активної трудової діяльності»
Трудове навчання в школі, як засіб естетичного виховання, повинно бути підпорядковано ідеї всебічного розвитку особистості. На мою думку, мало озброїти учнів повними вміннями і навичками по обробці матеріалів, виконуючи відповідні трудові операції. Потрібно пробудити у дітей внутрішній інтерес до праці, естетичний смак до краси предметного світу, викликати прагнення до активної участі в творчості за законами краси.
Формування в учнів естетичних смаків на уроках трудового навчання має специфічні особливості, що визначаються змістом та умовами їхньої освітньої діяльності. Під час проведення уроків є можливість розкрити і показати дітям взаємовідносини між виробництвом, технікою і мистецтвом.
Для реалізації власної педагогічної ідеї використовую проєктні технології та проблемний метод навчання. Під час проєктного навчання учні проходять усі етапи «виробництва»: від ідеї, створення моделі майбутнього продукту до його реалізації. Такий формат навчання передбачає залучення учнів до систематизації та набування знань, створення власних продуктів. Найчастіше діти виготовляють вироби для власних потреб практичного спрямування, це спрацьовує додатковим мотиватором успішного виконання проєкту, який розвиває навички критичного мислення, співпраці та спілкування, особливо коли об’єднуються в пари або групи. На мою думку, групові проєкти просто необхідні, оскільки діти вчаться враховувати думку інших, планувати і розподіляти завдання, обговорювати і вирішувати проблеми, комунікувати. Адже проєкт передбачає розв'язання учнем або групою учнів певної проблеми, яка вимагає з одного боку використання різних засобів та методів навчання, з іншого – інтегрування знань та умінь із різних галузей як інтелектуальної, так і практичної діяльності. І тут доречним вважаю використання проблемного навчання, де вчитель не повідомляє знання в готовому вигляді, а ставить перед учнем завдання (проблему), зацікавлює його, викликає в нього бажання знайти спосіб її розв’язання. Це метод навчання, в якому реальні складні проблеми використовуються як освітній інструмент.
Частіше всього проблемні ситуації створюю при вивченні нової теми, при поясненні нової операції, робочих прийомів. При цьому виявляється недостатність раніше засвоєних знань і виникає потреба в нових знаннях, уміннях і навичках. Для розв’язання користуємося з дітьми методом мозкового штурму, фантазуванням, методом зразків, методом фокальних об'єктів, методом створення образу ідеального об'єкта. На початковому та кінцевому етапі застосовуємо прийом «фішбоун» - один з найбільш ефективних прийомів, який можна використовувати тоді, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, здійснити обґрунтований вибір, розвинути навички роботи з інформацією, навчити вирішувати проблеми, робити висновки. Схема прийому включає в себе чотири основні блоки, представлені у вигляді голови, кісток та хвоста риби. Кожна з них відповідає за конкретні складові:
голова – тема, питання або проблема, що підлягає аналізу;
верхні кістки (або ті, що розміщені з правого боку при вертикальному положенні схеми) – основні поняття теми та причини виникнення проблеми;
нижні кістки (або ті, що розміщені з лівого боку при вертикальному положенні схеми) – факти, що є підтвердженням певних причин чи понять, вказаних у схемі;
хвіст – відповідь на поставлене питання, висновки.
Прийшла до висновку, що проєктне та проблемне навчання, доповнюючи одне одного, дають кращий результат для успішної реалізації учня. Вони мають ряд спільних рис та водночас між проєктним та проблемним навчанням є суттєва різниця: для проєктного навчання основна мета – отримати кінцевий продукт, а проблемне навчання фокусується на проблемі й процесі її вирішення. А щоб структурувати інформацію щодо виконання проєкту або вирішенню проблемного питання на своїх уроках з дітьми складаємо кластери та ментальні карти – графічне подання інформації в зручній для сприйняття формі: логічних і асоціативних деревоподібних схемах. Ключова ідея, тема або проблематика знаходиться в центрі, і від нього розходяться подальші гілки – підтеми, поняття, ідеї тощо. Пов’язані між собою інформаційні блоки поєднуються однаковим кольором чи фоном. Дітям цікаво працювати, вони бачать загальну цілісну картину. Структура і логіка даних стають легкими для розуміння і запам'ятовування для всіх учнів.
При роботі з проєктами розділу «Технологія побутової діяльності та самообслуговування» ми з дітьми працюємо над виготовленням лепбуків. Сенс лепбуку полягає в тому, щоб не лише структурувати інформацію, а й зробити це у яскравий гарний спосіб. Чим більше складових, тим більш інформативною є тека, а завдяки різнобарвній візуалізації зміст навчального матеріалу краще запам'ятовується. Раніше вважала, що такий вид робіт буде більш цікавим молодшим дітям. Але і при вивчені модулю «Краса та здоров'я» у 10-11 класах дівчата створили неймовірні за змістом та зовнішнім виглядом лепбуки.
Умови, в яких ми опинилися у зв’язку з карантином, вимагають змін у традиційній системі освіти. І діти, і вчителі вчаться працювати дистанційно. Завдяки цьому інструментарій роботи розширився. У своїй роботі для дистанційного онлайн- та офлайн-навчання використовую засоби Google, зокрема: classroom як платформу для розміщення матеріалів та завдань для самостійного опрацювання із зазначенням дедлайнів, google презентації для створення шаблонів для колективної та індивідуальної роботи, google forms для створення опитувальників та тестів, інтерактивну дошку jamboard.
Для проведення онлайн-уроків користуюся програмою ZOOM, а для запису скринкастів з інструктажами, зверненнями та побажаннями працюю з програмою LOOM. Вважаю, що чудовим засобом для дистанційної роботи з дітьми є padlet, в якому також можна створити маршрутні карти роботи. А для створення цікавих ігор, вікторин, пазлів, кросвордів користуюся leаrningapps та подобаються ще хмари слів в wordart. ІКТ-технології дають широкий вибір інструментів роботи з дітьми сучасному вчителю.
Не забуваю про безмежне джерело естетичного виховання – декоративно-прикладне мистецтво. Звернення до глибинних пластів декоративно-ужиткового мистецтва – тисячолітнього доробку нашого народу, в якому зафіксовані духовність, обдарування, мистецький хист українців – є підґрунтям національної системи естетичного виховання. Залучення учнів до декоративно-ужиткового мистецтва повинно відбуватися не тільки через освітній процес, а й через позаурочну діяльність, таку як екскурсії та подорожі рідним краєм, етнографічні експедиції та дослідницька робота в музеях, проведення зустрічей з народними умільцями, конкурси творчої майстерності, виставки-ярмарки, фестивалі, свята. Так нещодавно ми з учителем української мови та літератури організували екскурсію до національного музею народної архітектури та побуту України «Пирогово». Крім того в школі час від часу на родинних святах та батьківських зборах влаштовуємо виставки робіт мам-рукодільниць.
Все вище перераховане та ще багато іншого дають свої плоди. Учні стають активними учасниками, призерами та переможцями конкурсів, олімпіад районного та обласного рівнів, а потім пов'язують своє життя з творчістю та рукоділлям. Одні вступили до закладів вищої освіти, де навчаються на дизайнерів, інші заробляють, вишиваючи картини бісером на замовлення, дехто шиє і перешиває одяг, а також є такі, що почали власний міні-бізнес з оформлення та декорування інтер’єрів до тематичних свят. Я радію за кожного з них.
Посилання на відеорезюме: