ПРОША АНТОНІНА ВАЛЕРІЇВНА
вчитель трудового навчання навчально-виховного комплексу «Знам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 – ліцей» Знам’янської міської ради Кіровоградської області
Педагогічний стаж: 14 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, 2006 рік.
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації при КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» «Методична майстерня вчителя» (2021 р.), «Творчо-пошукова діяльність учителів трудового навчання» (2020 р.);
дистанційні курси «Критичне мислення для освітян» (платформа Рrometheus, 2019 р.), «Протидія і попередження булінгу в закладах освіти» (платформа Рrometheus, 2019 р.), «Про дистанційний та змішаний формати навчання» (платформа ЕdЕra, 2020 р.), «Інклюзивна освіта для дітей з особливими освітніми потребами в Україні» (ТОВ «Всеосвіта», 2019 р.), «Storytelling в освіті. Як створити ефективний урок та зацікавити дітей до навчання» (Рух Освіта, 2019 р.), «Перевернуті уроки. Як зацікавити дитину» (Atoms HUB, 2020 р.), «Освітні методики. Проєктні технології навчально-виховного процесу» (ГО «ПЛАТФОРМА ОСВІТИ», 2020 р.), «Технологія «Перевернутий клас» в умовах змішаного навчання» (ГО «ПЛАТФОРМА ОСВІТИ», 2020 р.), «Інтерактивні методи взаємодії з учнями. Візуалізація контенту» (ГО «ПЛАТФОРМА ОСВІТИ», 2020 р.), «Інклюзивне навчання: рівні можливості, рівні права» (ГО «АКАДЕМІЯ СУЧАСНИХ ОСВІТЯН», 2020 р.), «Компетентнісний та інтегральний підходи до викладання технологій і трудового навчання» (ТОВ «НА УРОК», 2020 р.), «Використання сервісів Renderforest та InShot для створення навчальних відеороликів на смартфоні» (ТОВ «НА УРОК», 2021 р.).
Педагогічна ідея
«Використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі проєктно-технологічної діяльності учнів на уроках трудового навчання»
Стрімкий розвиток технологій змінює світ у бік інформатизації та відкритості, що обумовлює заміну традиційних (виробничих) способів діяльності на способи мислення, уміння виявляти творчість та ініціативу у нових умовах, оцінювати ризики та брати відповідальність за прийняті рішення. Перспективи технологічної освіти сьогодні пов’язані з сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями. Адже вони застосовуються у технічному проєктуванні та конструюванні, дизайні, моделюванні та в багатьох технологічних процесах. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання – це вимога сучасності, що дає можливість змінити зміст освіти та сприяє:
- освоєнню, перетворенню та використанню великих обсягів інформації;
- мобільному, диференційованому та індивідуальному навчанню учнів;
- зростанню інтересу до пізнання;
- розвитку творчих здібностей учнів;
- використанню різних аудіовізуальних засобів (музики, графіки, анімації) для збагачення змісту і посилення мотивації навчання;
- більш динамічній подачі матеріалу;
- розвитку навичок проєктної діяльності, самостійної роботи.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання дозволяє формувати та розвивати в учнів компетентності саморозвитку та самоосвіти, інформаційної, комунікативної, полікультурної, а за умови залучення прикладних комп’ютерних програм, ще й компетентності продуктивної творчої діяльності.
Намагаюся кожен свій урок зробити засобом постійного прагнення до пізнання й самовдосконалення, самовираження та самореалізації, розвитку творчих здібностей учнів, їх талантів, інтересів. В освітній діяльності широко використовую програмні засоби навчання та мультимедіа: презентації, відеоролики, комп’ютерні програми, різні онлайн-сервіси, для організації роботи з якими використовую технологію BYOD (Bring Your Own Device), що в перекладі означає, використовуй у роботі власний пристрій.
Комп’ютерна презентація, як яскрава обгортка, викликає у дітей бажання скуштувати цукерку під назвою «урок». Мотивація навчальної діяльності зростає в декілька разів. Презентація «звільняє» мене від традиційного використання дошки. Етапи уроку, основні тези і весь необхідний ілюстративний матеріал, що чітко і наочно виконані на слайдах, сприяють концентрації уваги учнів та активізації їх діяльності.
Трудове навчання – це особливий навчальний предмет, який вимагає засвоєння учнями великої кількості різнобічних умінь та навичок, без яких неможливе подальше формування, удосконалення алгоритмів дій та їх творче застосування. Тому вважаю доцільним використання в ході уроку відеороликів з поетапним виконанням практичної роботи. Їх демонстрування дозволяє учням наперед бачити кінцевий результат роботи і шляхи його досягнення, концентрувати увагу на навчальному матеріалі, працювати швидко, науково організовувати свою діяльність.
Успішно використовую елементи технології «перевернутий клас», відповідно до якої відео з поетапним виконанням практичної роботи надається дітям наперед. Завдяки цьому під час уроку вчитель має змогу приділити більше уваги індивідуальній консультації у поточному інструктажі, а діти, які добре засвоїли матеріал для самостійного вивчення, можуть виконувати більш складні завдання. Таким чином відбувається диференціація освітнього процесу. Робота виконується швидше, спокійніше та впевненіше.
Для розвитку пізнавальних інтересів учнів як важливого мотиву навчання і праці використовую різні стимули, які проявляється не тільки у вигляді хорошої оцінки й контролю знань і умінь учнів. Найважливіше стимулювання, на мою думку, це те, що учні завжди бачать кінцевий результат своєї роботи, а об’єкт праці має практичне застосування – іграшки для дітей, подарунки мамам, аксесуари та прикраси для себе, предмети для прикрашання інтер’єру тощо. Головне – органічно поєднати конструкторські, технологічні, економічні знання та скерувати учнів до пошуку власних шляхів розв’язань поставлених завдань.
Плануючи урок, перш за все продумую, як зробити, щоб учень зміг засвоїти те, що передбачено навчальною програмою; як зацікавити його займатись саме тією діяльністю, яка запланована. Цьому сприяє робота в малих групах, змінними парами, «мозковий штурм» та інші інтерактивні методи. Це, у свою чергу, впливає не лише на якість освітньої діяльності, а й на свідомість учнів, розвиток їх позитивних почуттів, емоцій, вольових якостей. Так, наприклад, при складанні технологічної послідовності виготовлення виробу, розробленні технологічної документації я застосовую метод «велике коло». Цінне в цьому методі те, що він дає змогу дитині висловити не тільки свою думку, а й почути аргументи своїх товаришів, іноді відмовившись від своєї точки зору або суттєво змінивши її.
Намагаюся на уроці організовувати роботу так, щоб усі учні самі відкривали нове, а не одержували «готові відповіді». Поступово впроваджую елементи самостійної роботи з підручником, посібниками, наочністю, приділяю велику увагу дослідницькій та творчій роботі. Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування креативного мислення, розвитку особистості, а відтак — комунікативної компетентності.
Уміння дитини самостійно працювати з інформаційними джерелами – це гарантія того, що усі питання, які виникають, та отримані завдання дитина здатна вирішити сама. Завдяки впровадженню проєктної технології учні навчилися: працювати з потоком інформації, який постійно оновлюється, визначати мету, планувати, організовувати та оцінювати особисту освітню та творчу діяльність, співпрацювати.
Творче використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі проєктно-технологічної діяльності учнів дозволяє підвищити їх інформаційну культуру, активізувати учнів у процесі навчання, що сприяє виникненню стійкого інтересу до предмета.
Нашою гордістю є перемоги учнів на олімпіадах та конкурсах.
Посилання на відеорезюме: