ПАЛІЄНКО НАТАЛІЯ МИКОЛАЇВНА
вчитель трудового навчання спеціалізованої школи № 194 «Перспектива» Оболонського району
м. Києва
Педагогічний стаж: 15 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, 2012 рік.
Самоосвіта: постійна самоосвітня діяльність на освітніх платформах «Всеосвіта», «На Урок», «ЕdErа»;
участь у семінарах, вебінарах (онлайн), майстер-класах, міжнародних конкурсах дитячої творчості, конкурсах декоративно-прикладного та образотворчого мистецтва.
Педагогічна ідея
«Формування інформаційної та мистецької компетентностей учнів засобами інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання»
В умовах мінливого сьогодення перед школою постає складне завдання: потрібно не просто дати учню базовий рівень освіти, а сформувати у нього компетентності, яких сьогодні потребує суспільство – здібність самовдосконалюватися та навчатися усе життя, комунікативність, творчість та креативність, нестандартне мислення, здатність робити вибір та нести за нього відповідальність, самостійність.
Серед завдань, визначених мною, є: сприяння формуванню навичок толерантного ставлення та активної взаємодії учнів при роботі в парах, групах; стимулювання дітей до усвідомлення ними необхідності набуття навичок та вмінь дотримання етикету, в свідомому сприйнятті модних тенденцій; розвиток у підлітків навичок самоорганізації у навчальній та позаурочній діяльності, підготовка особистості до свідомого професійного вибору; формування вмінь та навичок роботи з інформаційними джерелами.
Важливими засобами формування ключових життєвих компетентностей учнів вважаю інтерактивні технології та методи навчання:
кейс-метод, який передбачає обговорення реальної навчальної проблеми, що потребує оптимального розв’язання. За допомогою цього методу найдоцільніше аналізувати стандартні ситуації, шукаючи нестандартні шляхи їх розв’язання;
метод проєктів (дидактична мета досягається шляхом детальної розробки проблеми, яка завершиться реальним результатом);
ділова гра, у ході якої підвищується мотивація до спільної навчально-пізнавальної діяльності, стимулюється увага, інтерес і творче мислення, підвищується активність, розвиваються творчі здібності;
робота в парах (використовується для засвоєння знань, їх перевірки та закріплення);
«карусель» (включає у роботу одночасно всіх учнів, які розташовуються у два кола, одне з яких – рухоме, у зовнішньому колі діти рухаються для збору матеріалу);
«акваріум» (форма діяльності в малих групах за умови, що учні уже мають навички роботи в групі);
«мозаїка», що використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації;
«мозковий штурм» (збір ідей щодо проблеми, яка вирішується).
У своїй діяльності виділяю такі педагогічні технології з формування ключових компетентностей учнів: технологія формування творчої особистості, проєктна технологія, технології проблемного навчання. Технологія проблемного навчання дозволяє мені сформувати цілий ряд як психологічних якостей особистості, так і умінь та навичок, які є елементами інформаційної компетентності учня. У результаті застосування технології проблемного навчання в учнів формується досвід дослідницької роботи, розвиваються інтелектуальні здібності, креативність, здатність до самоаналізу, саморозвитку, вміння застосувати отримані знання у незнайомих ситуаціях і розв’язувати невідомі задачі.
Використання інтерактивних технологій дає мені, як вчителю, можливість для фахового зростання, для зміни себе, для навчання разом із учнями. Для ефективного застосування інтерактивних технологій, зокрема, для того, щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу і глибоко його вивчити, старанно планую свою роботу, щоб дати завдання учням для попередньої підготовки; під час проведення інтерактивних вправ даю учням час для осмислення; планую обговорення за підсумками інтерактивної вправи; проводжу швидкі опитування.
Оскільки я працюю з групами хлопців, то доводиться зацікавлювати учнів різноманітними техніками. Зокрема я використовую загальновідомі та стандартні техніки виконання виробу: випилювання лобзиком, випалювання, ажурне випилювання лобзиком, різьблення (частково). Та більше приділяю увагу таким технікам, які подобаються учням і викликають подив та захоплення, це: декупаж, стімпанк, пап’є-маше, асамбляж, плетіння газетними трубочками, техніки «вінтаж», «шиборі», «шеббі», «кінусайга», «круп-арт», «textileart», «апсайклінг» та різноманітне поєднання різних технік. Матеріали, які використовую у роботі, різні за структурою та властивостями матеріали – це фанера, тканина, бо у спільній роботі з учнями використовуємо абсолютно все, навіть частинки від зламаних іграшок.
Для розвитку творчих здібностей, уяви та фантазії учнів добираю цікаві і зрозумілі для них теми для творчості. Завдання з технічним змістом, які найчастіше використовую на уроках трудового навчання, поділяю на такі основні типи:
- графічні — читання зображення, складання зображення, доопрацювання зображення;
- технологічні — вибір раціональної технології виготовлення виробу, поліпшення технологічного процесу, пояснення технологічного процесу, вибір заготовки; вибір раціонального способу підготовки заготовки, вибір інструментів та пристроїв; контроль технологічного процесу;
- конструкторські — розробка, вдосконалення, пояснення конструкції, внесення змін у конструкцію;
- розрахункові — визначення розмірів, знаходження параметрів технологічних процесів;
- контрольно-тренувальні — знання термінології, будови технічних об’єктів, призначення інструментів та пристроїв, перевірка засвоєння учнями основ програмового матеріалу.
До кожного уроку включаю елементи, які активізують емоції, розвивають у дітей творчу уяву, креативне мислення. Для цього використовую загадки, вірші, прислів’я, приказки, легенди та цікаві розповіді, що викликає позитивне ставлення до діяльності, що виконується. Ну і звісно застосовую творчі завдання для перевірки знань з правил безпечної роботи в майстерні з різними видами інструментів та обладнання.
Постійне відстеження якості освітнього процесу через моніторинг навчальної діяльності учнів та участі у конкурсах різних рівнів, надає можливість своєчасно вносити корективи до системи роботи та підвищувати якість навчання. Намагаюсь кожен свій урок зробити засобом розвитку творчих здібностей учнів, їх талантів, інтересів: розвивати постійне прагнення до пізнання й самовдосконалення. Технологія застосування інтерактивних методів навчання дає змогу створювати таке середовище, де процес набуття теоретичних та практичних знань та вмінь тісно пов’язаний із опануванням відповідних видів діяльності, а групові форми організації навчання використовується як основний механізм розвитку дитини в системі національного виховання.
Результатами застосування різноманітних методів навчання, пізнавальних завдань та вправ розвитку творчих здібностей учнів є:
- позитивна динаміка за показником «Якість знань;
- підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності;
- розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності;
- оволодіння учнями ключовими компетентностями;
- сформованість у дітей науково-дослідницьких навичок;
- активна участь учнів у проєктній діяльності та творчих конкурсах.
Однією із сторін моєї творчої та педагогічної праці є освоєння можливостей дистанційного та змішаного навчання. Активно використовую відеоуроки (створені власноруч), відео майстер-класи. Розробляю та використовую у своїй роботі такі освітньо-інформаційні ресурси: Screencast–O–Matic, StorybordThat, PadletFolks, JohnnyfromMentimeter, ClassTools.тet, LearningApps.org, додатки Гугл, Класрум (школа працює на платформі Gsuite). Активно використовую ZOOM, Meet, Teams. Мною створено чимало методичного матеріалу: розробки уроків, фото майстер-класів, сценарії виховних заходів, навчальні презентації.
Найкращий показник моєї роботи як вчителя трудового навчання – бачити щасливе дитяче обличчя, коли проєкт завершено вдало, коли дитина задоволена результатами власної праці. Також вагомим показником моєї натхненної і творчої роботи є участь та перемога у більш ніж 20 онлайн-конкурсах декоративно-прикладного та образотворчого мистецтва, призові місця у міжнародних конкурсах (Канада, Польща, Італія, Греція, Великобританія, США).
Посилання на відеорезюме: