МИХАЙЛЕНКО ЯРОСЛАВ ВОЛОДИМИРОВИЧ
вчитель трудового навчання комунального закладу навчально-виховний комплекс «Мишковицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Великоберезовицької селищної ради Тернопільської області
Педагогічний стаж: 13 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2007 рік.
Самоосвіта: курси вчителів трудового навчання, технологій та креслення при Тернопільському ОКІППО (2020 р.);
участь у тренінгах «Психолого-педагогічні засади професійної діяльності вчителя трудового навчання (2019 р.), «Інклюзивна освіта в умовах реформування галузі освіти в Україні» (2020 р.);
участь у навчально-практичному семінарі керівників гуртків раціоналізаторів і винахідників, організаторів виставок «Технічне моделювання як метод пізнання об'єктивної реальності на гуртках раціоналізаторів та винахідників» (2020 р.);
учасник всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2019» у номінації «Основи здоров'я», всеукраїнського конкурсу керівників гуртків науково-технічного напряму «Джерело творчості – 2017».
Педагогічна ідея
«Формування технічно-творчих здібностей учнів на уроках трудового навчання шляхом набуття практичних умінь і навичок»
У сучасній освіті головною метою трудового навчання є формування технологічно освіченої особистості, яка може реалізувати себе в самостійному житті, професійно самовизначитися і знайти своє місце в сучасному суспільстві. Основним напрямом моєї педагогічної діяльності є компетентнісний підхід, який вважаю одним з ключових засобів розвитку особистості учня. Він забезпечує умови набуття учнями знань, умінь і навичок для розвитку, здатності практично діяти, застосовувати набутий досвід у практичній діяльності.
Навчання – процес двосторонній, його якість залежить від дидактичної досконалості роботи вчителя, ставлення учнів до освітньої діяльності і рівня їхньої пізнавальної активності. Таке поєднання високої наукової змістовності й методичної майстерності вчителя разом з умілим стимулюванням пізнавальної діяльності учнів, створює надійну основу для глибокого й міцного оволодіння ними навчального матеріалу. З власного досвіду помітив, що чергування практичної роботи в майстернях з викладом теоретичного матеріалу підвищує працездатність учнів та позитивно впливає на розвиток практичних вмінь і навичок. Під час занять фізична діяльність учнів поєднується з розумовою, адже учням доводиться розв’язувати цілий ряд творчих завдань при конструюванні виробів, виконанні навчальних і творчих проєктів, розробці технологічної картки виготовлення виробу тощо. Тому все більш популярними стають активні методи навчання, використання яких забезпечує створення умов для активної творчої діяльності учнів, а не пасивне засвоєння готових знань.
Таким чином, за ступенем прояву пізнавальної активності й самостійності учнів усі методи навчання можна розділити на три групи: пасивні, активні та інтерактивні. Використання цих методів підвищує інтерес учнів до отримання нових знань та важливої інформації для себе, що сприяє формуванню умінь та навичок навчання та проєктування. Застосування інтерактивних технологій дозволяє мені розвивати в учнів:
- вміння аналізувати отриману інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу й у такий спосіб зробити засвоєння знань доступнішим;
- творче та критичне мислення;
- вміння формулювати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну позицію, аргументувати й дискутувати; слухати іншу людину, поважати альтернативну думку;
- вміння моделювати різні соціальні ситуації, збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації; будувати конструктивні взаємини у групі, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути діалогу та консенсусу;
- навички проєктної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.
На мою думку, під час уроку вчитель повинен створити сприятливі умови для всебічного розвитку особистості учня, застосовувати педагогічні технології, що спрямовані на самостійні спроби учнів удосконалювати та розвити власні технічно-творчі здібності при навчанні та проєктуванні виробів.
Проєктна технологія дозволяє активно розвивати в учнів основні види мислення, творчі здібності, прагнення самому створити та усвідомити себе творцем. Учні набувають звичку до аналізу споживчих, економічних, екологічних і технологічних ситуацій, здатність оцінювати ідеї, виходячи з реальних потреб, матеріальних можливостей і вмінь.
Проаналізувавши освітню діяльність учнів на заняттях, виділив основні етапи формування технічно-творчих здібностей учнів, а саме:
- забезпечую умови набуття учнями із самого початку навчання інтересу до творчої діяльності шляхом участі у виставках, змаганнях, олімпіадах, виховних заходах тощо;
- виховую віру у власні сили учня (конкретизація такого принципу виховання, як принцип опори у вихованні на позитивне);
- спонукаю учнів до самостійного одержання необхідної інформації, тобто нових знань, уміння самостійно вчитися;
- розвиваю індивідуальну творчу активність учнів шляхом залучення їх до удосконалення нескладних технологічних операцій, проєктної діяльності з метою створення можливості отримати радість від творчості;
- при демонстрації нових прийомів виконання технологічних операцій у процесі навчання, пропоную задачі щодо їх удосконалення, тим самим сприяючи постійній спрямованості учнів на творче осмислення дійсності;
- ввожу в процес підготовки учнів «ситуації ускладнення», що призводить до застосування ними нетипових технологічних операцій. Наприклад, при відсутності того чи іншого інструмента чи устаткування виконати технологічну операцію, використовуючи альтернативне;
- розвиваю технічну уяву як основу будь-якої творчості, у тому числі і технічної. З цією метою учням пропоную завдання на відтворення відсутньої конструкторської чи технологічної інформації, або за наявним описом технологічного процесу даю завдання відтворити конструкцію виробу, або за складальним кресленням запропонувати описати технологічний процес складання виробу тощо;
- залучаю учнів у конструкторську діяльність шляхом виготовлення цікавого об’єкта проєктування.
Кожен учень цікавий своєю унікальністю, а завдання вчителя – зберегти цю унікальність, розширювати можливості кожного учня, розвивати його мислення та уяву. А можливе це тільки при використанні активних та інтерактивних методів навчання, які стимулюють пізнавальну діяльність учнів, залучають кожного з них у розумову і поведінкову активність, що спрямована на усвідомлення, відпрацювання, збагачення і особистісне сприйняття навчального матеріалу кожним учнем.
Посилання на відеорезюме: