ЛУП’ЯК ДМИТРО МИКОЛАЙОВИЧ
вчитель трудового навчання комунального закладу «Навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – гімназія № 23 Вінницької міської ради»
Педагогічний стаж: 26 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: учитель-методист.
Освіта: Вінницький державний педагогічний інститут, 1995 рік.
Самоосвіта: курси підвищення конференції при комунальному вищому навчальному закладі «Вінницька академія неперервної освіти» (2018 р.);
курс освітнього проєкту «На Урок» «Технологічна підготовка учнів засобами STEM, STEAM-навчання» за напрямами «Проєктне навчання», «Критичне мислення», «Предметне навчання», «Інтегроване навчання» (2020 р.);
участь у Міжнародній науково-практичній інтернет-конференції «Інновації в освіті: здобутки та перспективи» (2017 р.), Всеукраїнському науково-методичному семінарі-тренінгу з трудового навчання (технології) «Трудове навчання в освітній реформі, покликаній підвищити роль місцевого самоврядування» (2019 р.), Всеукраїнській науковій конференції ГО «Рух Освіта» «Перспективи та способи впровадження STEM-освіти в навчальну діяльність» (2020 р.);
інтернет-конференції для вчителів освітнього проєкту «На Урок» «STEM, STEAM, STREAM: від концепції до практичного втілення», «Змішане навчання: очікування та досвід упровадження», «Ефективна взаємодія в освіті: інструменти та прийоми», «Природничі дисципліни: навчаємо дистанційно», «Мислення логічне, креативне, критичне», «Інтернет-ресурси у навчальному процесі», «Мотивація в освіті: інструменти, прийоми та принципи» (2020 р.), «Проєктні методи навчання», «Самоосвіта і підвищення кваліфікації вчителя: інструменти та підходи», «Формування ключових компетентностей і навичок учнів», «Інтегроване навчання: від уроку до курсу», «Інтерактивні інструменти, технології та методи в освіті», «Практичний інтенсив: Інтернет-ресурси в роботі вчителя», «Сучасні освітні тенденції: технології та інструменти розвитку креативного мислення» (2019 р.), «Сучасні освітні тенденції: STEM, STEAM та учнівські проєкти», «Сучасні освітні тенденції: медіаграмотність та критичне мислення» (2018 р.);
вебінари освітнього проєкту «На Урок» «Розвиток навичок ХХІ століття через проєктно-орієнтоване навчання», «Формування глобальної компетентності школярів як запоруки успішності молоді в сучасному світі» (2018 р.), «Практичний кейс «Проведення STEM-квесту в середній школі», «Як покращити ефективність навчання дітей, розвиваючи їх уяву», «Інтерактивний урок: творимо разом із учнями», «Інтернет ресурси в роботі вчителя», «Проєктне навчання у викладанні гуманітарних дисциплін: коли теорія оживає», «STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів», «Мініпроєкти як альтернатива звичайним домашнім завданням», «Вибір теми проєктів і досліджень для учнів» (2019 р.), «Мотиваційна складова проєктної діяльності», «Використання можливостей «На урок» для дистанційного навчання», «Організація дистанційного навчання в кризових умовах: за результатами 1-го тижня», «Як налагодити ефективне онлайн-навчання та покращити комунікацію з учнями в умовах карантину», «Викладання трудового навчання в умовах карантину», «Онлайн-тести: варіанти завдань для ефективної взаємодії», «Як організувати дистанційне узагальнення знань та підбити підсумки навчального року», «Нова норма» в освіті: як організувати якісні STEМ-уроки в умовах карантину», «Навчання в умовах пандемії: рекомендації ООН та світовий досвід», «Використання елементів проєктної діяльності в умовах змішаного навчання» за напрямами «Проєктне навчання», «ІКТ», «Інтегроване навчання», «Онлайн-тести для розвитку творчого мислення: поради, ідеї, практика» за напрямами «Креативне мислення», «ІКТ», «Психологія», «Практичні прийоми», «Створення сучасного навчального відеоконтенту: п'ять дієвих кроків» за напрямами «ІКТ», «Предметне навчання», «Інтегроване навчання» (2020 р.);
вебінари Видавничої групи «ОСНОВА» «Дистанційні TECHNOлогії трудового навчання», «Сучасні тенденції ручної деревообробки» (2020 р.).
Педагогічна ідея
Метою освіти має бути професійно компетентний, ініціативний, творчий громадянин, наділений почуттям обов’язку та відповідальності перед суспільством, здатний швидко адаптуватися до сучасного світу. Відповідно постає завдання підвищення ролі особистості, інтелектуалізації її діяльності в контексті швидких змін техніки й технологій, неперервного експонентного зростання обсягів інформації та поновлення знань.
Ефективність освітнього процесу пов’язана з реалізацією компетентнісного підходу. Компетентнісні результати навчання учнів визначено у Державному стандарті, вимогах навчальних програм та вимогах до контролю й оцінювання навчальних досягнень учнів. Педагогічна ідея на основі компетентнісного підходу полягає в технологічній підготовці учнів не завдяки окремим знанням, умінням і навичкам, а компетенціям. Відповідно і моя педагогічна діяльність полягає не в збагаченні учнів певною кількістю інформації, а у розвитку уміння оперувати нею, проєктувати та моделювати свою діяльність, здатності творчо застосовувати набуті знання й досвід.
Метою моєї педагогічної діяльності є створення оптимальних умов для творчого розвитку учнів і формування в них ключових та предметних компетентностей. Адже перехід до компетентнісного підходу в освіті вимагає суттєвих змін в усіх ланках педагогічної системи, а саме: у цінностях, меті і результатах освіти (від засвоєння системи знань, умінь і навичок до формування базових соціальних і предметних компетенцій сучасного фахівця); у змісті освіти (від дисциплінарно розкиданої абстрактної теоретичної інформації до системної, що зорієнтовує основи компетентних практичних дій і вчинків); у педагогічній діяльності вчителя (від монологічного викладу – до педагогіки творчої співпраці й діалогу учитель-учень); у технологічному забезпеченні освітнього процесу (від традиційних методів, які «повідомляють», до інноваційних педагогічних технологій).
Компетентність у галузі технологічної освіти розглядається як особистий досвід, освіченість, ерудованість учня у сфері проєктування і виготовлення об’єктів праці, його практичні вміння та навички, а також здатність до визначення шляхів, функціонування за допомогою свідомості й мислення. Результатом технологічної підготовки учнів основної школи є формування в них проєктно-технологічної компетентності – здатності застосовувати знання, уміння та особистий досвід у предметно-перетворювальній діяльності.
Для максимального розкриття своєрідного творчого потенціалу кожного учня застосовую особистісно орієнтовану, проєктну, STEAM технології, технології критичного мислення, інтегрованого навчання. Організацію освітнього процесу реалізовую в різних напрямах професійної діяльності, а саме: у проведенні бінарних та інтегрованих уроків, реалізації STEAM-проєктів, застосуванні сучасних інноваційних технологій навчання з використанням інтерактивних методів і вправ, організації та відвідуванні виставок, конкурсів, проведенні екскурсій, зустрічей із майстрами народної і технічної творчості; і як наслідок цього – розвиток дослідницької діяльності учнів.
Під час проведення уроків, найбільш результативними вважаю використання різноманітних методів навчання та інтерактивних форм, таких як фронтальна (обговорення проблеми в загальному колі, мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, навчаючи-вчуся, ажурна пилка, аналіз ситуації) та кооперативна (робота в парах, змінювані трійки, «два-чотири», усі разом, робота в малих групах, акваріум). Залежно від змісту навчального матеріалу та обладнання майстерень використовую такі форми організації практичної діяльності учнів на уроці: індивідуальна, парна, ланкова (бригадна), з розподілом праці, потокова, фронтальна.
У процесі навчання і формування відповідних компетентностей учнів застосовую наступні методи та вправи інтерактивного навчання: інформаційна довідка, робота в парах, групах, мікрофон, навчаючи-вчуся, коло ідей, діалог, мозковий штурм, незакінчені речення, діалогічні ситуації; ігрові форми проведення уроків, на яких застосовую прийоми «Доміно», «П’ятий зайвий», «Дешифратор», «Кросворд», «Асоціативний кросворд», «Сканворд», «Асоціативна схема», «Збери слово правильно», «Ребус» та інші; вільна творча діяльність.
З метою формування проєктно-технологічної компетентності учнів застосовую методи творчої діяльності: метод фантазування, метод зразків та комбінування, метод біоформ, метод фокальних об’єктів, метод мозкового штурму, метод біоніки, метод створення образу ідеального об’єкта. У результаті такої діяльності учні вчаться об’єктивно мислити, робити правильні висновки, досягають успіхів у різноманітних сферах діяльності.
Для розв’язання задач компетентнісної освіти керуюся такими правилами:
1. Головним є не предмет, якому навчають, а особистість, яку формують. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов’язаною з вивченням предмета.
2. На виховання активності не слід шкодувати ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній активний учень – завтрашній активний член суспільства. Потрібно створювати учням такі ситуації, котрі вимагають виявлення та пояснення розбіжностей між фактами, що спостерігаються, та наявним знанням.
3. Допомагати учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчати їх вчитися. Пам’ятати, що насправді знає не той, хто переказує, а той, хто застосовує на практиці. Привчати учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходити від механічних переказів, дослівного відтворення.
4. Творче мислення розвивати всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв’язувати кількома способами, практикувати творчі завдання. Слід частіше показувати учням перспективи їхнього навчання.
5. У процесі навчання обов’язково враховувати індивідуальні особливості кожного учня, об’єднувати в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем. Вивчати і враховувати життєвий досвід учнів, їхні інтереси, особливості розвитку. Бути обізнаним з останніми науковими досягненнями з трудового навчання та навчання технологій.
6. Заохочувати дослідницьку роботу учнів, ознайомлювати їх із технікою експериментальної роботи, методами проєктно-технологічної діяльності, алгоритмами розв’язання винахідницьких задач, обробкою першоджерел і довідкових матеріалів. Практикою доводити необхідність наукових знань, які отримуються в школі. Навчати так, щоб учень розумів, що навчання є для нього життєвою необхідністю. Пояснювати школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.
Головною задачею для мене є створення таких умов, які допоможуть дитині самій відкрити нове, розвинути власні думки, ідеї, відчуття національної гідності. Належну увагу приділяю позакласній роботі з трудового навчання, що сприяє формуванню самоосвітньої компетентності, творчої, продуктивної діяльності учнів. Результатом моєї педагогічної діяльності є високий рівень знань, практичних умінь і навичок учнів, що підтверджується позитивною динамікою результатів навчання та участі в різноманітних виставках-конкурсах.
Мої учні неодноразово ставали переможцями міської виставки-конкурсу новорічних композицій «Зимова феєрія – 2016, 2017, 2018, 2019, 2020», призерами (2017 р.) та переможцями (2018, 2019, 2020 рр.) міської та у 2020 році переможцями обласної виставки-конкурсу декоративно-ужиткового та образотворчого мистецтва «Знай і люби свій край», переможцями виставки-конкурсу науково-технічної творчості «Наш пошук і творчість – тобі, Україно!» (2019, 2020 рр.), учасниками міського конкурсу «Великодні дзвони». За роки моєї педагогічної діяльності, учні неодноразово були переможцями та призерами ІІ-IVетапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання, Всеукраїнської інтернет-олімпіади «На Урок» з трудового навчання.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=7BraxZitG4s