КУЧЕРЯВЕНКО ОЛЕНА МИКОЛАЇВНА
вчитель трудового навчання Чорноморської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Чорноморської міської ради Одеської області
Педагогічний стаж: 16 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Херсонський державний педагогічний університет, 1997 рік.
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації «STEM та STEAM освіта в роботі сучасного вчителя трудового навчання, технологій», «Підвищення психологічної та емоційно-етичної компетентності педагогів», «Освітній простір GSuite. Змішане навчання»;
інтернет-конференції «Мислення логічне, креативне, критичне», «Інтернет-ресурси у навчальному процесі»;
вебінар «Інтерактивна взаємодія-онлайн між учасниками освітнього процесу»;
тренінг «Технологія організації моніторингу якості шкільної освіти як передумова ефективного інституційного аудиту»;
участь у фестивалі «Педагогіка ХХІ століття: 20 років потому».
Педагогічна ідея
«Удосконалення технологій, форм і методів роботи та системне формувальне оцінювання – шлях підвищення якості освіти
й розвитку творчих та успішних учнів»
Вважаю, що головним завданням предмета «Трудове навчання» є підготовка учнів до дорослого життя, їх соціальна адаптація після школи. Реалізувати це можливо завдяки створенню ситуації успіху (розробка та впровадження індивідуальної траєкторії розвитку кожного учня); запровадженню інноваційних технологій, форм, методів навчання і формувального оцінювання в практику роботи; налагодженню ефективної комунікації і зворотного зв’язку з учнями, їх батьками. При цьому віддаю перевагу інтерактивним технологіям, методикам, формам, що сприяють розвитку мотиваційної сфери учнів, їх творчої активності, покращенню якості знань та вмінь.
За час моєї роботи вчителем, я переконалася, що дітей слід зацікавити: ознайомлювати їх з якомога більшою кількістю різноманітних технологій та матеріалів (історією їх створення тощо); працювати з різними інструментами; оволодівати технологіями виготовлення виробів (обов’язково корисних) з найнесподіваніших матеріалів. Для визначення уподобань і здібностей здобувачів освіти проводжу тестування, бесіди та демонструю готові роботи учнів минулих років, які виготовлялися як подарунки членам родини до різноманітних свят тощо. Моє переконання «Зробити своїми руками – це цікаво!» розуміють діти і стараються працювати якісно, з любов’ю.
Системно працюю і над удосконаленням формувального оцінювання, яке відіграє ключову роль в організації освітнього процесу. Принципи оцінювання базуються на підтримці в учня впевненості у своїх здібностях і можливостях, порівнянні результатів з попередніми, самооцінці досягнення своїх цілей, оцінювання роботи однокласниками та батьками. Завдяки системному застосуванню різноманітних інструментів формувального оцінювання роботи кожен учень має змогу відстежувати особистісний результат і прогрес, відчувати себе успішним.
З метою розвитку незакомплексованої, нестандартно мислячої особистості розробляються, обговорюються i осмислюються різні правила взаємодії, наприклад, право на помилку, доречність i недоречність запитань, рівноправність у діяльності, позиція співрозмовників та інші. Значну увагу приділяю вихованню толерантності як ядра соціалізації особистості. Це передбачає розвиток терпимості, поваги до інших людей, розуміння інших культур.
Використання активних та інтерактивних форм, методів роботи на уроках трудового навчання дає мені можливість створити комфортні умови навчання, де кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, доброзичливість. Завдяки цьому вдається реалізувати принципи особистісно орієнтованого навчання. Використовую наступні методи:
- словесні (розповідь, пояснення, дискусії, бесіди, реферати тощо);
- відео (майстер-класи, етапи виготовлення виробу, навчальні відеоролики);
- практично-пошукові (проєктна діяльність, ескізи, клаузури, складання технологічних карток, дослідження).
Одним із ефективних інструментів розвитку творчих здібностей учнів, які запроваджую в освітній процес, є проєктна діяльність. Починаючи працювати з учнями 5 класу, використовую на уроках метод проєктів, що дає можливість включити учнів у процес творчої діяльності (від ідеї до її практичної реалізації), забезпечити повний та органічний зв’язок навчання з життям та інтересами особистості, практичну діяльність учнів. При виборі тем проєктів перевагу віддаю творчим. Роботі над ними навчаю учнів поступово. Спочатку – це короткочасні проєкти, виконання яких вкладається в межах одного уроку. Поступово проєкти ускладняються, стають тривалішими. Таким чином, у 9 класі учні вже мають усі навички для самостійного створення творчих проєктів і вміють доцільно визначати свою діяльність на уроці. У 10-11 класах робота над проєктами спрямована на розвиток самоосвітньої діяльності та враховує головні принципи реалізації даної технології: самостійність, діяльність, результативність.
Запроваджую навчання за індивідуальною освітньою траєкторією, довготривалі індивідуальні та групові проєкти (позаурочний час). Системно працюємо над підготовкою робіт для участі у творчих конкурсах та до шкільних свят. Під час виконання проєкту учні долучаються до виконання завдань організаційного, конструкторського, технологічного та заключного етапів. Індивідуальна творча діяльність на кожному етапі проєктування дозволяє успішно формувати ключові компетентності особистості, необхідні у подальшому житті: комунікативні, інформаційні, соціальні, здоров’язбережувальні, та спрямована на реалізацію творчого потенціалу учнів.
Використовую роботу з різнорівневими творчими завданнями, під час виконання яких учні включаються у різні види проєктної діяльності на частково-пошуковому та творчому рівнях. Найбільш раціональними вважаю методи:
- вживання в образ, коли при проєктуванні нового виробу учень уявляє себе в різних образах (я-конструктор, я-модельєр та ін.);
- евристичних запитань, коли учню потрібно відповісти на запитання «Коли? Де? Навіщо? Як?»;
- символічного бачення, коли визначається зв'язок між явищем та символом;
- порівняння та конструювання понять, що дає змогу учню аналізувати, робити висновки.
Використання мультимедійних презентацій та навчальних відеороликів підвищують ефективність уроків. Найчастіше використовую ці методи при вивченні нового теоретичного матеріалу; для демонстрації техніки виконання певних дій (з можливістю перегляду на особистих гаджетах учнів); для перевірки знань (комп’ютерне тестування); для поглиблення знань (як додатковий матеріал до уроків); як засіб для виготовлення роздаткового матеріалу.
На уроках широко використовую різні інноваційні інтерактивні методи та форми організації освітнього процесу: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Перестрілка», «Навчаючи – учись», «Коло ідей», «Спіймай помилку», «Дизайн-аналіз» тощо, які допомагають задіяти всіх учнів, формують навички роботи в команді, виховують толерантність, гнучкість, уміння швидко адаптуватися, впевненість у собі. Диспути, дискусії надають моїм учням можливість вільно висловлювати власні думки, обговорювати їх з іншими учнями класу, розвивають комунікативні навички, критичне та логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять.
У своїй роботі перевагу надаю:
- виключенню методів примусу до навчання;
- використанню таких методів, що залучають учнів до трудової діяльності, створюючи почуття успіху, руху вперед, розвитку;
- формуванню особистої відповідальності учнів за трудову діяльність, віри у можливість подолання труднощів;
- ідеям підтримки, які дозволяють навіть найслабшому учню просуватися у навчанні;
- ідеї випередження, що пришвидшує розвиток найбільш здібних учнів;
- використанню таких форм контролю та оцінки знань, які зорієнтовані на творчий розвиток учнів (тестові завдання, захист творчих проєктів);
- самоаналізу, колективному творчому самоуправлінню.
Результати реалізації мого досвіду представлені виробами, конкретними творчими знахідками здобувачів освіти, успіхами у навчання, прогресом у формуванні ключових компетентностей. Своїм досягненням, як вчителя, можу вважати результати участі моїх учнів у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з трудового навчання: ІІ та ІІІ місце на ІІ (міському) етапі у 2017-2018 н.р., І місце на ІІ (міському), І місце на ІІІ (обласному), ІІІ місце на ІV (всеукраїнському) етапах у 2018-2019 н.р., І місце (серед 9 класів) та І місце (серед 11 класів) на ІІ (міському) етапі, ІІІ місце (серед 9 класів) та І місце (серед 11 класів) на ІІІ (обласному) етапі у 2019-2020 н.р.
Посилання на відеорезюме: