ГРИМАЛЮК ІРИНА АНДРІЇВНА
вчитель трудового навчання, педагог-організатор Мукачівської гімназії № 9 Мукачівської міської ради Закарпатської області
Педагогічний стаж: 22 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Освіта: Прикарпатський університет імені Василя Стефаника, 2002 рік.
Самоосвіта: дистанційні курси підвищення кваліфікації при Закарпатському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (2021 р.);
щорічна участь та призові місця у загальноміських та всеукраїнських виставках-конкурсах «Знай і люби свій край!», «Наш пошук і творчість – тобі, Україно!», «Замість ялинки – новорічна композиція», «Воскресни, писанко!»;
участь у семінарах, вебінарах та перегляд майстер-класів.
Педагогічна ідея
«Розвиток креативного потенціалу учнів як засіб формування компетентної та творчої особистості для подальшої її самореалізації»
Школа повинна скерувати учнів на шляху до їхніх мрій і допомогти їм визначити свої покликання, прищепити необхідні професійні навички й навчити бути громадянами, а також надихати їх щодня працювати задля вдосконалення світу. Розвиток креативності учнів не є кінцевою метою діяльності вчителя, а є засобом формування особистості, здатної творчо мислити, самостійно приймати нестандартні рішення, гнучко реагувати на зміни в умовах докорінної перебудови всіх сфер життєдіяльності суспільства та є засобом орієнтації дитини на успіх.
Оскільки за своєю сутністю, трудове навчання – предмет творчий, тому при його вивченні необхідно змістити акценти від фактично ремісничого навчання до формування і розвитку творчої ініціативи, креативності, пошуку, створення реальних умов для реалізації індивідуальних можливостей кожної особистості. Саме цю мету я переслідую у своїй роботі. Для створення оптимальних умов щодо розвитку креативності та оптимізації освітньої діяльності використовую інноваційні технології – цілеспрямований системний набір прийомів і засобів організації діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів.
Своїми завдання вбачаю:
- забезпечити сприятливу атмосферу на уроці, доброзичливість з боку вчителя; створити «ситуацію успіху» дитини, що сприяє вільному прояву дивергентного мислення – готовності висувати безліч однаково правильних ідей щодо одного і того ж об'єкта;
- створити умови для розвитку креативного потенціалу учнів на уроках трудового навчання, проникати в суть ідеї та втілювати її в життя;
- допомагати дітям знайти свій творчий стиль (перебудовувати, комбінувати, синтезувати й аналізувати);
- навчати дітей без примусу;
- сприяти формуванню в учнів таких якостей: розумової активності, допитливості, кмітливості й винахідливості, гнучкості мислення; нахилів до певного виду діяльності; прагнень здобувати знання, які необхідні для виконання конкретної практичної роботи; самостійності при виборі й розв`язанні завдань; працелюбності, здатності бачити загальне, головне в різному й різне в подібних явищах;
- використовувати особистий приклад креативного підходу до вирішення проблем.
Основними формами роботи на уроці є фронтальна, бригадна, індивідуальна та парна. Перевагу надаю фронтальній формі роботи, спонукаю дітей проявляти креативність й індивідуальність у пошуках ідей та шляхів їх здійснення. Бригаду з 3-4 учнів формую так, щоб до неї входили діти з різним рівнем підготовки. Це допомагає дітям оцінити не лише свої творчі напрацювання, а й визнати неповторність кожного. Із більш підготовленими учнями використовую індивідуальний спосіб організації роботи, що дає змогу диференціювати завдання, враховуючи їхні інтереси, запити, нахили. Для цього створила «банк» проєктів, які пропоную учням. Це дає можливість допомогти одним усувати прогалини в знаннях, а іншим – розширювати і поглиблювати не лише технічні знання та вміння, а й формувати для себе більші вимоги, які віддзеркалюватимуть творчість.
У своїй роботі використовую проєктні технології (творчі, дослідницькі, інформаційні), технологію проблемного навчання (метод дослідження, проблемний виклад матеріалу, пошуковий та частково-пошуковий методи), інтерактивні технології («Мікрофон», «Дерево рішень», «Метод Прес», «Зміни позицію», «Дискусія», «Дебати», «Акваріум», «Незакінчене речення», «Асоціативний кущ», «Понятійна таблиця», ігри: «Аукціон», «Добери пару», «Склади орнамент», квести, ділові ігри, ребуси, кросворди, головоломки, конкурси, тощо), особистісно орієнтовані технології (створення комфортних, рівноправних умов для співпраці та самовираження – заохочення, авансування, схвалення, діалог тощо), інформаційно-комунікаційні технології (інтернет – як джерело інформації, мультимедійні програмні засоби PowerPoint, MicrosoftOffice), технології формування творчої особистості (створення ситуацій творчої переробки, узагальнення, експериментування, пошуку, спостереження).
Для стимулювання розвитку креативного потенціалу учнів впроваджую вправи:
- Тренуйте гнучкість мислення. Вигадайте 30 способів використання звичайної речі. Спочатку ідеї будуть банальні, а потім ви здивуєтесь;
- Знаходьте неочевидні зв'язки. Збирайте речі у спеціальну коробку: брелок, статуетка, цитати, картки з пейзажами тощо. А коли працюватимете над якоюсь справою, просто візьміть з коробки будь-який предмет та спробуйте зрозуміти, як його можна пов'язати з вашою роботою;
- Шукайте натхнення в роботі інших. Уважно стежте за людьми, які вас надихають, а коли бачите те, що хотіли б створити самі, то фотографуйте, записуйте, малюйте. Колекціонуйте чудові ідеї.
Запорукою вдалого уроку є участь в освітньому процесі педагога, який вільно володіє інноваційними технологіями, спирається на наявний навчальний досвід учнів, враховує індивідуальні особливості дітей, диференційовано розподіляє навчально-творчі завдання і спеціальні вправи в ході проведення уроку з трудового навчання. Використання інформаційно-комунікаційних технологій та створення мультимедійних презентацій дозволяє найефективніше і доступніше використати мінімальний час на вивчення теорії, робить теоретичний матеріал динамічнішим, допомагає змінювати види діяльності в межах одного уроку, розширює можливості ілюстративного супроводу уроку, дозволяє використовувати відео, що відзняте особисто вчителем, організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проєкти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.
На уроках створюю такі умови, щоб учні не тільки усвідомили суспільно корисне значення своєї праці, але й змогли б показати власні креативні здібності, реалізувати їх у конкретних трудових справах. Спонукаю учнів визначатися з вибором об’єкту для творчого проєкту відповідно до власних уподобань, рівня здобутих навичок, творчих задатків. Усі прийоми та методи роботи, які використовую на уроці, особистісно орієнтовані та мають на меті формування: критичності мислення; прагнення учня до уміння відстоювати власну позицію, до пошуку власних шляхів вирішення проблеми, прояву креативності; прагнення до відкритого діалогу; здатності до самоаналізу власної діяльності; готовності до самооцінки діяльності на уроці.
Власне ідея особистісно орієнтованих уроків полягає у виявленні індивідуальних якостей учнів, всілякій їх підтримці та креативному представленні. Тому в кінці кожного проєкту, окрім презентації, практикую виставки учнівських робіт або створення фотоколажів. Доцільними вважаю розповіді, екскурсії та віртуальні екскурсії в різні музеї, на виставки, ярмарки.
У сучасному світі цінують креативних працівників з новими ідеями. Змалку діти люблять створювати щось нове. Дитина швидко може стати «експертом» у тій сфері, яка її зацікавила. Вчителю ж потрібно підтримати учня на шляху до набуття компетентностей. Під дитячою творчістю, креативністю розумію діяльність дитини, в процесі якої вона створює якісно нові для самої себе і для інших цінності. Усвідомивши поняття «краса», дитина починає сама знаходити її в оточуючих предметах і явищах. Творчість – це вклад у духовний світ, який формує життєву траєкторію особистості. Трудового навчання – ресурс людинотворення, тому моєю метою є підготовка учнів до самостійного життя, до потреби самовиражатися, проявляти активність та відповідальність у громадському й особистому житті, вміти проявляти креативність, самореалізовуватися, творити красу, яка врятує світ.
Посилання на відеорезюме: