ДІДУСЕНКО НАДІЯ ВІКТОРІВНА
вчитель трудового навчання Білопільського навчально-виховного комплексу: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад № 3 Білопільської міської ради Сумської області
Педагогічний стаж: 26 років
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Освіта: Глухівський державний педагогічний інститут імені С. М. Сергєєва-Ценського, 1994 рік.
Самоосвіта: очні курси «Особливості розвитку, навчання та виховання дітей із особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти» при Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (2020 р.), «Упровадження декоративно-ужиткового мистецтва в освітній процес трудового навчання і образотворчого мистецтва» при Сумському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти (2019 р.);
інтегрований курс ТОВ «Всеосвіта» «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект» (2019 р.);
участь у вебінарі «Корекційні методики роботи з дітьми з особливими освітніми потребами» на онлайн-порталі «На Урок» (2019 р.), І Всеукраїнській науково-практичній конференції «Особистісно-професійна компетентність педагога: теорія і практика» на базі Сумського ОІППО (2017 р.), тези «Вплив декоративно-ужиткового мистецтва на формування національної свідомості, патріотизму в учнів шляхом відродження національних традиційних ремесел на уроках трудового навчання»;
обласна творча група «Поєднання інтерактивних технологій з використанням ІКТ на уроках трудового навчання» (2020 р.), обласна школа молодого вчителя «Особливості організації позанавчальної роботи з трудового навчання» (2020 р.).
Педагогічна ідея
«Застосування інтерактивних та інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання
як засіб активізації творчого потенціалу учнів»
У нових умовах соціально-економічного розвитку України відбувається стрімка переорієнтація ціннісних орієнтирів у суспільстві, перебудова системи взаємовідносин людини та її соціального оточення. Реформування освіти, в умовах стрімкого запровадження інформаційних технологій в усі галузі людського буття, пов’язано з необхідністю розв’язання проблеми підвищення інтелектуального рівня, пізнавального і творчого потенціалу учнів, підготовка їх до життя й активної трудової діяльності в умовах сучасного високотехнологічного, інформаційного суспільства.
Звідси, головним своїм завданням, як учителя трудового навчання, вбачаю розвиток творчих здібностей учнів в процесі їх проєктної діяльності на уроках, формування компетентностей, яких потребує сучасне суспільство: швидкості та гнучкості мислення, креативності, оригінальності, комунікативності, здатності навчатися впродовж життя, самовдосконалюватися тощо.
Аналізуючи передовий педагогічний досвід викладання трудового навчання і спираючись на власні спостереження, впевнилася в ефективності застосування інноваційних технологій для організації навчальної діяльності учнів, що сприяє активізації їх творчого потенціалу. Інтерактивні технології допомагають мені активізувати діяльність учнів, розвиваючи їх творче мислення, вміння спілкуватися, розмірковувати, аналізувати і приймати рішення. Застосування вказаних технологій базується на постійній активній взаємодії, співпраці учнів зі мною та один з одним з метою спільного розв’язання навчальних завдань. Із усього різноманіття інтерактивних технологій я найчастіше застосовую наступні: технології кооперативного навчання – «Робота в парах», «Робота в малих групах»; технології колективно-групового навчання – «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», технології ситуативного моделювання – застосування ігрових елементів та ігрових форм організації освітнього процесу. Шляхом застосування інструментарію даних технологій, навчаю учнів генерувати ідеї, аргументувати й дискутувати, критично мислити, рефлексувати з приводу результатів виконаної роботи, моделювати різні соціальні ситуації, проявляти ініціативу та реалізовувати власні здібності у взаємній груповій діяльності над вирішенням проблеми.
Інтерактивні технології використовую у поєднанні з інформаційно-комунікаційними технологіями. В організації освітнього процесу значну увагу приділяю інтерактивним методам навчання, що здійснюються із застосуванням навчальних комп’ютерних програм. Мультимедійні засоби навчання захоплюють учнів, пробуджують у них інтерес та стимулюють мотивацію, творчий потенціал, самостійне мислення. Для цього здійснюю презентаційний супровід своїх уроків завдяки можливостям програми Power Point. Презентації містять інформаційний матеріал, інтерактивні завдання та вправи, технологічну послідовність виготовлення певних виробів, відеоматеріали з майстер-класами для ознайомлення з різними видами технологій виготовлення та способами оздоблення виробів. Інформація, подана у формі презентації, дуже добре запам’ятовується завдяки візуалізації, яскравим слайдам та ефектним звуковим переходам. Мотивую учнів до створення власних презентацій результатів роботи над проєктами, рекламних буклетів, розробки сценарію оригінального захисту власного виробу з демонстрацією їх перед класом, що сприяє розвитку творчого мислення, активізує творчі здібностей дітей. Засобами реалізації зазначеного підходу слугують наявні технічні засоби навчання: комп’ютер, мультимедійний проєктор, мобільні пристрої.
Застосовую такі інформаційні засоби навчання: пошукові системи Internet, електронні підручники та посібники, віртуальні галереї, музеї, тестові програми, мультимедійні програмні засоби офлайн- та онлайн-ресурсів, інструменти дистанційного спілкування. Використовуючи інформаційно-комунікаційні технологіі для підготовки та проведення уроків трудового навчання, вирішую низку дидактичних питань, спрямованих на засвоєння змісту навчального матеріалу, використання наочності, організацію творчої діяльності учнів, активізацію самостійної пошуково-дослідницької роботи, взаємодію між усіма учасниками освітнього процесу. Для цього розробляю власні дидактичні матеріали: друковані картки – завдання для індивідуальної, парної роботи, роботи в малих групах; картки послідовності виготовлення виробів різними технологіями, застосовуючи графічні редактори; творчі завдання; інтерактивні лепбуки, окремі вправи, за допомогою онлайн-сервісу LearningApps; завдання з хмарами слів сервісу WordArt; віртуальні інтерактивні дошки Padlet для організації дистанційного навчання, виконання творчих завдань, організації зворотного зв’язку.
З метою контролю та перевірки рівня знань учнів застосовую такий вид діяльності, як комп’ютерне тестування. Особливість такого тестування полягає в тому, що учні можуть самостійно перевірити свої знання та звернути увагу на недостатньо засвоєний матеріал. Використовую Google Forms та освітні платформи, зокрема «На Урок», де учні також беруть участь у щорічних інтернет-олімпіадах з трудового навчання, тематичних конкурсах.
Для активізації творчого потенціалу учнів використовую елементи народознавства, знайомлю школярів з різними видами декоративно-ужиткового мистецтва. З цією метою в закладі, за сприяння адміністрації, мною створено постійно діючий арт-осередок «Стожари», на базі якого функціонує виставкова студія робіт учнів та їх батьків, учителів та працівників школи. Для всіх бажаючих систематично організовую проведення тематичних виставок та майстер-класів, відкритих гурткових занять, де відбувається обмін досвідом застосування технологій виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва. Залучаю гуртківців до участі та організації названих заходів, проведення екскурсій для учнів закладу, батьків, педагогічних працівників. Усі події, що пов’язані з названим осередком, та результати творчої діяльності учнів висвітлюю на сторінках персональної соціальної групи закладу.
Результативність та ефективність упровадження педагогічної ідеї доводять:
- утілені в життя індивідуальні та колективні соціальні проєкти учнів «Оздоблення інтер’єру українського житла», «Декоративне панно за мотивами петриківського розпису» для інтер’єру закладу, виготовлені експонати для зали «Стежками народної творчості», численні тематичні фотозони до загальношкільних виховних заходів, схвальні відгуки колег та батьків;
- щорічна участь та перемоги у І та ІІ етапах Всеукраїнської учнівської олімпіади з трудового навчання (обслуговуючі види праці), участь учнів у інтернет-олімпіадах з трудового навчання;
- підготовка переможця IV Всеукраїнської інтернет-олімпіади «На Урок» з трудового навчання для дівчат;
- власні напрацювання, що висвітлені на персональному сайті «Практичний досвід» та сторінках Всеукраїнської електронної соціальної групи «Трудове навчання в українській школі» у вигляді дописів з представленням учнівських результатів роботи над індивідуальними та колективними проєктами, розробок власних дидактичних матеріалів;
- публікації Видавничої групи «Основа»: «Трудове навчання в школі» «Організація навчального процесу: Леп-бук: Пейп-арт», № 23-24(227-228) 2019 р.; «Трудове навчання в школі» «Інформаційні картки для роботи над проектом. Технологія виготовлення аплікації з текстильних та природних матеріалів. 5-6 класи» №1-2(181-182), 2018 р.; №23-24, 2017 р.);
- розроблена авторська програма курсу за вибором: «Технології виготовлення виробів: ліплення з холодної порцеляни» (лист ІМЗО від 15.06.2018 №22.1/12-Г-530).
Посилання на відеорезюме: