ЗОЛОТАРЬОВА ІННА ОЛЕКСАНДРІВНА
вчителька математики Харківської гімназії № 46 ім. М. В. Ломоносова Харківської міської ради Харківської області
Педагогічний стаж: 24 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: учитель-методист.
Освіта: Харківський державний університет, 1996 рік.
Самоосвіта: робота на платформі Classtime (тести для 8-х, 11-х класів з математики); розробки для онлайн-школи «На урок».
Педагогічна ідея
«Організація освітньої діяльності учнів в умовах дистанційного навчання»
Дистанційне навчання ввірвалось у наше життя, – і стало очевидним, що для його ефективної організації потрібно зробити кроки, що не зовсім звичні для педагога, але важливі для майбутньої освіти. Дистанційне навчання – це спеціально організована пізнавальна діяльність учнів на основі використання електронних ресурсів з особливими умовами комунікації. Комп’ютерні технології стали посередником між учителем і учнем, відсунувши на другий план живе спілкування, а натомість вийшли інформаційні повідомлення, завдання, питання, завдяки яким забезпечується комунікативність. Епоха діджиталізації народжує своїх дітей, а разом із ними й нового вчителя, який має не вгамовувати, не приборкувати свою енергію, а спрямовувати її на ті орбіти, якими рухається сучасний світ.
У таких умовах слід учити не рахувати чи вибудовувати графіки функцій, а обирати, виокремлювати, аналізувати, зіставляти, порівнювати, знаходити з мільйона одне, але найцінніше, найнеобхідніше, бо вже завтра випускник буде мислити над керуванням Усесвітом, над сенсом власного життя. Тому основним у роботі вчителя є добір і розроблення завдань, які спонукають учня до самостійного опрацювання навчального матеріалу та здобування нових знань.
Моя педагогічна ідея полягає у створенні освітніх умов (визначення послідовності дій та освітніх ресурсів), у яких учні самостійно здобувають нові знання під час дистанційного навчання в синхронному або асинхронному режимах.
Дистанційне навчання як форма організації освітнього процесу, учасники якого взаємодіють за допомогою сучасних цифрових технологій, набуло не тільки значимості, але й поставило перед учителем питання, на які він сьогодні не може дати однозначних відповідей. Серед них такі, як: «Який режими навчання – синхронний чи асинхронний – є більш ефективним для самостійної організації пізнавальної діяльності учнів? Які електронні ресурси та платформи є зручнішими для учнів? Які саме умови в дистанційному навчанні сприяють самостійній освітній діяльності?» Час покаже й допоможе дати відповіді на ці питання, адже все перевернулося: не вчитель пояснює новий матеріал, а сам учень здобуває свої знання! Для відчуття успішності в навчанні основною вимогою до учня залишається вміння самостійно працювати з навчальними ресурсами, за вчителем – здатність організовувати, коригувати й оцінювати учнівські досягнення.
Сам час визнав, що традиційну модель витісняє модель «Перевернутий клас», а значить, вона потребує до себе неабиякої педагогічної уваги. Адже «перевернутий клас» – це добір учителем такого навчального ресурсу, який учень спроможний опрацювати самостійно. У дистанційному навчанні в режимі асинхронного навчання це відбувається на відстані з використанням електронних пристроїв, інтернету. В онлайн-режимі вчитель з’ясовує рівень навчальних досягнень учнів, виявляє прогалини та обговорює з учнями проблемні питання, на які вони хочуть отримати відповіді. Режим синхронного спілкування може проходити у форматі семінару, рольової гри, презентації результатів проєктної діяльності тощо. Саме ця модель дозволяє відійти від лекційного, фронтального спілкування, яке не виправдовує себе в дистанційному навчанні.
Модель «Перевернутий клас» змушує вчителя складати алгоритм, за яким учні самостійно мають опрацьовувати навчальний ресурс. Наприклад, він може бути для 9-го класу за темою «Квадратична функція, її графік і властивості» таким:
1. Ознайомитися з відео (скриншот - https://prnt.sc/vhkstq).
2. Записати в зошит визначення квадратичної функції, властивості квадратичної функції, користуючись навчальним ресурсом підручника (п. 8).
3. Скласти алгоритм побудови графіка квадратичної функції.
4. Навчальним продуктом для оцінювання є графік квадратичної функції, побудований за складеним алгоритмом.
5. Прикріпити завдання до Google Classroom. Термін виконання – 2 дні.
6. Підготуватися до онлайн-спілкування, під час якого будуть запропоновані практичні завдання та обговорюватися проблемні питання.
Організація дистанційного навчання відбувається з використанням сервісу Google Classroom. Серед різних віртуальних освітніх платформ сервіс Google Classroom вирізняється, перш за все, простотою у використанні. Він не потребує спеціального навчання для створення курсу, а також надає можливість управляти освітньою діяльністю учнів. Крім того, за потреби можна проводити інтерактивні заняття, виходити за межі підручника, долучаючи учнів до Інтернет-ресурсів, надсилати зауваження та отримувати зворотну інформацію.
Комунікація між учнем і вчителем в онлайн-режимі відбувається на платформі ZOOM. Можливості платформи Сlasstime дозволяють виявляти рівень навчальних досягнень учнів за допомогою тестів. Технічні можливості платформи приваблюють тим, що можна створювати власні тести.
Також є можливість відстежувати прогрес кожного учня в освітній діяльності. Для здійснення онлайн-спілкування використовується проєкт «На урок». Ці платформи сприяють дотриманню академічної доброчесності, що є позитивним фактором під час освоєння математичних знань, вироблення обчислювальних умінь, навичок розв’язування математичних задач.
На електронному ресурсі онлайн-сервісу Quizlet учні працюють у різних режимах: тренувальному, навчальному, ігровому. Усе це спрямовується на розвиток таких учнівських компетентностей: усвідомлено оперувати термінами, поняттями, складати математичні моделі, інтерпретувати й оцінювати результати тощо.
Доречним є використання електронного ресурсу «Мій клас», завдяки якому створюються умови для контролю теоретичних основ із математики, а також для вироблення вмінь розв’язувати математичні задачі. Пропонуються тести, що дозволяють учням самостійно виявляти помилки.
Під час синхронного режиму дистанційного навчання унаочнюється теоретичний матеріал за допомогою мультимедійної презентації, використовуються пакети динамічної геометрії DG, Geo Gebra, програми для побудови графіків. Завдяки мультимедійним засобам створюються умови для розвитку в учнів абстрактного мислення.
Отже, зазначені електронні ресурси виявилися доцільними для організації навчання за моделлю «Перевернутий клас», оскільки вони надають можливість учням самостійно опрацьовувати навчальний ресурс, за потребою звертатися до Інтернет-ресурсу та коригувати, змінювати, повторювати все те, що підлягає опрацюванню.
Підвищенню ефективності реалізації моделі «Перевернутий клас» сприяє розклад занять, у якому викладено режими організації дистанційного навчання відповідно до шкільного розкладу.
Як виявилось, доцільним є проведення батьківських зборів на платформі ZOOM, на яких учитель знайомить учнів і батьків з розкладом занять; акцентує увагу на тих, що відбудуться в синхронному режимі, а які – в асинхронному. Крім того, з батьками проводиться тренінг щодо правильного користування сервісом Google Classroom і електронним щоденником, надаються відповіді на запитання, які хвилюють батьків. Слід зазначити, що в умовах дистанційного навчання особливого значення набуває постійний зв’язок із батьками.
На основі набутого досвіду можна дійти висновку, що модель «Перевернутий клас» у дистанційному навчанні сприяє набуттю учнями ключової компетентності «уміння вчитися» – самостійно здобувати нові знання.
Перелічені технічні можливості електронних ресурсів указують на те, що під час дистанційного навчання створюються освітні умови, за яких учням надається можливість розв’язувати задачі, відповідати на запитання, виявляти й усувати помилки, обговорювати проблеми, виробляти учнівські компетентності.
Час диктує вчителю, що вміння спілкуватися з використанням цифрових технологій, комунікувати з учнями на відстані, мотивувати їх до освітньої діяльності, допомагати батькам – це стає вагомою частиною діяльності сучасного компетентного вчителя.
Сенс математики не змінюється, оскільки вона містить у своїй основі продукт еволюції людства. Ставлення до цариці наук і в школі, і в буденному дорослому житті має тільки зміцнюватися, оскільки цифрова трансформація – це не тимчасове явище, а глобальна тенденція, «вигідність» якої полягає в переформатуванні педагогічного мислення на організацію освітнього процесу з цифровими технологіями, які стають джерелом педагогічних ідей.
Посилання на відеорезюме:
Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений:
https://naurok.com.ua/profile/75055