ХАРЧЕНКО ЛЮДМИЛА АНДРІЇВНА
вчителька математики Русанівського ліцею м. Києва
Педагогічний стаж: 15 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2005 рік.
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації для вчителів математики в рамках програми «Освітні заходи з метою сприяння підвищенню академічної доброчесності»;
курс «Соціальні та емоційні компетентності XXI століття»;
курс «Комунікативні методи навчання»;
варіативні модулі «Створення динамічних рисунків при вивченні властивостей функцій за допомогою програми GeoGebra», «Створення інтерактивних моделей у програмі динамічної математики GeoGebra при розв’язуванні стереометричних задач»;
семінари-практикуми для вчителів, які працюють в класах з поглибленим вивченням математики;
онлайн-марафон STM «Учень – Учитель – Математика» (ГО «Контора Пі»).
Педагогічна ідея
«Формування ключових компетентностей при вивченні математики».
Сучасний світ вимагає від нас здатності якісно та оперативно реагувати на виклики, яких щодня стає все більше. У таких умовах шкільна освіта має стати тим містком, який допомагає дітям – рушійній силі розвитку нашої держави – бути конкурентними та самодостатніми. Але ситуація складається так, що стандартного набору знань, які отримує випускник школи, для цього замало. Тож у процесі навчання все активніше запроваджується компетентнісний підхід.
Критерії освіти XXI століття – людина, яка мислить критично, логічно, креативно, діє, аналізує, досліджує, планує, робить вибір, приймає рішення, має прагнення до самовдосконалення та навчання впродовж життя.
Компетентісний підхід орієнтований не на процес, не на накопичення фактів, а на результат: навчання має сформувати у дітей здатність практично діяти, застосовувати отримані знання, вміння і навички в різноманітних життєвих ситуаціях.
Реалізація компетентнісного підходу відкриває перед учнями безліч можливостей. Крім збільшення зацікавленості школярів до навчання та усвідомлення його прикладного значення, компетентнісний підхід дозволяє:
відчутно збільшити рівень продуктивності праці, привчити дітей до самостійності та відповідальності за свої вчинки, розвивати їхні творчі здібності та особистісні якості;
спрямувати зусилля дітей не лише на засвоєння знань, а й на здобуття позитивного досвіду вирішення різних життєвих ситуацій та виконання певної соціальної ролі;
не просто отримувати інформацію про щось, а знати як використати її для вирішення різноманітних життєвих проблем;
перейти від накопичення знань, умінь і навичок до формування здатності творчо реалізовувати власний досвід на практиці;
бути готовими відповісти на головні виклики сьогодення, навчатися протягом усього життя, не відставати від блискавичних темпів оновлення та накопичення інформації;
розвивати пізнавальну активність учнів, творче та критичне мислення, встановлювати та аналізувати причинно-наслідкові зв’язки.
При вивченні математики приділяю увагу формуванню в учнів наступних ключових компетентностей:
- математична грамотність,
- інформаційно-цифрова компетентність,
- соціальні та громадянські компетентності,
- підприємливість,
- спілкування державною мовою,
- компетентності в природничих науках і технологіях,
- уміння вчитися протягом життя,
- спілкування іноземними мовами,
- загальнокультурна компетентність.
Для цього використовую такі педагогічні технології, як тьюторський супровід, фасилітацію, СЕН (соціально-емоційне навчання), педагогіку співпраці, проєктну технологію та технологію проблемного навчання; комунікативні (кооперативні) та інтерактивні методи навчання: «один-двоє-четверо-всі», «4 мудреці», «ажурна пилка», «мозковий штурм», «ментальні карти»; форми роботи: індивідуальну, в парах, в малих групах, в загальному колі.
Для досягнення успіху в формуванні ключових компетентностей велику роль відводжу саме інтерактивним технологіям навчання, зокрема, груповій роботі. Адже, групова діяльність дає змогу учневі реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги та розвитку творчості. У свою чергу творчість стимулює розвиток мислення, інтересів, дослідницьку діяльність.
Робота учнів у команді перетворюється із індивідуальної діяльності на співпрацю, учні навчаються швидко домовлятися, керуючись не лише особистими інтересами, а враховуючи цілі, які стоять перед усією командою.
Працюючи в команді, учень має можливість проявляти ініціативу (вибрати завдання, порадити, як організувати роботу), вчитися планувати свої дії, переконувати, нести відповідальність за себе і команду. Ця форма роботи має велике значення для формування самостійності школяра, розвиває вміння учня організовувати та контролювати свою навчальну діяльність, переймати досвід інших людей. А це – передумова розвитку такої компетентності, як уміння вчитися протягом життя.
Окрім того, реалізація методів командної роботи на уроках безумовно сприяє формуванню комунікативної та соціальної компетентностей, адже, дозволяє розвивати в учнів важливі життєві психосоціальні навички такі, як:
- вміння приймати рішення, вирішувати проблеми,
- вміння вести переговори та знаходити компроміс,
- критичне та креативне мислення,
- вміння слухати та співчувати,
- взаємоповага та толерантність,
- впевненість у собі та самоповага,
- подолання стресу та керування власними емоціями.
Сучасні інформаційні технології дозволяють реалізувати наведені підходи швидко та ефективно. На уроках застосовую такі онлайн-ресурси, як: віртуальна інтерактивна дошка Padlet, сервіси створення інтерактивних вправ для учнів Learningapps та Mentimeter, а ще Google Forms, Classtime тощо...
Набуті на уроках знання та навички роботи в команді, дають змогу застосувати їх у різноманітних математичних командних змаганнях та турнірах. Щороку учні із задоволенням беруть участь та демонструють високі результати у Київському турнірі математичних боїв ім. Л. Рубльової, Всеукраїнському турнірі математичних боїв ім. І. І. Ляшка, Всеукраїнському турнірі математичних боїв «Kharkiv Masters», Турнірі Юних Математиків (ТЮМ) тощо.
Також учні проявляють свої здібності й в індивідуальних змаганнях. За останні три навчальних роки мої вихованці отримали: 2 срібні медалі IMO (Міжнародна математична олімпіада); срібну та золоту медалі RMM (Romanian Masters of Mathematics); 2 дипломи IV (всеукраїнського) етапу; 60 дипломів III (міського) та 80 дипломів II (районного) етапу всеукраїнської учнівської олімпіади з математики. Випускники Русанівського ліцею демонструють високі результати ЗНО (4 місце в Україні за результатами ЗНО-2020 з математики) та вступають на престижні спеціальності в найкращі заклади вищої освіти України та світу.
Посилання на відеорезюме: