ЖЕЛІЗКО ЮЛІЯ ВІКТОРІВНА
вчитель зарубіжної літератури Тернопільської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 24 Тернопільської міської ради Тернопільської області
Педагогічний стаж: 5 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст другої категорії.
Освіта: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (2014 р.).
Самоосвіта: курси, вебінари: «Інфографіка на уроках зарубіжної літератури», «Навчаємо по-новому – ребуси, карти знань інтерактивні вправи», «Компетентнісний підхід у викладанні зарубіжної літератури», «Позитив і радість у школі: система валеохвилинок», «Сучасний педагогічний інструментарій», «Розвиток читацьких компетентностей засобами навчального діалогу», «Критичне мислення для освітян», «Як вчителю перевернути клас. Досвід освіти XXI століття», «Методи розвитку читацьких навичок у дітей США», «Проектно-орієнтоване навчання», «Інтерактивні технології в освіті», «Підвищення мотивації на уроці: досвід Канади», «STEM-освіта на уроках зарубіжної літератури», «Розвиваємо ключові компетентності», «Інструменти для розвитку критичного та креативного мислення дітей», «Стратегії вивчення сучасної зарубіжної літератури. 5-9 класи», «Критичне мислення для вчителів: навчання через досвід», «Спростування фейків для розвитку критичного мислення», «Психологічні аспекти у вивченні літератури»; «Медіаграмотність: практичні навички», «Медіаграмотність для освітян», «Ефективні презентації», «Навчаємо дітей розповідати: нові підходи», «Нововведенні до шкільної програми твори зарубіжної літератури: спроба не злякатися», «Наочність на уроках зарубіжної літератури як засіб підвищення предметної компетентності учнів», «Як зробити вивчення творів доби Просвітництва зрозумілим і комфортним», «Гра тіней доби Античності», «Наука про навчання: що має знати кожен вчитель?», «Embodied Change: introduction to embodied earning» (Латвія), «From digital to awareness» (Румунія), «Verified. Курс з медіаграмотності»;
конференції, семінари: «Методика розвитку критичного мислення учнів», «Нові підходи до неформальної освіти в Україні», «Сучасні освітні тенденції: медіаграмотність та критичне мислення», «Проектування індивідуальної освітньої траєкторії професійного розвитку педагога», «Transformation frame work: Modern teaching and learning»;
участь у програмі молодіжного обміну з неформальної освіти «Uni-verse-a integral life practice» (Латвія), III Фестивалі гуманної педагогіки «Як любити дітей», ХІІ Всеукраїнських педагогічних читаннях, IV Фестивалі гуманної педагогіки «Сім’я – лоно культури людства», Вінницькій інтерактивній школі сучасного вчителя-філолога, V Всеукраїнському педагогічному конгресі, форумі «Освіта – енергія майбутнього»;
онлайн-навчання «Make it visible» (Іспанія).
Педагогічне кредо: «Будьте самі шукачами, дослідниками. Якщо не буде вогника у вас, вам ніколи не запалити його в інших…
(В. Сухомлинський).
«Повір у неймовірне, тоді ти зможеш зробити неможливе!»
Педагогічна ідея
Педагогічна наука станом на XXI століття налічує більше 550 педагогічних систем, методик, технік. Проте, спостерігаємо ситуацію, коли в епоху інформативності авторитет знань, який пропонується у закладах освіти, падає, учні швидко втрачають мотивацію до навчання, нівелюються моральні цінності. У результаті держава отримує недостатньо розвиненого фізично та несформованого морально громадянина.
Одне з найважливіших питань, яке потребує негайного вирішення – це баланс між вимогами до рівня освіти дитини, які постійно зростають, та збереженням її здоров’я. Біоадекватна (ноосферна) освіта покликана сформувати в учнів цілісне (двопівкульне), екологічне мислення, зберегти ресурси здоров’я учнів, залучити до освітнього процесу всі канали сприйняття. За формою методика рефлексійно-активна: етапи накопичення інформації, роботи правої півкулі (рефлексивні) чергуються з етапами аналізу, синтезу інформації, роботою лівої півкулі (активності).
Уроки зарубіжної літератури за біоадекватною технологією мають такі етапи: сенсорно-моторний (активність); символьний (рефлексія); логічно-лінгвістичний (активність); моторно-кінестичний (рефлексія); архівування інформації (активність). Особливістю біоадекватного уроку є опора на органи чуття учня: зір, смак, слух, дотик, нюх і навіть інтуїцію.
На сенсорно-моторному етапі уроку літератури відбувається психологічне налаштування учня до роботи, організація комфортної зони мислення та активної творчості на уроці, створення емоційного настрою на позитивне сприйняття інформації. Для мотивації вивчення нового матеріалу використовую такі методи і прийоми: дидактична гра «Кольорове привітання», «Світлофор» (з’ясування емоційної готовності учнів), «Колірна назва твору» («Пурпурові вітрила» О. Грін, «Біле ікло» Дж. Лондона тощо), «Музичний фон», «Мелодекламація» (супровід прочитання вірша мелодією), використання аромалампи з ефірними оліями (створення психоемоційного фону уроку), «Запах книги», «Книга на дотик», «Свічка», «Смак почуттів», особливі привітання вчителя з класом.
На символьному етапі створюється образон до уроку – пояснення нового матеріалу відбувається у процесі комфортного мріяння із опорою на п’ять сенсорних систем. Під час релаксації формується образ навчального матеріалу, на якому відображена теоретична інформація у певному алгоритмічному порядку. Далі здійснюється виведення образу на рівень словесного опису та графічного, відбитого у малюнку. При цьому учень діє у таких умовах, коли йому потрібно самостійно неодноразово вголос повторювати новий матеріал, коментувати його під час створення образона на папері, що призводить до кращого запам’ятовування інформації. Образон (мислеобраз), який виникає в учнів під час біоадекватного уроку, – індивідуально сприйнятий усіма органами чуття (дотик, колір, смак, запах, звук), цілісний образ предмета або явища.
Біоадекватна методика заснована на принципах багатоканального викладання, причому, чим більше каналів сприйняття задіяні у момент знайомства з предметом або явищем, тим сильніші образи й тим легше їх викликати. Таким чином, при біоадекватному викладанні учні не отримують наочний посібник в готовому вигляді, а самі його створюють у своїй уяві, відображаючи потім побачену мислеформу на папері і маючи навчальну інформацію.
Робота з художнім твором на уроках зарубіжної літератури за біоадекватною методикою сповнена розмаїтою палітрою кольорів, відчуттів, ароматів, смаків, звуками природи. На етапі аналізу художнього твору пропонуються такі форми роботи:
– колірний імідж твору: «Колірне відчуття» (учні передають враження від поезії кольорами), «Асоціативний портрет героя» (кольори в портреті Маленького принца, Полліанни), «Герб літературного героя» (підібрати кольори для гербів Айвенго, Робін Гуда), «Колір душі» (палітра внутрішнього світу Доріана Грея, Скруджа), «Кольороназви»;
– звуковий імідж: «Музичний фон» (наприклад, фонозапис японської традиційної музики до вивчення творчості Мацуо Басьо, шум моря до творчості Жуля Верна), «Музичний фон до образу героя», «Пісня про себе» (до уроку за творчістю В. Вітмена), «Музика в назвах творів, творах» (В. Короленко «Сліпий музикант»);
– аромат твору: «Запах у назвах творів» (міні дослідницькі роботи з творами Р. Шеклі «Запах думки», П. Зюскінд «Запахи»), «Аромати в художніх творах» (дослідження запахів в творах Мацуо Басьо, О. Вайльда «Портрет Доріана Грея», А. Чехова «Товстий і тонкий»), «Аромат героя» (створення аромату Джульєтти, Доріана Грея).
– тактильний імідж твору: «Скульптура героя» (учні відгадують, якого саме персонажа представляє «жива скульптура»), «Скриня зі старими речами» (асоціативний ряд предметів до творів: золоте яблуко, лист, ложка – «Міо, мій Міо» А. Ліндгрен), тактильна гра «Відчуй героя». Цікавою є форма оцінювання для розвитку тактильних відчуттів: за правильні відповіді учні отримують смайлики (Е. Портер «Полліанна»), зірки (О. Вайльд «Хлопчик-зірка»);
– смаковий аспект твору: дослідження «Що їдять літературні герої?», вікторина «Впізнай твір за стравою» (молоко, печиво – «Полліанна» Е. Портер, шоколад – «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дал, страсбурзький пиріг – «Євгеній Онєгін» О. Пушкін).
У педагогічній діяльності практикую колірні, звукові, ароматні уроки, уроки-подорожі. Належним чином використовую на біоадекватних уроках і традиційні методи й прийоми: творче читання, слово вчителя, евристична бесіда, робота з підручником тощо.
Обов’язковим у плані здоров’язбережних елементів уроку зарубіжної літератури є проведення валеохвилинок – хвилинка відпочинку на уроці, яка містить фізичний, психологічний та духовний компоненти здоров’я. Ноосферна методика пропонує вправи для зору, дихання, зміцнення м’язів рук, ніг, правильної постави, вправи на розслаблення, зняття втоми, прописи для гармонізації лівої та правої півкуль головного мозку, відновлення нервових клітин, руханки тощо. Активна робота сенсорних систем на уроці забезпечує трьохкомпонентний результат: психологічний комфорт, знання, здоров’я.
Невід’ємним етапом біоадекватного уроку є рефлексія, яка спрямована на усвідомлення пройденого шляху. Учень повинен піти з уроку з ланцюжком понять. На цьому етапі пропонуються «Квітка настрою», «Барометр», «Ноти», «Книга відгуків», «П’ятірочка» тощо.
Ноосферна освіта заохочує до творчої діяльності на уроках та поза його межами. Мої учні – учасники та переможці конкурсів із зарубіжної літератури «Книги в червоній палітурці», «Ми любимо зарубіжну літературу», «Натхненні художнім словом», «Творчий учитель – обдаровані діти», інтернет-олімпіад із предмету на порталах «На Урок», «Всеосвіта», гри «Sunflower».
Запозичую досвід застосування біоадекватної методики й в іноземних колег: тренінг з Ненасильницької комунікації угорського тренера Еви Рамбали у межах освітнього проекту «Ефективні та об’єднуючі комунікації для освітян» (м. Київ), курс «Embodied Change: Introduction to Embodied Learning» (Латвія, онлайн-навчання на платформі для педагогів), програма молодіжного обміну на тему неформальної освіти, тренінг «Uni-verse-a integral life practice» у рамках проекту Erasmus+ (м. Рига, Латвія).
У перспективі планую продовжувати досліджувати методи біоадекватної технології, обмінюватись досвідом із іноземними колегами, впроваджувати елементи ноосферної педагогіки в освітній процес.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=2bX-kjG2ZnU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1dDKX-goWLoWWBvMqAAQB1NW1PwUUnHLwfKfYkIy_dQJOyUT9fCnWhB98
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
https://yuliazhelizko199.blogspot.com/