ОЛІЙНИК ВАЛЕНТИН ВОЛОДИМИРОВИЧ
вчитель зарубіжної літератури Рівненського академічного ліцею «Престиж» імені Лілії Котовської Рівненської міської ради
Педагогічний стаж: 12 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Освіта: Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені С. Я. Дем’янчука (2007 р.).
Самоосвіта: участь у Всеукраїнському науково-педагогічному проєкті «Філологічний Олімп», міжрегіональній педагогічній школі «Методичний вернісаж» (2018 р.), Всеукраїнському інтернет-конкурсі «Стежками літературних героїв» (2018 р., 2019 р.), міжрегіональних семінарах Рівненської та Волинської областей «Діяльність учителя як один із шляхів формування інноваційного освітнього середовища НУШ. Формування філологічного мислення на уроках літератури» (м. Луцьк, 2018 р.), міжрегіональному науково-практичному семінарі у рамках проєкту «Формування ключових та предметних компетентностей у контексті мовно-літературної освіти: теорія і практика» (м. Острог Рівненської обл., 2019 р.), міжрегіональному практичному семінарі «Формування ключових та предметних компетентностей у контексті мовно-літературної освіти: теорія і практика» (смт. Гоща Рівненської обл., 2019 р.), обласному науково-практичному семінарі «Емоційно-ціннісний підхід до навчання зарубіжної літератури» (м. Рівне, 2017 р.), обласному науково-практичному семінарі для методистів зарубіжної літератури «Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках зарубіжної літератури» (м. Рівне, 2018 р.).
Педагогічне кредо: «У книгах – шукати істину, у людях – мудрість».
Педагогічна ідея
Предмет «Зарубіжна література» дає неабиякі можливості для формування ключових компетентностей, націлених на розвиток особистості. Адже кращі зразки світової літературної спадщини, а саме їх вивчають на уроках зарубіжної літератури, – це багатющий матеріал для аналізу різноманітних життєвих моделей поведінки, людських характерів, почуттів. А для плекання конкурентоспроможної особистості, яка творчо і креативно підходить до будь-яких викликів, шукає нестандартні рішення, розв’язує нелінійно проблеми, і, як наслідок, здатна до активної життєвої позиції, знання літератури – неоціненний досвід для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти.
Саме ініціативність та підприємливість сприяє формуванню активної, успішної, конкурентоспроможної особистості. Тому сучасний урок літератури має бути, в першу чергу, компетентнісним та сприяти, на моє переконання, формуванню ініціативності та підприємливості. Роль учителя зарубіжної літератури у сучасній українській школі – бути партнером, лідером, ініціатором створення цікавих проєктів, організатором справжньої команди однодумців із учнів, батьків, учителів, громадськості.
Учні вчаться партнерству, лідерству, когнітивній гнучкості, корпоративній етиці поведінки, вчаться планувати своє життя, співпрацювати, приймати рішення, бути цілеспрямованими, відповідальними за свої вчинки. Реалізація наскрізної змістової лінії навчальної програми «Підприємництво і фінансова грамотність» на уроці дає мені більше можливостей для виховання особистості. Для цього я насамперед розглядаю аналізований твір під іншим кутом зору, віднаходжу найвдаліші фрагменти, які б візуалізували матеріал у проєкції формування підприємливості та ініціативності. Тому постійно прагну використовувати проблемний виклад матеріалу, здійснюю інтегрований підхід та пошук можливостей прив’язати тему до актуальних проблем сьогодення. Насправді ж, підприємницьке тло закладено у тематиці будь-якого твору: мінливість зовнішнього світу природи та людини, протест проти відсутності свободи, пошук ідеального суспільного ладу. Перелічені проблеми є вкрай актуальними для сучасного глобалізованого світу і при вдало продуманій дискусійній ситуації працюють на розвиток критичного та обґрунтованого мислення, виявлення можливості вільної реалізації власного «Я» та формування здібності експериментувати.
Учні спостерігають різні суспільні явища, оцінюють їх вплив на спільноту, обирають ті, які, на їхню думку, найбільше підходять до організації життя людини, вчаться розпізнавати реальні проблеми, а шукаючи шляхи зміни суспільства, можуть уявляти бажане майбутнє й розробляти свої сценарії бачення його розвитку.
Увесь спектр цих завдань на уроках зарубіжної літератури реально виконати лише шляхом застосування комплексу педагогічних стратегій. Але усі вони, на мою думку, мають бути поєднані ознаками індивідуалізації, ефективності та раціональності. Як найбільш продуктивні, я використовую технологію формування критичного мислення та методики, де оптимально поєднуються зусилля вчителя й учнів. На різних етапах уроку я використовую різноманітні методичні прийоми. На етапі евокації застосовую відповідні методи: «мозковий штурм», «семантична карта», «читання з передбаченням», «гронування», «кубування», «порушення послідовності». На етапі осмислення – «читання з маркуванням тексту», «читання в парах», «спрямоване читання», «подвійний щоденник», «драматичні ролі», «кола Вена», «джигсоу». На етапі рефлексії застосовую методи: «павутинка дискусії», «РАФТ», «твір-п’ятихвилинка», «сенкан», «мікрофон», «ракурс вирішує все».
Усі ці методи та стратегії допомагають мені розвивати в учнів креативність, інноваційність, здатність ризикувати, а також планувати заходи, які допоможуть досягти окреслених цілей – це вміння, на які є найбільший запит роботодавців і які життєво необхідні для розвитку сучасного українського суспільства. А вчити втілювати свої задуми в життя – і є моя вчительська місія.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=uSq3czP3O_0
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
https://www.youtube.com/watch?v=2XhYedm2vvc&feature=emb_logo