МОЛНАР-СУГАЙ МАРИНА ДМИТРІВНА
вчитель зарубіжної літератури, української мови і літератури Хустської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Хустської міської ради Закарпатської області
Педагогічний стаж: 13 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка (2009 р.)
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти (2015 р.);
майстер-клас у рамках бінарного міського семінару вчителів української мови і літератури, зарубіжної літератури та художньо-естетичного циклу (2016 р.).
Педагогічне кредо: «Діти – це живе життя і життя прекрасне, і ставитися до них треба, як до товаришів і громадян, поважати їхнє право на навчання, радість і обов’язок відповідальності» (А. Макаренко).
Педагогічна ідея
На мою думку, урок словесності – це урок виховання великої чутливості до Слова. Урок, на якому постійно пульсує думка, а серце наповнюється добром і любов’ю. У наш час освіта повинна підготувати до життя нове покоління, виховати активних, самостійних людей, які б могли творчо розв’язувати нестандартні задачі. Зміна вимог до системи освіти, її модернізація зумовила вибір теми, над якою працюю: «Інтерактивні методи навчання на уроках української мови, української та зарубіжної літератур».
На своїх уроках не просто хочу дати знання, а формую життєву компетентність як самоздатність особистості до оптимальних дій, що базуються на вміннях, досвіді та цінностях, здобутих завдяки навчанню. Інтелект без душі мало чого вартий, тому намагаюся в кожному учневі розвивати духовні цінності, адже саме високодуховна людина дбатиме не тільки про себе, а й про добробут рідної землі.
Однією з важливих умов навчання є зацікавленість учнів. Атмосферу зацікавленості створюю такими формами та методами:
- нестандартним формулюванням теми уроку;
- повідомлення незвичної форми уроку: урок-репетиція, подорож, гра, літературний суд, дослідження;
- оригінальним вступом;
- визначенням виду роботи учнів на певних етапах уроку: робота в парах, в групах;
- вдало сформульованими запитаннями, які пробуджують емоційну та пізнавальну активність школярів;
- умілим добором методичних прийомів;
- використанням музики й живопису, які сприяють розвитку уяви, викликають різноманітні асоціації;
- «Знайди помилку» (свідомо допускаю в прочитаному або написаному заздалегідь тексті чи реченні помилку, яку потрібно помітити);
- «Загадкова торбинка» (гра сприяє активізації та розвиткові розумових і мовленнєвих здібностей учнів, мислення, пам’яті, виробленню уваги, спостережливості; учасники команд по черзі витягають з торбинки номерки запитань, на які мають дати відповідь; якщо команда не знає відповіді, на допомогу приходять суперники і заробляють собі додатковий бал);
- кросвордний диктант (диктую не саме слово, а його тлумачення, учні записують відповідь);
- літературний диктант (пропоную 10-12 запитань з теми, учні записують відповіді, а потім один одному перевіряють роботу і виставляють оцінки);
- «Мікрофон» (ставлю запитання класові та пропоную певний предмет, що виконуватиме роль уявного мікрофона; учні передають його один одному, по черзі беручи слово);
- «Мозковий штурм» (чітко формулюю проблемне питання; пропоную всім висловити ідеї, коментарі, пов’язані з цією проблемою; діти записують усі пропозиції на аркуші паперу; наприкінці обговорюємо й оцінюємо запропоновані ідеї);
- робота в малих групах (об’єдную учнів у групи; даю кожній групі конкретне завдання; стежу за роботою в групах, надаю необхідну допомогу; групи представляють результати колективної діяльності);
- «Займи позицію» (на дошці плакати «за», «проти», «це складне питання»; пропоную учням висловити власну позицію щодо матеріалу уроку; вибираю декількох учасників і прошу їх обґрунтувати свою позицію);
- «Незакінчене речення» (завдання може бути усним і письмовим, наприклад: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я навчився…»);
- «Мислитель» (даю учням завдання скласти сенкан до певного поняття. Потім вони обмінюються творчими роботами в парах чи групах з подальшим аналізом та оцінюванням їх);
- «Запитання в подарунок» (учні мають сформулювати щонайбільшу кількість запитань за темою уроку, потім обмінюються запитаннями й готують на них відповіді);
- «Розмалюй речення» (для учнів 5 класу пропоную непоширені речення, які учні повинні доповнити другорядними членами);
- «Мовний етикет» (робота у групах, де учні отримують завдання: в коротких діалогах озвучити вітання з друзями, прощання з батьками, запрошення на день народження, розмова по телефону);
- «Буктрейлер» (створення групою дітей сучасної реклами книги);
- «Колаж» (встановлення відповідності між сюжетними малюнками та уривками твору з метою посилення сприйняття сюжету);
- «Метод проєктів» (система навчання, за якою учні здобувають знання у процесі планування і виконання практичних, творчих завдань);
- «Постер» (художньо-наукове оформлення плаката з метою кращого засвоєння навчального матеріалу).
Використання інтерактивного навчання дозволяє значно збільшити відсоток засвоєння інформації. У процесі навчання виступаю як рівноправний партнер учнів, виконую організаційні та консультаційні функції. Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів практикую проведення таких нетрадиційних уроків: у формі змагання: вікторина, турнір філологів, лінгвістичний конкурс, естафета, ділова або рольова гра; уроки, що імітують культурні заходи: заочна екскурсія, урок-подорож; уроки із застосуванням фантазії: урок-казка, урок-сюрприз; урок-дослідження, урок формування практичних умінь і навичок.
Кожен урок – це творча співпраця вчителя і учнів, яка пробуджує в дітях бажання мислити і творити, досліджувати й аналізувати, самовдосконалюватися і досягати успіху. Тільки поставивши дитячу особистість у центр усієї діяльності, ми можемо побачити очі, що горять жагою відкриття, і відчути, що працювати потрібно тільки так.
Посилання на відеорезюме:
https://drive.google.com/file/d/1tqxnJxnVeglTGojuRDnIcWsIlA2rhHr3/view?usp=drivesdk