КОНЦЕВА ВІКТОРІЯ ВОЛОДИМИРІВНА
вчитель української мови і літератури, зарубіжної літератури Херсонської гімназії № 1 Херсонськoї міської ради
Педагогічний стаж: 8 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст другої категорії.
Освіта: Херсонський державний університет (2011 р.).
Самоосвіта: пройшла «VeryVerified: курс з медіаграмотності», а також низку курсів на «Prometheus», «EdEra» та інших освітянських платформах;
участь у поетичних конкурсах: Всеукраїнський поетичний фестиваль «Спрага» (Київ, 2018), Всеукраїнський фестиваль поезії «АнТ-Р-Акт» (Херсон, 2019), Всеукраїнський фестиваль «Ірпінський Парнас» (Ірпінь, 2019).
Педагогічне кредо:
«Лети й насолоджуйся польотом, Лівінгстоне!
Повіривши тобі, розправлять крила діти.
Лови їх невтомно над прірвою в житі –
І вчи головному – бути щасливими!».
Педагогічна ідея
Завдання учителя – підготувати здобувачів освіти до реального життя в сучасному світі, щоб учні не лише володіли знаннями, а й уміли їх застосовувати на практиці, мали сформовані основні ключові та предметні компетентності. Але світ швидко змінюється. Виникає питання: чому саме навчати та як?
На Всесвітньому економічному форумі у Давосі в 2016 році експерти визначили, які ключові уміння та навички стануть визначальними у 2020 році для успішної кар’єри.
«Креативність», у порівнянні з іншими роками, піднялася з десятої сходинки до третьої. Стало зрозуміло: з допомогою машин автоматизувати роботу можна. А ось креативність, творчий підхід, комплексне ухвалення рішень штучному розуму не властиві. Крім того, до списку вперше потрапив «емоційний інтелект» як новий рівень особистісної залученості.
Так у мене виникла педагогічна ідея – виховувати на уроці зарубіжної літератури людину нового покоління, креатора, який генерує ідеї та втілює їх у життя, володіє ключовими компетентностями й практичними вміннями, застосовує знання на практиці.
Визначила для себе завдання: під час аналізу та інтерпретації художніх текстів мотивувати дітей до навчання, створювати ситуації успіху та партнерства.
Для реалізації педагогічної ідеї використовую такі сучасні технології: інформаційні та цифрові, ігрові, інтерактивного, інтегрованого, особистісно орієнтованого навчання, розвитку критичного мислення, «створення ситуацій успіху», навчання у співробітництві, візуалізації тексту.
Поміж величезної кількості методів і прийомів я добираю ті, що якнайкраще підходять для конкретного уроку. Кожен метод та прийом органічно «вшиваю» в урок.
Так, ми з учнями проводимо уроки-тренінги («Як вижити в екстремальній ситуації» за твором Дж. Лондона «Жага до життя»), уроки-стартапи (проєкт «ShakespeareArtCentre» за творчістю В. Шекспіра, мета якого – популяризувати творчість класика), уроки-перформанси («10 можливих варіантів фіналу» за твором «Ляльковий дім» Г. Ібсена), на яких креалізуємо тексти, знімаємо відео, опановуємо комп’ютерні програми, дискутуємо, створюємо театральні й музичні імпровізації.
Американський вчений та педагог Едгар Дейл дійшов висновку, що найбільш ефективний спосіб щось вивчити – це навчати інших й використовувати досліджуваний матеріал у власному житті. Дослідник визначає театралізований виступ як одну з найефективніших форм роботи, відсоток ефективності якої становить близько 90. Моїм новаторством є використання елементів плейбек-театру на уроках зарубіжної літератури.
Плейбек-театр перекладається як «театр відтворення» і є різновидом інтерактивного театру імпровізації, що складається з двох частин: розповіді глядачами особистих історій та миттєвої художньої інсценізації акторами цих розповідей у специфічних формах. Я адаптувала ідею плейбеку до уроків літератури, додавши своє: учні показують не «історії з залу», а історії літературних героїв, враження від прочитаного чи атмосферу твору.
Класичний плейбек-театр має близько тридцяти форм. Ми адаптували до уроку літератури три.
1. Рідка скульптура.
Актори показують у цій формі атмосферу твору або враження від прочитаного. Один з учнів робить крок уперед і зображує образ твору. Це може бути як герой, так і неживий предмет – шинель, замок, дощ тощо. Це повинна бути коротка дія – одне речення, один повторюваний рух. Кожен наступний учень приєднується до композиції з рухами, які її доповнюють. Так утворюється «рідка скульптура», яка зображує різні тони й напівтони твору. Завершується мініатюра завмиранням акторів на сцені.
«Рідка скульптура» за твором «Останній листок» може виглядати так: перший актор ритмічно повторює слова: «Я помру, коли впаде останній листок» (Джонсі), другий рухами зображує, що підтримує подругу (Сьюзі), третій актор приєднується до скульптури й показує, як малює на паркані (Берман), четвертий актор стає позаду учнів на стілець й створює шум дощу (настрій твору). Фігура рухається близько хвилини і разом з музикантами завмирає.
2. Розповідь V.
Один актор переказує уривок з тексту, а решта зображує його розповідь. Це нагадує пантоміму. V – це спосіб розташування акторів. Один знаходиться в центрі, а решта по обидва боки. Наприклад, учень розповідає історію, яка трапилася з дітьми від імені самої шоколадної фабрики (за твором Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»). Інші учасники «посилюють» розповідь рухами та звуками.
3. Монологи.
Актори по черзі розповідають монолог літературного героя. Відповідно розповідь ведеться від першої особи. Актору важливо зробити акцент не на його вчинках за текстом, а на почуттях. Наприклад, які слова б міг сказати Родіон Раскольников читачам наприкінці твору. Головне завдання – знайти «серце» історії кожного героя. Імпровізація вимагає, щоб учні не вирішували, хто за ким виходить на сцену.
Коли монолог закінчується, актор повертається у вихідну позицію. «Головний герой» традиційно завершує форму, тобто виступає останнім. Після його слів решта акторів стає поруч, фігура завмирає, музиканти завершують гру, ведучий «б'є в каратали». Так можна почути монологи героїв твору «Перевтілення» Ф. Кафки. За три хвилини перед глядачами постане уся палітра думок літературних персонажів.
Таким чином, учні вчаться взаємодіяти, намагаються відчути героїв твору, поринають у атмосферу тексту, розвивають емоційний інтелект, зокрема емпатію, власні творчі здібності, креативність, знайомляться з сучасним перформативним мистецтвом.
Посилання на відеорезюме:
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
https://www.youtube.com/watch?v=RWx14G-fNv8
https://www.youtube.com/watch?v=y7WBSZw9VJw
https://www.youtube.com/watch?v=gR8AGycbs6Y&t=188s
https://www.youtube.com/watch?v=wAH4ydr7i4g&t=408s https://www.youtube.com/watch?v=3SaqjBFIQtQ