БЕСКОРСА ОЛЬГА АНДРІЇВНА
вчитель зарубіжної літератури комунальної установи Сумської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 12 ім. Б. Берестовського, м. Суми, Сумської області
Педагогічний стаж: 8 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст.
Освіта: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка,
Інститут філології, слов’янське відділення (2012 р.), Інститут педагогіки та психології, спеціальність «Управління навчальним закладом» (2014 р.).
Самоосвіта: освітній п’ятисторонній обмін (у ролі ментора) «Європа без меж: добрі стосунки сьогодні – запорука успішного завтра» (Польща, Чехія, Бельгія, Болгарія, Україна, 2016 р.);
культурно-освітній україно-польсько-литовський обмін «Від низин до вершин», що реалізується в рамках Erasmus+ (Польща, 2017 р.);
курси підвищення кваліфікації за темою «Методологічні основи та специфіка викладання української мови та літератури в новій українській школі: концептуальні положення, специфіка, інструментарій» (Суми, 2018 р.);
всеукраїнська педагогічна студія «Інноваційні підходи до викладання мови та літератури» (Суми, 2019 р.);
обласний семінар учителів зарубіжної літератури «Використання проблемного навчання у процесі викладання зарубіжної літератури» (Суми, 2019 р.);
обласний семінар-практикум учителів російської мови та зарубіжної літератури «Інфографіка на уроках зарубіжної літератури та російської мови» (Суми, 2019 р.).
Педагогічне кредо: «Не чекай, що дитина буде такою, як ти, або такою, як ти хочеш. Допоможи їй стати не тобою, а собою» (Я. Корчак).
Педагогічна ідея
Давньокитайська мудрість стверджує: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам'ятаю, дай мені діяти самому – і я навчуся». Тож суть педагогічної ідеї, якою керуюся в роботі, полягає в розвитку системного мислення на уроках зарубіжної літератури засобами технології багатовимірних дидактичних інструментів.
Сьогодні суспільство вимагає виховання самостійної, відповідальної людини, яка здатна критично мислити та виважено приймати рішення. Сучасним випускникам школи потрібно адаптуватися до мінливих соціально-економічних умов, бути самостійними, уміти генерувати ідеї, оперувати інформацією, обсяги якої постійно зростають. Соціалізація особистості дитини відбувається успішно, якщо її пізнавальні та духовні потреби знаходять задоволення в змісті педагогічного процесу. У зв'язку з цим у своїй діяльності керуюся принципом доступності, спираючись на самостійну роботу й доцільно підібрану наочність.
Однією з ефективних моделей організації діяльності учнів є дидактична багатовимірна технологія, що передбачає побудову логіко-смислових моделей, які використовую на різних етапах уроку, адже такий підхід до організації освітнього процесу дозволяє об'єднати вивчений матеріал в єдину блок-схему. Дидактична багатовимірна технологія полягає в побудові системи координат з вісьмома променями, кожен з яких має власні смислові гранули – певну інформацію, що стосується теми. Для заповнення кожного вектора організовую роботу класу в групах, де кожен обирає комфортний для нього темп та вид роботи.
Також багатовимірна технологія дозволяє мені реалізувати на уроці різноманітні прийоми, які забезпечують диференціацію навчання. Наприклад, під час заповнення першого променя пропоную учням прийом «Лупа», який полягає у виокремленні ключових моментів із запропонованої інформації (наприклад, найважливіші віхи життя письменника або найяскравіші цитати, які характеризують образ тощо). Для заповнення другого променя використовую прийом «Бортовий журнал», в якому на осі координат відображається розгортання ключових подій у творі (наприклад, схематичне зображення сюжету або передумови написання твору).
Також для характеристики персонажів використовую прийом «Палітра емоцій». Учні відображають на променях авторське та власне ставлення до героя. На лініях перетину – вузлах – школярі пояснюють, чому їхнє ставлення може відрізнятися від бачення письменника.
Останні два промені передбачають творчу роботу. Для заповнення сьомого вектора пропоную прийом «Індуктор» або «Хмарки думок»: учні зображують власні асоціації щодо твору або героя за допомогою слів, малюнків, графічних символів тощо. Прийом «Public Relations» використовую для роботи з восьмим променем та пропоную учням відчути себе справжніми PR-менеджерами, створивши рекламу літературного твору.
Технологія багатовимірних дидактичних інструментів дозволяє використовувати прийом «ТРІЗ» для пошуку зв’язків між елементами системи. Завдяки цьому відбувається інтеграція результатів роботи усіх груп.
З метою розвитку комунікативних навичок учнів використовую прийом «РАФТ» («Р» – роль, «А» – аудиторія, «Ф» – форма, «Т» – тема) для побудови розповіді від імені персонажа твору з урахуванням аудиторії, для якої ведеться розповідь. Для коригування отриманих знань на уроках використовую прийом «Інсерт», який полягає у тому, що учні за допомогою стікерів з позначками («V» – «я це знаю», «+» – «це було для мене новим», «-» – «я не погоджуюся з цим», «?» – «у мене виникли питання») висловлюють своє ставлення. Завдяки цьому прийому швидко визначаю проблемні моменти та оперативно проводжу корекцію знань.
Сучасний урок обов’язково супроводжується засобами ІКТ. Пропоную учням на уроках роботу з QR-кодами, після сканування яких школярі можуть потрапляти на онлайн-екскурсії та віртуальні виставки, а також отримувати тестові завдання на свій смартфон. Використовую вебквести та роботу з онлайн-платформами, що містять відео- та аудіоматеріали, створюю інфографіку, інтерактивні плакати з використанням платформ linoit, Glogster.
Використання таких моделей та прийомів на уроці дозволяє виявляти сутність, особливості досліджуваного твору, підвищувати якість знань учнів, проводити диференційоване навчання, забезпечувати комфортність освітнього процесу з урахуванням типу розумової діяльності дітей. Та найголовніше – зацікавити здобувачів освіти вивченням зарубіжної літератури, створити ситуацію успіху та стійку позитивну мотивацію до читання.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=bAVIncHwC_0&feature=youtu.be
Посилання на інтернет-ресурси, де конкурсант представлений:
http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/Angfilolog3.pdf
http://www.rusnauka.com/6_PNI_2014/Pedagogica/3_160828.doc.htm
http://www.eds-fundacja.pl/udanawymiana/e-udana_wymiana_ua.pdf
https://eprints.oa.edu.ua/634/1/NZ_stud_Vyp_3.pdf
http://www.vsisumy.com/special-projects/obrazovanie-nauka/vishcha-shkola-spetsproekt/navishcho-ce-meni
http://www.vsisumy.com/special-projects/obrazovanie-nauka/vishcha-shkola-spetsproekt/zaradi-dityachih-posmishok