ВОЛОЧАЙ ОКСАНА ВАСИЛІВНА
вчитель початкових класів Черкаської гімназії № 9 ім. О. М. Луценка Черкаської міської ради Черкаської області
Педагогічний стаж: 15 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.
Педагогічне звання: старший учитель.
Освіта: Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, 2010 рік.
Самоосвіта: навчання за практичним курсом «Основи мнемотехніки» (2017);
участь у міжнародній науково-практичній конференції «Білінгвальна модель освіти у новій українській школі» (2017), у Міні-EdCampKYIV «Прогресивні зміни в початковій школі» (2017), V Львівському фестивалі Гуманної Педагогіки (2019), майстер-класі «Інтегровані кейс-уроки в освіті» (2019), Міні-EdCampCherkasy «Новий освітній простір. Школа, у якій хочеться навчатися!» (2019), в авторській творчій майстерні «Модернізація змісту і технологій навчання учнів інтегрованого курсу Мистецтво за принципами НУШ» (2020);
тренінги «Компетентності сучасного учителя. Технології креативності – стимул для творчості» (2018), «Компетентності сучасного учителя. Кейси в освіті. Коучинговий підхід» (2017);
вебінари: Навчання грамоти. 1 клас. «Напрями і зміст роботи з розвитку мовлення»; Математика. 3 клас. «Формування обчислювальних навичок в концентраті тисяча»; Математика. 2 клас. «Методика роботи над складеними задачами»; Інформатика. 2-4 класи. «Алгоритми і їх виконавці» (2017); «Кейс-уроки – улюблене шкільне заняття» (2018), «Онлайн-ресурси для оформлення проєктної діяльності» (2020), «Розвиток творчого мислення учнів в початкових класах» (2020);
онлайн-курс для вчителів початкової школи на платформі EdEra (2018).
Педагогічне кредо: «Розвивати та виховувати дитину за допомогою самого життя» (Ш. Амонашвілі).
Педагогічна ідея
За Концепцією Нової української школи її випускник є цілісною, усебічно розвиненою особистістю, яка вміє критично мислити; є патріотом з активною громадянською позицією; інноватором, здатним змінювати навколишній світ, конкурувати на ринку праці, вчитися упродовж життя. Тому актуальними сьогодні є питання: як наблизити навчання до реального життя, як сформувати необхідні життєві навички, як поліпшити освітній процес та зацікавити учнів?
Для вирішення цих питань я широко використовую кейс-технологію. Видатний зарубіжний педагог К. Роджерс зазначив: «Не так важливо вчити дітей, потрібно створити ситуацію, в якій дитина просто не може не вчитися і робить це із задоволенням». Я переконалась, що найбільше задоволення діти отримують, коли практично вирішують реальні навчальні та життєві ситуації.
Актуальність науково-методичної проблеми «Формування життєвих компетентностей засобами кейс-технології» вбачаю у тому, щоб поєднати теорію з практикою, підготувати учнів до активного самостійного житті в соціумі.
Основні завдання:
- максимальне залучення кожного учня до самостійної роботи;
- розв’язання учнями практично значущих життєвих задач;
- активізація пізнавальної діяльності;
- вміння аргументовано висловлювати свою точку зору та враховувати думку інших;
- знаходити найбільш раціональне рішення проблеми;
- взаємодія та співпраця в команді;
- розвиток комунікативних навичок.
Переваги кейс-технології вбачаю в можливості залучати учнів до активної пізнавальної діяльності, розвитку умінь ставити запитання та аргументувати відповідь, самостійно здобувати знання, логічно мислити, робити власні висновки.
У практичній діяльності застосовую різні типи кейсів: кейс-випадок (дуже короткий, розповідає про окремий випадок); кейс-вправа (застосування набутих навичок на практиці); кейс-ситуація (життєва проблема, яка потребує вирішення).
За способом подання матеріалу використовую: друковані кейси (тексти, таблиці, діаграми, ілюстрації, світлини тощо); мультимедійні кейси (презентації) та відеокейси (фільми, мультфільми, ролики тощо).
Впроваджуючи кейс-технологію, працюю за алгоритмом:
- Підготовчий етап (готую описи ситуацій, додаткові допоміжні матеріали, посилання на джерела інформації).
- Ознайомлювальний етап (активізую діяльність учнів, залучаю до обговорення реальних ситуацій).
- Аналітичний (організовую самостійну роботу учнів над розв’язанням проблеми, роботу в групах з метою вибору кращого вирішення проблемної ситуації, презентації та експертизи результатів).
Надаю перевагу таким методам:
- методу ситуаційного аналізу (пропоную ситуацію для розгляду, аналізу групою учнів, вироблення ними варіантів практичного вирішення проблеми, оцінка їх та вибір найкращого);
- ігрове проєктування (вибір учнями та виконання ігрових ролей, можливість самостійної активної дії для кожного з них);
- ситуаційно-рольові ігри (робота над практичним моделюванням ситуації з життя, її розв’язанням з виконанням реальних ролей);
- метод інциденту (самостійна робота учнів щодо пошуку потрібної інформації та ухвалення рішення);
- метод дискусії (обговорення суперечливої теми, вибір та обґрунтування власної позиції, наведення переконливих аргументів).
Дієво та ефективно практикую такі методичні прийоми, як «Асоціативний кущ», «Ґронування», «Передбачення», «Кошик ідей», «Мозковий штурм», «Товсті/тонкі запитання». Ефективними є стратегії «Читання з позначками», «Взаємні запитання», «Сенкан», які навчають дітей систематизувати інформацію, висувати ідеї, розвивати уяву та формувати думки кількома словами. З метою легшого запам’ятовування навчального матеріалу застосовую візуальні (графічні) організатори: «Діаграма Вена» для порівняння множин, «Т-схема» для аналізу переваг та недоліків, «Таблиця ЗХД (Знаю – Хочу знати – Дізнався)» – для розширення набутих знань під впливом одержаної нової інформації та пошуку відповідей на власні запитання.
Створюю середовище, в якому стає можливим розвиток кожною дитиною її потенційних можливостей, природних задатків та здібностей, формування компетентностей, умінь самостійно приймати рішення, вироблення точки зору та здатності відстоювати її логічними доказами.
Мені, як учителеві-творцю, хочеться, щоб школа була маленькою державою людяності, доброти, творчості й постійного пошуку. Мрію, щоб мої випускники засвоїли істину: якщо хочеш бути щасливим, то дотримуйся золотого правила: розум у голові, чесність у серці, здоров’я в тілі, а навчання упродовж життя.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=tcK_G86DNTg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0QNhH8OJVp88jwKJvYedePfkjhRgz2ky-N2orijsrbfbYzVq2-tnf67fg
Посилання на Інтернет-ресурси, де представлений конкурсант:
https://volochajoksana.blogspot.com/