МЕЛЬНИЧУК НАТАЛІЯ В’ЯЧЕСЛАВІВНА
вчитель початкових класів Рівненського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей» № 19 Рівненської міської ради
Педагогічний стаж: 23 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Рівненський державний педагогічний інститут, 1996 рік.
Самоосвіта: онлайн-курс для вчителів початкової школи на платформі ЕдЕра;
підвищення кваліфікації вчителів початкової школи, які навчатимуть учнів перших класів в 2019-2020 н.р. за науково-педагогічним проєктом «Інтелект України»;
участь у тренінгу «Особливості реалізації освітньої галузі «Мистецька» в умовах упровадження нового Державного стандарту початкової освіти».
Педагогічне кредо: «Навчати без примусу, щоб кожен учень був не просто слухачем, а дослідником, фантазером, винахідником і просто жив щасливим життям».
Педагогічна ідея
Сучасне життя доводить, що в складних перехідних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, знаходить правильне рішення людина творча, гнучка, креативна. Саме реалізація ідей Нової української школи сприяє розвитку такої особистості.
У пошуках методичних засобів, які б допомогли виховати учня, який не тільки володіє знаннями, а й творчим мисленням, здатного до продукування нових ідей, задумів, сучасних підходів до розв’язання поставлених завдань, я звернулась до педагогічного досвіду в практиці шкільного викладання, а саме використання інноваційних педагогічних технологій та на практиці перевірила їх вплив на розвиток креативних можливостей моїх вихованців. Тому темою власного досвіду обрала таку ідею: «Розвиток креативності учня засобами синергії інноваційних педагогічних технологій».
Чому саме синергії? Тому що синергія – (від грецького Synergos – (syn) разом; (ergos) діючий, дія) – це сумуючий ефект, який полягає у тому, що при взаємодії двох і більше факторів їх дія суттєво переважає ефект кожного окремого компоненту у вигляді просто їх суми.
Щоб з’ясувати вплив синергії інноваційних технологій на креативність, з’ясуємо сутність цього поняття. Креативність – творча новаторська діяльність; це творчі здібності, що характеризуються здатністю до створення принципово нових ідей.
З великої кількості освітніх технологій для себе виокремила саме ті, які синергічно будуть впливати на розвиток креативності:
- технології критичного мислення;
- технології кооперативно-групового навчання;
- технології ситуативного моделювання (гри);
- інтерактивні технології;
- метод проєктів.
У своїй педагогічній діяльності використала ідею синергетичності найефективніших методів зазначених педагогічних технологій, які впливаючи на учня з різних боків, створюють нову неординарну особистість, у якій креативність є пріоритетною.
До прикладу, серед методів та прийомів інтерактивних технологій обрала такі: «Кубування», «Асоціативний кущ», «Письмо в малюнках», «Броунівський рух», «Мікрофон», «Мозкова атака», «Сенкан», «Шість капелюшків» та інші, які впливають на пам’ять, мислення, сприйняття, вольові рішення, вибір соціальних ролей, чим сприяю саморозвитку учня та допомагаю усвідомити власне призначення.
Як відомо, творчих людей вирізняють такі якості: допитливість, прагнення до вдосконалення, кмітливість, розвиток уяви. Використовую методи технології критичного мислення, такі як: аглютинація – поєднуємо непоєднувані частини навчального матеріалу; аналогія – створюємо нове за схожістю з відомим; акцентування – виокремлюємо, «загострюємо» окремі ознаки виучуваного; гіперболізація – збільшуємо (зменшуємо) предмети або окремі частини; типізація – виокремлюємо істотне, те, що часто повторюється, однорідні образи; реконструкція – створюємо в уяві образи, домислюємо цілісний образ за певною частиною.
Ряд авторів (В.О. Сластьонін, Л.С. Подимова та ін.) відзначають, що великий вплив на розвиток креативності мають особистісні якості індивіда, його емоції і мотиви. Тут мені на допомогу приходять технології ситуативного моделювання, ігрова діяльність. У своїй роботі використовую різноманітні дидактичні, рольові, розвивальні ігри в залежності від теми, мети уроку і, звісно, з огляду на формування харизматичних якостей учнів – оптимізму, почуття гумору, оригінальності, артистичності.
На мою думку, ефективність впровадження педагогічних технологій залежатиме від креативного освітнього середовища, яке є особистісно орієнтованим, у якому особистість є головною метою. У моєму освітньому середовищі намагаюсь збуджувати інтерес до навчального предмету, впливаю на внутрішню мотивацію учня, розкриваю креативні якості, фантазію.
У процесі навчання усвідомила, визначила для себе основні умови, за яких синергія педагогічних інноваційних технологій матиме ефективний вплив на механізми креативності:
- Створення позитивного настрою на уроках.
- Забезпечення партнерських стосунків у процесі навчання.
- Усвідомлення кожним учнем цінності колективних рішень.
- Надання можливості кожному вільно висловлювати власну думку і вислуховувати свого товариша.
- Усвідомлення ролі вчителя як друга, відсутність критики.
- Використання проблемного, проєктного навчання, евристичних бесід, дискусій тощо.
- Перевага групових методів роботи (в парах, в групах).
- Активна участь учнів в продуктивних видах художньої діяльності (зображувальна, музична, художньо-мовленнєва).
- Саморефлексія кожного учня, розуміння власних досягнень для подальшої самоосвіти.
- Особистісна зорієнтованість на внутрішніх механізмах творчості, креативності.
Перевагами мого досвіду, як засвідчили результати діагностичних робіт, є те, що використовую педагогічні технології не розрізнено, а гармонійно, у тісній взаємодії їх методів і прийомів. Наприклад, технологію критичного мислення вплітаю в ігрову діяльність, інтерактивні методи спрямовую на розвиток критичного мислення, групова робота пронизує усі етапи уроків.
Синергія всіх технологій, що використовую, робить дива: мої учні стають дорослішими, набувають досвіду новаторської діяльності, відчувають смак до прийняття складних рішень, потяг до знань. Зрештою я відчуваю, що мої уроки – це просто щасливе спілкування однодумців, моє щасливе життя, яке робить моїх учнів теж щасливими і креативними!
Посилання на відеорезюме: