• A-
    A+

ЯКОВЕНКО ВІКТОРІЯ ПЕТРІВНА

вчитель образотворчого мистецтва Коростенської міської гімназії Житомирської області 

Педагогічний стаж: 15 років.

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої категорії.

Педагогічне звання: учитель-методист.

Освіта: Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова (2001 р.).

Самоосвіта: онлайн-курс «Академічна доброчесність» EdEraстудії онлайн-освіти та інтенсив для вчителів образотворчого мистецтва в рамках програми Wallfall та в партнерстві з Фондом розвитку та підтримки молодого мистецтва України Слави Фролової (PinchukArtCentre);

курси «Ізотерапія», «Мандалотерапія» та  «Арт-коучинг» Всеукраїнської тренінгової компанії «Основа» у 2019 р. та за освітньою програмою «Теорія і практика арт-терапії у роботі з різними категоріями населення» у 2016 р.;

курси підвищення кваліфікації вчителів образотворчого мистецтва, інтегрованих курсів «Художня культура», «Мистецтво» при комунальному закладі «Житомирський обласний інститут підвищення педагогічної освіти» Житомирської обласної ради  у 2017, 2018 р.;

курс перепідготовки та підвищення кваліфікації за програмою « Арт-терапія» при Національному педагогічному університеті ім. М. П. Драгоманова у 2016 р.

Педагогічне кредо: «Душею пізнаємо світ, творимо через почуття!»

Педагогічна ідея

«Мистецтво – це час і простір,

в якому живе краса людської душі.

Як гімнастика випрямляє тіло,

так мистецтво випрямляє душу»

(В. О. Сухомлинський)

Моє основне завдання, не просто зацікавити своїм предметом, прищепити любов до прекрасного, а в першу чергу – навчити дитину мислити, аналізувати, систематизувати, порівнювати, робити власні висновки, розвивати емоційний інтелект (самопізнання, саморегуляцію, соціальні навички та емпатію), як живильне середовище для творчого розвитку особистості. Для реалізації цих завдань я обрала методи арт-терапії, бо в сучасних  умовах шкільного життя учні часто відчувають підвищену тривожність, втому, страх, а будь-яку внутрішнє напруження гальмує творче самовираження. 

Неможливо переоцінити момент залучення маленької людини до вічного і прекрасного світу творчості. Творчі здібності необхідні у сучасному світі, який швидко змінюється. Вони дозволяють людині з одного боку легше прийняти ці зміни, а з іншого – дають можливість самому активно впливати на цей світ.

На своїх уроках реалізую сучасні вимоги до художньо-естетичної освіти учнів, намагаюсь цікаво й доступно розкривати світ образотворчого мистецтва, вчу розуміти прекрасне, системно мислити, особливу увагу приділяю вихованню високої естетичної культури учнів.

З метою виявлення творчого потенціалу вихованців, формування позитивного ставлення до процесу навчання та виховання орієнтуюсь на потреби учнів,створюючи ситуації успіху, що сприяють невимушеності та розкутості мислення.

Особливу увагу приділяю особистісно-орієнтованому навчанню, розвитку емоційного інтелекту, дивергентному мисленню та соціальних і життєвих компетентностей, що дадуть змогу дитині вміло застосовувати знання і навички у майбутньому житті. Мета моєї роботи – розвиток емоційного інтелекту та дивергентного мислення на уроках образотворчого мистецтва засобами арт-терапії.

З метою забезпечення цілісності навчання здійснюю не лише міжпредметні зв’язки (інтегрую уроки  образотворчого мистецтва, мистецтва, літератури та музики), а й міжгалузеві: психологія, соціологія, культурологія, екологія та інші. Саме це, на мою думку, сприяє формуванню в учнів загальнолюдських цінностей: моралі, етики, культури та виховання художніх інтересів, смаків, потреб у художньо-творчій самореалізації.

Вважаю, що учитель повинен хоча б на крок бути попереду своїх учнів для того, щоб бути авторитетом і прикладом для наслідування. Це можливо лише за однієї умови – постійна самоосвіта та навчання! Саме регулярне підвищення професійного рівня та розширення світогляду допомагає мені у вирішенні навчально-виховних завдань.

У своїй роботі використовую традиційні, інтерактивні та інноваційні методи та форми навчання: володію технологією арт-коучинга, методами арт-педагогіки та арт-терапії, використовую проблемно-пошуковий метод навчання та проєктні технології, диференційований підхід та нестандартні шляхи вирішення завдань; практикую використання метафорично-асоціативних карток (МАК); використовую тренінгові моменти на свої заняттях, застосовую елементи рольових ігор, дидактичні та арт-терапевтичні вправи.

Пропоную п’ять типів завдань, які я використовую на своїх уроках. Предметно-тематичний тип завдання: «Монолог предмета, картини», «Настрій  природи», «Автопортрет», «Маска».

Образно-символічний тип завдань: «Малюємо емоції», «Картина мого світу», «Якого кольору музика».

Вправи на розвиток образного сприйняття та уяви: «На що схожа пляма», «Дорисуй фігуру», «Ресурсна мандала», «Моя тотемна тварина».

Ігри-вправи з образотворчими матеріалами (використання різноманітних матеріалів: сміття, фольга, папір, нитки, косметика та інші): «Колаж», «Робота з творчим сміттям», «Консервуємо спогади».

Завдання на спільну діяльність: «Комікс», «Музей масок», «Дерево нашого життя».

Використовую вправи для різних етапів уроку, які допоможуть зробити заняття цікавим, вивільнити творчий потенціал учнів, розвиваючи дивергентне мислення.

Вправа «Золота рибка» на організаційному етапі та етапі рефлексії.

Мета: підняти настрій та визначити очікування від заняття, налаштуватися на подальшу роботу.

Обладнання: зображення великої золотої рибки (намальоване на дошці, роздруковане на ватмані тощо); стікери (для бажань).

Хід вправи: кожен із учнів записує на стікерах очікування від уроку, озвучує написане та закріплює аркуш на дошці (на місці луски). Можливі варіанти бажань: розвинути креативне мислення, обмінятися досвідом роботи, отримати «порцію» натхнення тощо. Наприкінці уроку вчитель та учні перечитують бажання й аналізують, що справдилося, а що ні, та чому.

Вправа «Дешифровка ієрогліфів» на етапі актуалізації або вивчення нових знань.

Мета: розвивати образне мислення, уяву.

Обладнання: зображення єгипетських ієрогліфів або наскельних символів.

Хід вправи: кожен учасник уважно розглядає єгипетські символи та вигадує значення для якогось із них – будь-якого, який сподобався найбільше. Можна додатково скласти декілька цікавих історій про походження стародавніх знаків. Далі учні презентують власні ідеї.

Вправа «Автопортрет-колаж» на етапі творчої роботи.

Мета: підвищення самооцінки, розвиток самосвідомості, розвиток мислення та уяви, закріплення технік колажування.

Матеріали: папір, журнали, ножиці, клей, фломастери.

Хід вправи: подивіться на своє відображення в дзеркалі, подумайте про свої добрі вчинки і свої сильні сторони характеру, а далі приступайте до створення автопортрета-колажу. Виберіть в журналах картинки, які можуть відноситься до вас і характеризувати вас з позитивного боку. Виріжте ці картинки і розкладіть на аркуші, щоб вийшов гарний плакат. Туди ж можна додати записи або малюнки. Презентація робіт.

Альтернативною діяльністю є вибір зображень тварин (робота з метафоричними картками «Тотемна тварина»). Тоді в цій вправі учні вибирають тварину, яка найкраще представить їх. Міркують, які якості цієї тварини притаманні їм самим (педагог може підказати деякі позитивні якості, якщо дитина вагається з вибором). Потім діти вибирають відповідні картинки в журналах, створюють колаж-середовище для своєї тварини та презентують роботи.

Вправа «Шалені ідеї архітектора» на етапі творчої роботи та кульмінації.

Мета: розвивати дивергентне мислення, шукати нестандартні рішення, вдосконалювати техніку малювання.

Обладнання: альбоми, кольорові олівці або фарби.

Хід вправи: учні записують будь-які десять іменників, що першими спадають на думку. Наприклад: квітка, вода, апельсин, тигр, дельфін і т.д. Це забаганки замовника, для якого «архітектор» створює проект будівлі. Далі кожен із учнів (або група учнів) створює архітектурну композицію, використовуючи всі слова. Наприклад: малює дім: стіни будинку мають помаранчевий колір (апельсин), на одному із фасадів зображені квіти, перед будівлею знаходиться фонтан (вода) зі скульптурами у вигляді дельфіна та тигра. Чим дивнішою буде ідея, тим краще. Готовий проєкт учні презентують та пояснюють, що було легко реалізувати, а з чим виникали складнощі.

Вправа «Маска» на етапі творчої роботи.

Мета: вчити самоаналізу та саморегуляції, розвивати уяву, просторове мислення, дати можливість спробувати нові ролі, відпрацювати ситуації, що турбують.

Обладнання: картон, кольоровий папір, фломастери, дрібні деталі для прикраси маски, гумка для кріплення маски, ножиці.

Хід вправи: потрібно уявити, що вас запросили на бал-маскарад. Яку б маску ви одягнули? Оберіть матеріали і створіть свою маску. Далі учні розігрують історію, яка могла б статися на балу з цими масками.

Вправа «Нова інтерпретація» на етапі актуалізації.

Мета: навчити по-новому сприймати звичні речі, бачити незвичайне у буденному.

Обладнання: аркуші паперу, олівці, фломастери.

Хід вправи: учні мають візуалізувати абстрактні слова (зобразити їх у вигляді малюнків на аркушах). Наприклад: лінь, вірність, кохання, щастя, свобода і т.д. Далі учень пояснює, чому на його думку саме такий вигляд має абстрактне слово. Тут важливо звернути увагу на те, що одне й те ж саме поняття кожен учень наповнює свої змістом.

Застосовуючи методи та прийоми арт-терапії в освітньому процесі, учитель може не тільки покращити атмосферу уроку, значно пожвавити процес навчання, знайти нові підходи до роботи, а й зберегти  себе від професійного вигорання! Учні ж набувають цінний досвід позитивних змін, поступово відбувається поглиблене самопізнання, прийняття себе, гармонізація особистості, особистісний ріст, розвивається рефлексія і аналіз своєї поведінки, думок і почуттів, поліпшується загальна атмосфера в класі, розширюються зв’язки з іншими дітьми через переживання сильних емоцій, завдяки подоланню труднощів дитина стає більш терпимою і мудрішою по відношенню до інших.

Посилання на відеорезюме:

https://www.youtube.com/watch?v=xsQPRs4ozcc

Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений: https://www.facebook.com/YakovenkoV

https://sites.google.com/view/art-pedagogika/?fbclid=IwAR1drRB5lSLGDfTjObdVKITlfzsR9P5tRjx_ejcPKjbkRDhm1k_2eitwges

 

 

 

 

 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux