ВОРОНОВА ВАЛЕНТИНА СЕРГІЇВНА
вчитель музичного мистецтва Дар`ївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів імені Андрія Шульги Білозерської районної ради Херсонської області
Педагогічний стаж: 24 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Херсонський державний університет (2010 р.).
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації вчителів музичного мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво», вчителів образотворчого мистецтва та інтегрованого курсу «Мистецтво» у 2018 р.;
«Онлайн курс для вчителів початкової школи» EdEra у 2018 р.;
участь у роботі обласного семінару-практикуму вчителів мистецьких дисциплін «Формування ключових та предметних компетентностей учнів на уроках мистецьких дисциплін» у 2018 р.;
участь у роботі обласного семінару-тренінгу вчителів мистецьких дисциплін, які навчатимуть учнів перших класів у 2018-19, 2019-20 н. р. на засадах Концепції «Нова українська школа»;
участь та проведення семінарів-практикумів районного рівня, участь у засіданнях методичного об’єднання вчителів художньо-естетичного циклу, класних керівників у 2019 р.
Педагогічне кредо:
«До кожної дитини ключ знайти,
У праці результат хороший мати.
Упевнено і творчо до мети йти,
З любов’ю серце дітям віддавати».
Педагогічна ідея
Динаміка розвитку суспільства, глобалізація всіх процесів, темпи росту інформації такі високі, що жоден учень, який би він здібний не був, не в силі охопити і навіть сприйняти її. Значно легше звикають до певних побутових, соціальних і виробничих умов люди, здатні швидко засвоювати сутність речей і явищ, генерувати нові ідеї, втілювати їх у життя. Це означає, що нам потрібна не просто всебічно розвинена особистість, а особистість творча. Творчість є найважливішою складовою особистого щастя і професійного успіху. Саме це сприяло вибору теми та напрямку роботи на уроках предметів художньо-естетичного циклу: «Формування мистецьких компетентностей шляхом розвитку творчих здібностей».
Під час викладання уроків орієнтуюся на впровадження змісту основних наскрізних ліній навчання, що спрямовані на формування в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвиток здатності застосовувати отриманні знання у різних життєвих ситуаціях.
Основою метою моєї роботи є: залучити дітей до скарбниці світової та національної культури, зацікавити учнів своєрідністю та загальнолюдською цінністю художньої культури, сприяти формуванню особистості її духовно-ціннісних орієнтацій, культурно-пізнавальних інтересів, естетичного смаку. Краса й добро в житті крокують поряд, тому на своїх уроках створюю ситуації, які викликають почуття радості, здивування, привчаю бачити естетичні деталі через малюнок, виховую духовні основи в школярів у процесі роботи над різними композиціями з тем, запропонованих програмою та непрограмових.
Основною метою в своїй роботі, я вважаю – допомогти учням пізнати навколишню дійсність, розвивати у них спостережливість, виховувати відчуття прекрасного і навчити навичок зображення.
Основними шляхами реалізації цієї мети є: проблемний підхід (евристична бесіда, «Провокація», «Що наплутав художник?»); проєктна діяльність (дослідницькі, інформаційні проєкти); розв’язання творчих завдань; розвивальні та творчі ігри; інтегроване навчання (часткова та повна інтеграція, кейс-уроки); нестандартні уроки; самостійна робота творчого характеру, використання нестандартних технік; позакласна робота. Наприклад, учні самостійно в процесі уроку вибудовують хід роботи для досягнення поставленої мети:
- Вибір композиції (вертикальна або горизонтальна);
- Вибір композиційного рішення (розташування лінії горизонту й обов’язково аналіз для кожного випадку);
- Розташування предметів вище або нижче рівня очей;
- Пошук похідних кольорів;
- Аналіз контрастності зображення;
- Складання малюнка з окремих предметів, фігур;
- Співвідношення розмірів залежно від віддаленості спостерігача.
Використання проблемного навчання поліпшує засвоєння навчального матеріалу учнями, оскільки вони самі приходять до вирішення завдання, поставленого на уроці. Наприклад, під час виконання в 6 класі таких робіт як «пейзаж», «побутовий жанр» ставимо завдання з умовою аналізу: де буде розташована лінія горизонту (чи взагалі обов’язкова, і в яких випадках) для таких композицій «Захід сонця», «Перший сніг». Чому для першого варіанту потрібний низький краєвид, а для другого – середній або високий?
Вивчаючи декоративно прикладне мистецтво у 5 класі, учні виконують ігрові завдання «Склади орнамент», до теми «Ілюстрація» – гра «З якої казки?», «Знайти за описом героя». Ігри сприяють як формуванню творчої особистості, так і збагаченню соціального досвіду, закріпленню позицій у колективі. Діти із задоволенням грають у дидактичні ігри відповідного змісту, зокрема: «Знайди колір»; «Веселка»; «Шукай свій дім»; «Ярмарок»; «З чого складається пейзаж»; «Склади натюрморт»; «Придумай портрет».
Учні 7 класу креативно підходять до вивчення теми «Дизайн та його види», створюючи власні моделі одягу, зачісок, емблеми власних підприємств, етикетки до нової продукції тощо. Головним завданням при цьому є: продати створений продукт на сьогоднішньому ринку.
Цікаво та динамічно проходять етапи уроків з використанням інтерактивних методів навчання: «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Коло ідей», «Незакінчене речення», «Так чи ні». Методів, які дають можливість висловлювати свою думку, мислити, проявляти своє «Я»: «Світська розмова», «Авторське крісло», «Галерея художника». Методи «Експедиція», «Подорож» дають можливість не лише познайомитись із мистецтвом, а й бути активними учасниками пошуку історії його виникнення, символікою, оберегами, значенням кольорів, легендами та піснями.
Вихованці гуртка «Чарівний пензлик» є постійними учасниками та переможцями загальношкільних та позакласних заходів, районних та обласних конкурсів «Поетичний вернісаж Ліни Костенко», «Світ очима дітей», «Акварелі райдуги».
Знаходячись в постійному творчому пошуку, намагаюсь власним прикладом спонукати учнів до творчої діяльності і розвитку здібностей, постійно працюю над підвищенням свого загального, науково-методичного та професійного рівня. Опрацьовую нові видання науково-популярної літератури, професійну періодику. Слідкую за появою нових матеріалів, технік, посібників, телепередач про мистецтво, різноманітних виставок. Усі цікавинки застосовую на гурткових заняттях та на уроках.
Вчитель образотворчого мистецтва не просто джерело цікавої інформації – це науково підготовлений організатор активної праці учнів щодо самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Розвиток творчих здібностей складається із взаємопов’язаних компонентів, які в єдності дають результат. Це процес двобічний, що ґрунтується на співтворчості вчителя та учня.
Тому вчитель повинен бути цікавим для учнів, тоді навчання стане бажаним, адже, як стверджує науковець О. І. Савченко «особистість виховує особистість».
Посилання на відеорезюме: https://www.youtube.com/watch?v=8jpk3GZrJbA&feature=youtu.be