ОСТАПЕНКО ПАВЛО ВІКТОРОВИЧ
вчитель образотворчого мистецтва комунальної установи Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 29, м. Суми, Сумської області
Педагогічний стаж: 22 роки.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст другої категорії.
Освіта: Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка за спеціальністю «Педагогіка і методика середньої освіти, історія, практична психологія» (2004 р.), магістратура за спеціальністю «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація», викладач образотворчого мистецтва в закладах вищої освіти, художник-оформлювач інтер’єру, виставкових експозицій (2019 р.)
Самоосвіта: курси підвищення кваліфікації при Сумському обласному інституті підвищення педагогічної освіти у 2019 р.;
майстер-клас «Стилізація натюрморту. Місто кави» у рамках VI міської персональної виставки-конкурсу юних художників «Усе починається з чистого аркуша», міський мистецький проєкт «З журбою радість обнялась» (О. Олесь) у 2019 р.;
участь у Міжнародних наукових читаннях у музеї Бориса Лятошинського, Всеукраїнських наукових конференціях «Функції дизайну в сучасному світі» Всеукраїнській мистецькій акції «Малевич+: Метаморфози Малевича»
Педагогічне кредо: «Не вчи дерево рости, краще створи умови для його росту»
Педагогічна ідея
Я – шкільний учитель. Добре розуміючи велику відповідальність за долю молодого покоління, обрав професію вчителя образотворчого мистецтва не випадково – роблю в житті те, що краще виходить, куди вкладаю частину своєї душі, без чого не уявляю свого життя. Саме тепер, коли в нашому суспільстві відбуваються якісні зміни в усіх сферах, в освіті зокрема, відчувається запит на людей креативних, творчих, ініціативних. Засобами предмета прагну навчити й виховати людей нової формації: активних, відповідальних, свідомих громадян, патріотів, здатних критично мислити та приймати рішення. Яскравість, виразність образів у картинах, скульптурі, архітектурі, творах прикладного мистецтва допомагають дітям глибше та повніше сприймати явища життя, знаходити образне втілення своїх вражень у малюнках, ліпленні, аплікації, розвиваючи естетичний смак та художню культуру. Вважаю, що краса мистецтва може дійсно змінити світ та людину. Навчаючи дітей, навчаюся сам, ділюся з учнями всім, що знаю та вмію, здобуваючи неоціненний досвід спілкування з поколінням майбутнього.
Одним із шляхів розвитку творчої особистості є креативна діяльність учнів на уроках образотворчого мистецтва, яка пронизує всі види роботи та є якісним показником їх творчої самореалізації. Плануючи освітній процес, прагну спочатку зацікавити дітей, стимулювати бажання творити, а потім навчаю техніці, необхідній для втілення творчого задуму. Вважаю, що головним є не стільки результат діяльності учня, а сам процес його залучення в атмосферу творчості та самовираження. Готуючись до уроків, відповідно до змісту, мети та задач визначаю оптимальні форми діяльності, добираю сучасні прийоми та методи роботи з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів.
Специфіка предмета «Образотворче мистецтво» дозволяє широко використовувати інтерактивні прийоми навчання: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Світлофор», «Незакінчене речення», «Вірю-не вірю». Їх застосування дає змогу підвищити ефективність засвоєння матеріалу, скоригувати та перевірити рівень знань. Дидактичні ігри на уроках є ефективним засобом пробудження творчої активності школярів, розвивають пізнавальний інтерес та викликають позитивні емоції. Під час гри можна формувати як предметні, так і ключові компетентності. Це спонукало мене опрацювати методичну проблему «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва засобами ігрових технологій». З учнями початкових класів широко використовую ігрові методи та форми роботи, зокрема, «Мистецька мозаїка», «Перегорнуте слово», «У гостях у казки» та інші. Для учнів 5-7 класів застосовую дидактичні ігри: «Неправильний малюнок» – заздалегідь підібраний малюнок із помилками, що вчить їх аналізувати зображення, критично мислити та висловлювати власні думки; «Домалюй фігуру» – розвиває фантазію, пробуджує уяву та формує творче мислення. При виконанні практичних робіт використовую музичний супровід, що дозволяє дітям налаштуватись на певну тематику, працювати з більшим захопленням та натхненням. На такому етапі уроку можна дізнатися про психологічний клімат у класі, обрати відповідний настрій для співпраці, бути більш гнучким у спілкуванні з учнями.
Викладаючи новий матеріал, супроводжую розповідь власним прикладом: малюю на дошці, папері великого розміру. Останнім часом виконую педагогічний малюнок за допомогою веб-камери, що дозволяє творити одночасно з учнями, коментуючи кожен крок при виконанні роботи. Залучаю дітей до такої діяльності, їм дуже подобається «працювати на камеру», коли рух їх олівця бачить увесь клас. Упровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій робить урок більш яскравим, цікавим та ефективним. До уваги учнів пропонуються мультимедійні презентації, навчальні фільми, ресурси глобальної мережі Інтернет. За допомогою проєктора дуже зручно подавати ілюстративний матеріал у певній послідовності та сконцентрувати увагу учнів, демонструючи репродукції крупним планом та в гарній якості. На уроках створюю ситуацію успіху та психологічного комфорту, стежу за тим, щоб вогник творчості та креативу запалав у кожного учня.
Маючи значний досвід роботи, використовую також нетрадиційні техніки малювання: пальчиковий живопис, свічку та акварель, гратаж, плямографію, малювання з сіллю, монотипію, набризкування тощо. Маю досвід проведення інтегрованих уроків, оскільки, на мою думку, образотворче мистецтво невідривно пов’язане з історією, літературою, географією, біологією та музичним мистецтвом. До філософських роздумів та творчого сприйняття спонукають учнів наведені на початку уроку рядки із творів відомих письменників, вірші відомих поетів: Тараса Шевченка, Ліни Костенко, Лесі Українки. На прикладі краєзнавчого матеріалу ознайомлюю дітей з історією мистецтва та культури. Багата художня спадщина Сумщини дозволяє в повній мірі задовольнити запити школярів: у позаурочний час ми здійснюємо екскурсії до музеїв, закладів вищої освіти, майстерень Спілки художників України, на різноманітні виставки, фотовиставки та творчі зустрічі. Нетрадиційно проведені уроки та заходи з образотворчого мистецтва стимулюють творчість учителя та учнів, створюють сприятливі умови для спільної праці. Разом з дітьми стали учасниками Всеукраїнської мистецької акції «Малевич+», завдяки чому на будинку, де мешкав відомий художник, було встановлено меморіальну дошку. Мої учні мають змогу представити свої знання та навички не лише на уроках, а й на різноманітних конкурсах, виставках, пленерах та акціях: «Добро очима дітей», «Барви дитинства», «Моє рідне місто» тощо.
На думку вчених, навчання малюванню особливо важливе для дитини, бо вміння висловити свої думки та почуття через малюнок необхідне для представників різних професій, а не тільки для художників. Пишаюся тим, що допомагаю своїм учням розгледіти в собі майбутнього графіка, архітектора, живописця, дизайнера, стиліста. Принципово вважаю, що особистість повинна навчатися через те, що бачить, чує, відчуває на смак, до чого доторкується, що робить, уявляє, відчуває інтуїтивно, як почуває.
Будучи художником за покликанням, періодично організовую виставки власних робіт. Моє хобі – це живопис, графіка, історія, музичне мистецтво. Будучи людиною небайдужою, займаюся волонтерською діяльністю: допомагаю безпритульним тваринам, годую та лікую їх, шукаю гарних господарів. Будучи романтиком, мрію зробити світ краще. А як учитель – прагну допомогти дітям стати людянішими, добрішими, знайти свій шлях у дорослому житті, стати успішними та реалізувати свій творчий потенціал.
Посилання на відеорезюме:
https://drive.google.com/file/d/1we4yKI9-p9oDQrIRZf2XMGkJc94E5LNF/view?usp=drivesdk
Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений:
https://www.instagram.com/p/B86ym4phWA0HJiXQXqbGeCg94AbP3KPS5mv0Xw0/?igshid=10ourak0mici2