ОПАРЯК ВІКТОРІЯ ОЛЕКСАНДРІВНА
вчитель образотворчого мистецтва Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 7 імені генерал-полковника Геннадія Воробйова Білоцерківської міської ради Київської області
Педагогічний стаж: 9 років.
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст першої категорії.
Освіта: Уманський державний педагогічний університет ім. П. Тичини за спеціальністю «Образотворче мистецтво», викладач образотворчого мистецтва у вищій школі. Магістр (2013 р.);
Самоосвіта: переможець міської виставки-конкурсу робіт молодих майстрів традиційного декоративно-вжиткового мистецтва та народних промислів «Краса руками молодих» у віковій категорії 20-35 років у 2019 р.;
- участь у вебінарах «Зміст і технології викладання інтегрованого курсу «Мистецтво у школі», «Інтернет-олімпіади як засоби мотивації учнів», Міжнародному фестивалі арт-терапії «ART-PRAKTIK» у 2019 р.
- навчання за програмою професійного розвитку вчителів «Методика розвитку критичного мислення учнів у викладанні різних предметів» та за освітньою програмою «Інноваційні напрямки та методи арт-терапії» у 2017, 2019 р.
- курси підвищення фахової кваліфікації із проблеми: «Психолого-педагогічні засади роботи з обдарованими дітьми в умовах спеціалізованої школи»;
- приватне акціонерне товариство «Вищий навчальний заклад «Міжрегіональна Академія управління персоналом» за спеціальністю «Психологія» у 2017 р.
Педагогічне кредо: «Якщо вчитель став другом дитини, якщо ця дружба осяяна благородним захопленням, поривом до чогось світлого, розумного, у серці дитини ніколи не з’явиться зло» (Василь Сухомлинський).
Педагогічна ідея
Відповідно до Концепції Нової української школи реалізую аксеологічний підхід та прагну формувати в дітей загальнолюдські цінності – доброту, повагу до традицій, індивідуалізм та універсалізм у творчості тощо.
Кожен урок намагаюся посіяти в душі дітей зерна творчості. Тому тема, над якою працюю, – «Формування повноцінної особистості засобами інтерактивних методів та інноваційних елементів арт-терапії на уроках образотворчого мистецтва». Із цією метою широко застосовую інтерактивні методи навчання: «Шість капелюхів», «Три стільці» Уолта Діснея, брейнстормінг, аналогії «знайоме-незнайоме», – що формують інформаційно-комунікативну, культурну компетентності вихованців. На етапі закріплення набутих знань, щоб зрозуміти, наскільки діти засвоїли новий матеріал, практикую QR-код, кроссенс, сенкан тощо.
Застосовую також метод брейнстормінг, для прикладу, під час вивчення теми «Одвічні види мистецтва. Орнаментальні мотиви» у 5-х класах, що слугує формуванню в учнів здатностей формулювати власну думку, доводити позицію, аргументувати й дискутувати, умінь і навичок аналізувати, інтерпретувати й оцінювати твори мистецтва, виявляти їх національну своєрідність.
У процесі засвоєння іншої теми – «Вулиці, що творять образ міста» у 7-х класах – школярі у групах здійснюють пошукову роботу: перша група готує мультимедійні презентації, друга – знімає фільми на гаджети про рідне місто, – а на уроці захищають учні проєкти, що розвиває навички проєктної діяльності, розширює можливості спостереження, аналізу, узагальнення та формує інформаційно-цифрову компетентність.
Одним із улюблених видів роботи учнів є віртуальні екскурсії – дієвий засіб популяризації навчання, науки та культури. Завдяки розвитку сучасних цифрових технологій відвідування найкращих музеїв світу стало реальністю. Так, у ході опанування теми «Дружній шарж» у 6-х класах використовую форму навчання – подорож картинними галереями, а вивчення теми «Творчий пейзаж. Настрій моєї душі» здійснюю як подорож дивовижною країною видів і жанрів образотворчого мистецтва.
Унікальним методом для створення успішної комунікації вчителя й учнів вважаю метафоричні асоціативні кулі, який застосовую на початковому етапі уроку, що мобілізує аудиторію, стимулює, спрямовує до активної діяльності, а також викликає подив, забезпечує ефект новизни, несподіваності та формулювання яскравих, привабливих цілей діяльності й пошук способів їх досягнення.
У моделюванні уроків передбачаю застосування техніки арт-терапії: фелт-арт, ізотерапію, мистецтво казки, кольоротерапію, фільмотерапію, фототерапію, ленд-арт тощо, – для створення психологічних умов для творчої діяльності кожного школяра, що формує його як творчу особистість.
Використовую food-art – один із найбільш незвичних напрямків у сучасному мистецтві. Для прикладу, у 5-х класах під час вивчення тем «Колорит планети Марс. Космічна композиція», «Між контрастом та нюансом. Золота рибка» учні творять глазур’ю на вафельних коржах (техніка, модифікована мною); у засвоєнні анімалістичного жанру в 6-х класах діти із задоволенням розписують цукровою глазур’ю фігурне печиво, що сприяє формуванню креативних і комунікативних якостей, здатності до художньої самореалізації, задовольняє мистецьку потребу.
У 5-х класах у ході вивчення теми «Декоративна краса тварин. Рельєф «Танок птахів» проводжу художнє заняття з комфортним екологічним матеріалом – тістом (техніка тістопластика); при додаванні до нього какао отримуємо тісто двох кольорів, які потім розписуємо акварельними фарбами. Завдяки такої діяльності в дітей формуються навички ліплення, тактильні відчуття, здатність до художньої реалізації власного задуму в об’ємі.
Школярі мають можливість систематизувати інформацію з теми, що вивчається, і краще зрозуміти й запам’ятати матеріал, створюючи інтерактивну папку або плакат – лепбук. Так, у 7-му класі для засвоєння теми «Архітектура та її види» використовую групову форму роботи, об’єднавши клас у групи за допомогою ігрового «Кубика Блума» (завдання: перша група – створити 3D лепбук у формі об’ємної піраміди, на якій розмістити інформацію; друга група – лепбук-газету, а третя – інсталяцію). А під час творчої практичної роботи «Старовинна фортеця» пропоную створити інсталяцію із зображенням фортець, застосовуючи манку та каміння (техніка літотерапія), що формує здатність до художньої самореалізації, культурного самовираження
Розвиваю мистецьке сприйняття світу здобувачів освіти за допомогою фотомистецтва. Так, на уроці з теми «Мистецтво в нашому житті. Архітектура» створюємо колаж із фото архітектури різних стилів; на занятті гуртка «Креатив» укладаємо карти мрій із використанням фотографій, тобто діти працюють із наявними фото або створюють оригінальні авторські знімки, що сприяє розвитку як здатності творити, просторових уявлень, так і критичного мислення.
Для спілкування зі своїми вихованцями в позаурочний час використовую власний блог у формі сайту, на якому ділюсь новими техніками малювання, знаннями, сподіваннями, успіхами, враженнями в рубриках: «Портфоліо», «Живопис+графіка», «Роботи в декоративно-ужитковому мистецтві», «Учнівський вернісаж», «Батькам на замітку», «Методична скринька», «Нормативна база» тощо.
Діяльність учителя – то вічний поклик душі, постійне вдосконалення та вміння бачити неповторне в кожній дитині. Як зазначив Б. Дізраелі, «Найбільше добро, яке ти можеш зробити для іншого – не просто поділитися з ним своїм багатствами, але і відкрити для нього його власні». Саме цьому присвячую власну професійну діяльність. Лише творчо працюючий учитель може бути зразком і стимулом для творчого саморозвитку учнів, тому намагаюсь бути наставником, якого чекають діти.
Посилання на відеорезюме:
https://www.youtube.com/watch?v=qbDuk2hbHN0&feature=youtu.be
Посилання на інтернет-ресурси, де учасник представлений: https://www.facebook.com/vikkusjavikkusja.blogspot.com